مقالات مواد تصفیه آب

چگونه سختی آب آکواریوم را کاهش دهیم؟

چگونه سختی آب آکواریوم را کاهش دهیم

چگونه سختی آب آکواریوم را کاهش دهیم؟

پیش از اینکه به جواب سؤال “چگونه سختی آب آکواریوم را کاهش دهیم” بپردازیم لازم دانستیم تا مروری راجع به تعریف سختی آب که قبلاً هم مقاله ای در سایت بازرگانی اسپوتا ارائه کردیم، داشته باشیم.

سختی آب بر سه گروه تقسیم می‌‌شود. سختی عمومی و سختی کربناته و سختی غیر کربناته. سختی عمومی به سختی ثابت و غیر ثابت گفته می‌شود که به شاخص کل نیز معروف است.

سختی موقت و یا سختی کربناته به آنیون‌های هیدروکربنات موجود در آب که با جوشاندن از بین می‌روند اطلاق می‌گردد. معمولاً با جوشاندن آب هیدروکربنات‌ها و کلسیم و منیزیم به یک رسوب کم محلول و دی اکسید کربن و آب تبدیل می‌شوند.

در آب، علاوه بر املاح و مواد معدنی اسیدهای قوی با ترکیبات قلیایی خاکی از قبیل نیتریک و سولفوریک و کلریدیک و امثالهم وجود دارند که با جوشاندن آب، امکان حذف آنها وجود ندارد. به این نوع سختی غیر کربناته یا دائم گفته می‌شود.

در ادامه، شما را با نکات و روش‌های کاهش سختی آب آکواریوم آشنا خواهیم کرد.


کاهش سختی آب آکواریوم

متناسب نگهداشتن سختی آب آکواریوم تا حدودی کار مشکلی است.

املاح مورد نیاز آبزیان آکواریوم به آب مقطر افزوده می‌شود. برای اینکه سختی آب آکواریوم را کاهش دهیم می‌بایست املاح و مواد معدنی موجود در آب را به طرقی حذف کنیم.

پس از تصفیه و مقطرسازی آب به اندازه مورد نیاز میتوانید نمک دریایی و مواد افزودنی را به آب اضافه کنید تا به میزان آب قلیایی و شور سازگار و متناسب ماهی‌های تزئینی برسید.


به چند روش می‌توان سختی آب لوله کشی را کاهش داد

روش اول استفاده از دستگاه‌ های سختی گیر رزینی است و روش دوم استفاده از آب شیرین کن یا همان دستگاه اسمز معکوس RO است. بسته به نیاز و کارایی یکی از دو دستگاه را برای کاهش سختی آب باید انتخاب کنیم.

سختی گیر رزینی آب از جمله ساز و برگ تصفیه آب است. سختی گیر رزینی برای از بین بردن یونهای منیزیم و کلسیم آب و کاهش مقدار رسوب گرفتگی استفاده می‌شود.

کاربرد رزین، کاهش سختی آب است. سختی گیر رزینی یکی از پرکاربرد ترین و پر مصرف ‌ترین دستگاه ها در جریان تصفیه آب است. بهترین نوع سختی گیرها از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شود.

به این سیستم سختی گیر تبادل یونی نیز گفته می‌شود. زیرا با تعویض یون‌ها باعث کاهش سختی می‌شوند. این سیستم با جایگزین کردن اتم سدیم با یون‌های منفی و سخت قابلیت کاهش ‏ PPM‏ آب به میزان زیاد را دارا می‌باشد.

این دستگاه سختی گیر رزینی، آب را شفاف‌تر و روشن‌تر می‌کند و مدت زمان (عمر مفید ) بهره‌برداری از اسباب و تجهیزات را افزایش می‌دهد.

برای آشنایی با محصول نمک سختی گیر به این صفحه در وبسایت بازرگانی اسپوتا مراجعه نمایید.

چند مورد از مزایا و کاربردهای دستگاه سختی گیر رزینی

  • حذف سختی آب در بویلرها و دیگ‌های بخار و موتورخانه‌ها
  • عدم رسوب گرفتگی و طولانی کردن عمر مفید تجهیزات
  • کاهش سختی آب آشامیدنی و عامل پیش تصفیه در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی و از بین بردن سختی اب چاه
  • عدم گرفتگی و خوردگی در تجهیزات خنک کننده

دستگاه اسمز معکوس ro چیست؟

دستگاه ro در سختی گیری آب آکواریوم

سیستم اسمز معکوس ro یا Reverse Osmosis فرایند تصفیه آب است و قابلیت ایجاد محلول یا آب خالص از آب یا محلول ناخالص را به کمک یک فیلتر یا ممبران (غشاء نیمه تراوا) را داراست. با این سیستم ‌می‌توانیم از آب شور آب آشامیدنی مطبوع تهیه کنیم.

دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس موجود در بازارهای فروش فیلترهای مرحله پنجم و ششم را دارا می‌باشند.

کارآیی آنها مینرال معدنی ساز است. اگر قصد استفاده از آب آشامیدنی تهیه شده توسط این دستگاه را علاوه بر مقطر سازی آب آکواریوم را دارید نیازمند یک خروجی از فیلتر مرحله چهارم تصفیه آب یعنی ممبران هستید.

تکنولوژی اسمز معکوس در دستگاه های تصفیه آب خانگی

سیستم تصفیه آب اسمز معکوس آر او خانگی و صنعتی شامل ممبرین یا غشای نیمه تراوا و پمپ فشار آب و فاضلاب یا خروجی پساب است.

در سیستم‌های اسمز معکوس خانگی آب تصفیه نشده بعد از عبور از سه فیلتر اولیه که به پیش فیلتر ها معروفند و انجام مراحل تصفیه اولیه با فشار پمپ آب وارد محفظه که محتوی ممبرین RO است می شود.

چون ناخالصی‌ها امکان عبور از ممبرین را ندارند به این جهت در یک سمت ممبرین آب نسبتا خالص وجود خواهد داشت که به سمت لوله مرکزی هدایت شده و به سمت خروجی آب تصفیه شده جاری می‌شود.

در سمت دیگر آب ناخالص تجمیع می‌شود که به سوی خروجی پساب هدایت می‌شود. زمانیکه منگنز و کلسیم به نحو نتیجه بخش توسط ممبرین RO از آب حذف می شوند همزمان امکان ایجاد رسوب روی سطح ممبرین را دارند و موجب کاهش عمر آن می‌شوند.

در اینصورت برای جلوگیری از این مسئله می‌توانیم مواد معدنی را توسط یک دستگاه پیش تصفیه قبل از وارد شدن به دستگاه اسمز معکوس آر او از آب ورودی حذف کنیم.

موارد استفاده از دستگاه اسمز معکوس

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس آر او جهت تولید آب آشامیدنی کاربرد دارد. از این سیستم برای نمک زدایی از آب شور و آب دریا و همچنین برای تامین آب آشامیدنی در منازل با طعم مطبوع و حذف میکروب‌ها استفاده میشود.

جریان آب از سوی خالص به سمت آب نمک را اسمز معکوس می‌گویند. این پروسه در دستگاه اسمز معکوس کاربرد دارد.


بهترین روش کاهش سختی آب آکواریوم

بهترین متد جهت از بین بردن املاح زیانبار و کلر درون آب برای ماهیان و کاهش سختی آب (TDS) استفاده از جدیدترین روش تصفیه آب در جهان یعنی سیستم اسمز معکوس آر او (Reverse Osmosis System) است.

عملکرد این دستگاه به چند مرحله تقسیم‌بندی می‌شود. در قدم اول پلی پروپیلن املاح درشت آب که با چشم غیر مسلح مشاهده میشوند را از بین می‌برد.

در مراحل بعدی کربن اکتیو کلر آب را حذف می‌کند و با جذب آنها از طریق آزاد سازی یون های مثبت و منفی عمل می‌کند. در قدم آخر سیستم اسمز معکوس آر او ممبران تصفیه آب که به شکل فیلتر ریز بافت ساخته می‌شود، آب را به طور کامل از املاح پاک و تصفیه می‌کند.

این آب تصفیه شده به طور کامل برای ماهی‌های آکواریوم آب شور و شیرین متناسب و سازگار است و فاقد از هر گونه املاح زیانبار است.


نتیجه گیری

برای تهیه آب تصفیه شده (آب آشامیدنی) باید در نظر داشت در سیستم اسمز معکوس همه آنیون‌ها و کاتیون‌ها و باکتری‌ها و ویروس‌ها و … به سبب سایز نسبتا بزرگ مولکولی خود از آب در ممبران حذف می‌شوند. درنتیجه آب آشامیدنی تهیه می‌شود.

در سیستم سختی گیر فقط سختی آب کاهش می‌یابد و با افزایش یافتن مقدار سدیم تغییراتی در شوری یا TDS شکل نمی‌گیرد.

حتی در بعضی مواقع اضافه‌تر می‌شود. یون‌های مضر برای آشامیدن مثل نیترات‌ها و سولفات‌ها در سیستم سختی گیر حذف نمی‌شوند. بنابراین تولید آب آشامیدنی توسط سیستم اسمز معکوس انجام می‌شود. برای آکواریوم نیز بهترین روش استفاده از سیستم اسمز معکوس است.

از سرگرمی‌های دلپذیر که بهتر است به آن نیز اشاره کنیم داشتن یک آکواریوم، نگهداری از ماهی‌های ملون زیبا در آن است. اما این کار دارای اصول خاصی است که در این مقال نمی گنجد. اما برای مراقبت از ماهی‌های آب شور نیازمند به سختی صفر (در واقع آب مقطر) هستیم.

با مطالعه این محتوا اگر باز هم پرسشی در خصوص اینکه “چگونه سختی آب آکواریوم را کاهش دهیم” داشته باشید در قسمت کامنت ها با ما مطرح کنید، حتی الامکان در همانجا پاسخ خود را از سمت کارشناسان گروه بازرگانی اسپوتا دریافت خواهید کرد.

4.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *