مقالات مواد تصفیه آب

سختی آب چیست و روش های کاهش آن

سختی آب یعنی چه

سختی آب به حالتی گفته می شود که با عبور جریانات رودخانه ها و سد ها از مناطق مختلف و جذب عناصر موجود در خاک به وجود می آید. این حالت از آب که سختی آب نامیده می شود در صنایع و مصارف مختلف باعث بروز مشکلاتی می شود که هزینه و خساراتی را دربر دارد.

به همین منظور بشر سالیان سال است که سعی دارد با استفاده از ابزار و تجهیزات مختلف و همچنین واکنش های متفاوت ، سختی آب را از بین ببرد و آب ناخالص را تبدیل به آبی نماید که بتوان از آن به راحتی و بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.

در این مقاله که به تلاش گروه بازرگانی اسپوتا نوشته شده است، راجع به سختی آب و انواع آن و چگونگی بر طرف کردن آب سخت با استفاده از دستگاه ها و مواد شیمیایی تصفیه آب توضیحاتی را خدمتتان ارائه کرده ایم.

مشکلات ناشی از آب سخت

مشکلات ناشی از مصرف آب با درجه سختی بالا

کلسیم و منیزیم از جمله عناصر و موادی می باشند که در خاک به وفور یافت می شوند و به دلیل عبور جریانات آب از این خاک و بستر ، این عناصر وارد آب شده و در نتیجه سبب سختی آب می شوند.

زمانی که بحث از آب سخت و سختی آب می شود ، افرادی که با صنایع گوناگونی درگیر هستند ، ابتدا به فکر خسارات ناشی از این مسئله می افتند ، دلیل این موضوع هم آشکار می باشد. زمانی که شما از آب سخت در دستگاه های خود استفاده می نمایید و اگر هم این دستگاه ها مستقیما با حرارت هم درگیر باشند در آینده منتظر انسداد لوله ها و مجاری این دستگاه ها باشید.

زیرا زمانی که آب سخت در مجاورت حرارت قرار می گیرد ، یون های کلسیم ، منیزیم و … که باعث سختی آب شده اند ، رسوب کرده و با ایجاد پیوندی چسبناک رفته رفته به جداره لوله ها و مجاری می چسبند و این امر موجب از کار افتادن دستگاه ها و تجهیزات و کاهش راندمان آن ها می شود.

علاوه بر صنایع ، این نوع آب برای مصارف خانگی و همچنین آشامیدن نیز مضر می باشد. بدین صورت که در طولانی مدت باعث ازبین رفتن لوازم خانه مانند آبگرمکن ، لوله ها و شیر آلات می شود. همچنین مصرف زیاد آب سخت برای انسان موجب بروز مشکلات گوارشی و ایجاد سنگ کلیه می شود.

علاوه بر موارد ذکر شده ، هنگامی که برای شستشو از آب سخت استفاده شود ، امر کف کردن مواد شوینده و واکنش چربی زدایی نیز به خوبی انجام نمی پذیرد و در نتیجه شستشویی مطلوب نخواهیم داشت.

انواع سختی آب

آب سخت بر اساس روش هایی که از بین می رود به دو نوع دسته بندی می شود :

  1. سختی آب موقت
  2. سختی آب دائم

نوع تشخیص آب سخت دائم از موقت روش های گوناگونی دارد. برای مثال زمانی که به آب سخت حرارت داده شود و سختی آن کاهش و یابد و به حد مطلوب برسد ، در نتیجه این نوع سختی را سختی موقت می نامند. زمانی نیز وجود دارد که سختی آب تنها با حرارت از بین نمی رود و می بایست از روش های هزینه بر تری استفاده نمود ، در این مواقع این نوع سختی را سختی دائم آب می نامند.

برای آشنایی و بررسی محصول نمک سختی گیر می‌توانید به این صفحه در سایت مراجعه نمایید.

سختی موقت آب :

سختی موقت آب با نام سختی بی کربناتی نیز شناخته می شود. در سختی موقت آب مواد و عناصری مانند بیکربنات کلسیم و منیزیم وجود دارد که با افزایش دما و ایجاد حرارت از آب جدا شده و به صورت رسوباتی ته نشین می شود. این نوع سختی آب در مصارف خانگی باعث ایجاد مشکل می شود.

به این صورت که در هنگام جوش آوردن آب برای مصرف و یا لوله های متصل به آبگرمکن شاهد رسوباتی شبیه به آهک هستیم که باعث آسیب رساندن به این وسایل می شود. همچنین سینک و شیر آلات نیز از این آسیب در امان نیستند.

ولی با این تفاسیر باز هم برای ازبین بردن سختی این نوع آب ها با هزینه و دردسر زیادی روبه رو نخواهیم بود.

سختی دائم آب :

سختی دائم آب یا سختی کربناتی ، به حالتی از سختی آب گفته می شود که با افزایش حرارت از بین نمی رود. مواد و عناصری مانند سولفات ، کلراید و یا نیترات باعث بوجود آمدن چنین سختی می شود و در نهایت مشکلات بوجود آمده ناشی از سختی دائمی آب نیز بسیار بیشتر از نوع موقت آن می باشد.

زیرا بایستی هزینه بیشتر و دردسر بیشتری را برای کاهش سختی دائم آب متحمل شوید.

برای مثال انواع رزین های سختی گیر و دستگاه های سختی گیر آب بدین منظور تولید و ساخته شده اند تا سختی دائم آب را کاهش داده و آن را به استانداردی مناسب برسانند.

آیا آب سخت برای بدن مضر می باشد؟

سوالی که ممکن است تا بدین جا ذهن مخاطبان را درگیر کرده باشد همین موضوع می باشد که آیا آب سخت برای بدن مضر است یا خیر. در جواب این سوال باید گفته شود ، موادی که باعث سختی آب می شوند برای بدن لازم و حیاتی می باشد ولی به میزانی مشخص و نه بیشتر از آن.

طبق استاندارد های جهانی آب مناسب برای مصرف برابر است با 1000 TDS. به این صورت که TDS نوعی واحد برای مشخص شدن میزان املاح موجود در آب می باشد. در نتیجه آب مقطر TDS برابر با 0 دارد و هرچه این عدد بیشتر باشد ، املاح موجود در آب بیشتر و در نتیجه آب سخت تری خواهیم داشت.

لازم به ذکر می باشد که بیش از حد زیاد بودن این عدد نیز برای بدن بسیار مضر می باشد و در طولانی مدت باعث بروز مشکلات قبلی ، گوارشی و کلیوی می شود.

روش های ازبین بردن سختی آب

روش های از کاهش درجه سختی آب یا TDS

برای کاهش سختی آب روش های گوناگونی وجود دارد که بر اساس بازده و میزان هزینه ها استفاده از آن ها متفاوت است. برای مثال :

  1. رزین های سختی گیر
  2. دستگاه های سختی گیر آب
  3. مخازن FRP
  4. دستگاه های تصفیه آب RO
  5. و….

از جمله مواردی می باشند که برای کاهش سختی آب مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به بررسی هر کدام از موارد بالا می پردازیم تا به نگرشی دقیق برای کارایی هر کدام برسیم.

رزین های سختی گیر

برای کاهش سختی آب دائم که افزایش حرارت  نمی تواند سختی آن را از بین ببرد از رزین های کاتیونی و رزین های آنیونی تحت عنوان رزین سختی گیر استفاده می شود.

به این صورت که آب سخت از میان این مواد عبور می کند و یون های مثبت و منفی که باعث ایجاد سختی آب شده اند ، با رزین های سختی گیر واکنش می دهند و با پیونی میان یونی این املاح از آب جدا می شود و آب با درجه TDS مناسب حاصل می شود.

دستگاه های سختی گیر آب

این دستگاه ها محیطی را برای ایجاد واکنش میان رزین های سختی گیر و آب سخت به وجود می آورد که در نتیجه آب نرم حاصل می شود. دستگاه سختی گیر رزینی بیشتر برای کارخانه جات و کارگاه هایی کاربرد دارد که روزانه با میزان دبی آب زیادی سر و کار دارند. این دستگاه ها بر اساس نیاز روزانه شما در ابعاد و حجم های مختلفی تهیه و تولید می شوند و کارایی و راندمان زیادی نیز ارائه می دهد.

استفاده از این دستگاه ها موجب کاهش خسارات ناشی از سختی آب می شود و در نتیجه می تواند از هزینه های زیادی که ممکن از رخ دهد جلوگیری کند.

مخازن FRP

مخازن FRP نیز از جمله ابزار آلاتی می باشد که برای جداسازی یون های موجود در آب کاربرد دارد. این مخازن تا چند سال پیش در جنس های فولادی و فلزی تولید می شد که دشواری هایی را به همراه داشت. مانند :

  • هزینه خریداری بالا
  • راندمان کم
  • عمر کوتاه
  • وزن بالا
  • و…

اما امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی از الیاف فشرده برای تولید این مخزن استفاده می شود که نتیجه آن کاهش قابل توجه هزینه خرید ، حمل و نقل آسان ، راندمان بالا ، عمر طولانی و … می باشد.

در صورت نیاز به خرید مخزن frp میتوانید با شماره هایی که داخل سایت بازرگانی اسپوتا قرار داده شده است تماس حاصل فرمایید.

دستگاه های تصفیه آب صنعتی RO

از این دستگاه برای کاهش سختی آب و شیرین سازی آن استفاده می شود. البته لازم به ذکر می باشد که کار اصلی این دستگاه تبدیل آب ناخالص و موجود در طبیعت به آب شیرین می باشد. از دستگاه تصفیه آب صنعتی بیشتر در استخر ها و از این قبیل موارد استفاده می شود.

انواع دستگاه تصفیه آب

جالب است بدانید که دستگاه های تصفیه آب در حالت کلی به دو نوع صنعتی و نیمه صنعتی تولید می شوند.

دستگاه تصفیه آب صنعتی

ابعاد این دستگاه ها بزرگ می باشد و میزان دبی ورودی بیشتری را نیز می تواند هندل نماید. از آب شیرین کن های صنعتی در موارد صنعتی مانند : تصفیه آب ها استخر مزارع ، تصفیه آب های استخر های خانگی و…

دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی

از این دستگاه ها بیشتر در منازل استفاده می شود. به این صورت که برای مناسب سازی آب های لوله کشی شده به منظور مصارف خانگی کاربرد دارد. دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی در مناطقی که آب تصفیه شده دارای کیفیت مطلوب نمی باشد بسیار محبوب می باشد.

جمع بندی

در کل آب سخت و استفاده از آن برای صنایع گوناگون توصیه نمی شود و بهتر است که قبل از استفاده از این نوع آب ، با استفاده از ابزار آلات و مواد گوناگون درجه سختی آن کاهش یابد.

روز به روز با پیشرفت تکنولوژی این مواد و ابزار آلات بهتر و کم هزینه تر می شود که در نتیجه آن استفاده از آب با درجه سختی بالا نیز راحت تر می شود.

شرکت تولیدی بازرگانی اسپوتا با بیش از چندین سال سابقه در صنعت تجهیزات آب و فاضلاب و مواد تصفیه آب و فاضلاب می تواند شما را در تهیه ابزار آلات و مواد مورد استفاده برای تصفیه و کاهش سختی آب راهنمایی و کمک نماید. شما عزیزان می توانید برای دریافت مشاوره رایگان با شماره تلفن های موجود در سایت با کارشناسان ما ارتباط برقرار نمایید.

4.8/5 - (11 امتیاز)

2 دیدگاه در “سختی آب چیست و روش های کاهش آن

  1. آواتار مهراد مهراد گفت:

    به غییر از موارد گفته شده مثل خرید رزین سختی گیر یا رزین آنیونی و استفاده از دستگاه های سختی گیر مثل مخازن frp , دستگاه سختی گیر رزینی و…
    میشه کاره دیگه ای هم برای کاهش سختی آب انجام داد??

    1. آواتار sahand sahand گفت:

      با سلام خدمت شما کاربر گرامی
      متاسفانه این روش ها تنها روش های موجود در بازار و کم هزینه می باشند و اگر بخواهید سختی آب را بدون استفاده از رزین های سختی گیر و یا دستگاه های سختی گیر کاهش دهید بنده پیشنهادی برای شما ندارم
      با آرزوی موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *