مقالات سولفات مس, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

خواص کات کبود در طب سنتی

خواص کات کبود در طب سنتی

خواص کات کبود در طب سنتی

خواص کات کبود در طب سنتی (Properties of cut bruises in traditional medicine)، بسیار است و به دلیل همین خواص گوناگون است که در صنایع مختلف نیز مصرف می‌شود.

طب سنتی از دیرهنگام تا به امروز جایگاه ویژه ایی بین مردمان داشته است. علی الخصوص امروزه به دلیل مصرف بسیار کمتر از داروهای شیمیایی نسبت به طب مدرن طرفداران پرشماری دارد. در طب سنتی هدف پزشک استفاده بیشتر از داروهای گیاهی می‌باشد.

سولفات مس نوعی نمک است و ترکیبی غیر آلی است. با تصفیه و تبلور فلز مس همراه اسید سولفوریک غلیظ و با دمای بالا یا همراه اکسیدهای آن همراه اسید سولفوریک رقیق تهیه می‌شود.

در روش صنعتی با الکترولیز فلز مس با اسید سولفوریک غلیظ این ماده را تولید می‌کنند. کات کبود را به طریقی دیگر نیز تولید می‌شود. اگر جریان آب در دمای کم و در مجاورت با هوا سنگ معدن مس را به آرامی شستشو دهد سولفات مس پدید می‌آید.

برای سرعت بخشی به این فرآیند استفاده از باکتری‌ها محتمل است. ترکیب سولفات مس قابلیت از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌ها و گیاهان و ریشه‌ها و جلبک‌ها و حلزون‌ها را دارد. همچنین از سولفات مس برای تولید آفت‌کش هم بهره‌برداری شده است.

مهم‌ترین خاصیت سولفات مس ضد میکروب و ضد قارچ بودن آن است. از کات کبود در فهرست بین المللی مواد شیمیایی با نام پاد‌زهر یاد شده است و برای درمان مسمومیت توسط فسفر نیز کاربرد دارد.

در ادامه‌ ی این مقاله، راجع به خواص کات کبود در طب سنتی بیشتر توضیح خواهیم داد…


کات کبود یا سولفات مس چیست؟

کات کبود (copper sulfate) یا ترکیب شیمیایی سولفات مس با فرمول CuSo₄ در علم شیمی معرفی شده است. سولفات مس یک ماده بلوری کریستالی است که بدون بو و سمی است. میزان سمی بودن آن نیز به اندازه محتوای مس باز می‌گردد.

این ترکیب به سادگی در آب و گیلسیرول و متانول حل می‌شود. این ترکیب شیمیایی یا این نمک به حالت ترکیبات مختلف مرتبط با درجه آب‌پوشی یافت می‌شود.

از قبیل شکل بدون آب و اشکال آب‌پوشی شده گوناگون مانند سولفات سه آبه و سولفات پنج آبه و سولفات هفت آبه موجود می‌باشد.


کات کبود چه رنگی است؟

قبل از اینکه کابرد ها و خواص کات کبود در طب سنتی در طب سنتی و صنایع مختلف را بررسی کنیم لازم دانستیم که ویژگی های فیزیکی این ماده را نیز یادآور شویم.

سولفات مس با نام‌های متنوعی همچون زاج آبی و زاج کبود وکات کبود و کالکانتیت زاج مس و سنگ آبی و زاج رومی و یا مس سولفات پنج آبه (Blue vitriol) شناخته می‌شود.

آب قابلیت تنوع بخشی به رنگ سولفات مس را داراست. در این ترکیب شیمیایی آب بین یک تا پنج متغیر است. و اب طبق متغیر بودن رنگ‌های مختلفی از سفید تا آبی به این ترکیب می‌دهد.

کات کبود یا سولفات مس پنج آبه آبی رنگ است. سولفات مس فاقد آب یک پودر به رنگ سفید است. فرم بی آب آن سبز کم رنگ یا سفید متمایل به خاکستری است.

در واقع ماده معدنی کمیابی است. در طبیعت در قالب کانی و با نام علمی کالکوسیانیت نامگذاری شده است.

سولفات مس پنج آبه کالکانتیت با فرمل شیمیایی CuSo₄-H₂O مرسوم‌ترین و رایج‎‌ترین نوع از این ترکیب شیمیایی است. این ترکیب متداول به رنگ آبی روشن است.

برای آشنایی با کاربرد سولفات مس یا کات کبود در صنعت می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.


کاربردهای سولفات مس

کات کبود نسبت به خواصی که دارد کاربردهای متنوعی نیز دارد؛ از صنعت گرفته تا علم طب نام سولفات مس به چشم می‌خورد.

با خرید کات کبود میتوانید از این کاربردها بهره مند شوید: در صنعت بطور مثال در تولید اقلام آتش بازی ترقه های آبی رنگ از این ماده شیمیایی ساخته می‌شوند.

به عنوان یک ترکیب رنگ آمیزی در صنعت سفالگری توسط هنرمندان استفاده می‌شود. در ساختمان سازی به بتن اضافه می‌شود تا مقاومت بنا را در مقابل آب افزایش دهد.

در صنعت چاپ به خمیر‌ها و چسب‌های صفحات کتاب افزوده می‌شود تا در برابر گزند حشرات از کتاب محافظت کند. برای درمان ماهی‌های اکواریومی از آفت بیماریها و عفونت‌های انگلی و حلزون‌ها از محلول رقیق کات کبود استفاده می‌کنند.

در مراکز ورزشی و منازل برای جلبک زدایی و ضد عفونی کردن آب استخرها کاربرد زیادی دارد. در کشاورزی نیز به عنوان قارچ کش و علف کش استفاده می‌شود.


کات‌کبود در طب سنتی

یکی از خواص کات کبود در طب سنتی درمان بواسیر یا بیماری هموروئید توسط کات کبود است. افراد سولفات مس را بین لایه‌های پیاز می گذارند و با گل مخصوصی بطور کامل می‌پوشانند. آنها پس از خشک شدن گل پیاز را در آتش می‌غلطانند. در نتیجه گل و پیاز تواماً پخته شوند.

در آخر پیاز و گل را کوبیده و ترکیب بدست آمده را برای طی مراحل درمان مورد استفاده قرار می‌دادند. مصرف دیگر زاج سفید در طب سنتی درمان بوی عرق توسط این ترکیب شیمیایی است.

برای رفع خارش و التهابات پوستی پزشکان طب سنتی همیشه از سولفات مس بهره‌برداری کرده‌اند. کات کبود به دلیل خصلت ضد میکروبی و ضد باکتریایی خود در علم پزشکی کاربرد ویژه‌ایی دارد.

پزشکان در عرصه سنتی برای شستشوی زخم‌ها برای جلوگیری از عفونت از این ترکیب شیمیایی استفاده می‌کنند. در بررسی‌های اخیر محققان پی برده‌اند کات کبود موجب متولد شدن رگ‌های خونی جدید در اطراف زخم شده‌اند که در روند بهبود تاثیر زیادی دارند.

برای مطلاعه بیشتر در زمینه کات کبود کلیک کنید: ویکی پدیا


سولفات مس در طب مدرن

کات کبود و سولفات مس از گذشته‌های دور تا به امروز نقش بسزایی در درمان زخم‌ها و برخی بیماری‌ها ایفا کرده است. پس از طی مسئولیت خود در علم پزشکی سنتی وارد علم پزشکی مدرن نیز شده است.

در آزمایشگاه‌های پزشکی برای تشخیص اختلال کم خونی از سولفات مس استفاده می‌شود. همچنین برای ذخیره ویتامین A که نقش آنتی اکسیدان دارد از این ماده شیمیایی استفاده می‌شود.


عوارض کات‌کبود در استخر

عوارض کات کبود در استخر

از کات کبود برای جلبک‌زدایی در استخر‌ها استفاده می‌شود. اما نکته مهم و قابل توجه در کنار خواص کات کبود این است که سولفات مس یا کات کبود الگوی مصرف خاصی دارد. برای آشنایی با مضرات کات کبود می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

  • اگر به میزان کم استفاده شود نتیجه مطلوب و محسوس نخواهد داشت. اگر به میزان زیاد استفاده شود باعث ایجاد آسیب و مسمومیت خواهد شد.
  • ضد جلبک سولفات مس نباید مانند سایر مواد شیمیایی بطور مداوم و مرتب به آب استخر افزوده شود. در مرحله اول باید با کیت مخصوص اندازه گیری مقدار قلیائیت آب سنجیده شود. (برای آشنایی با کاربرد سوفات مس در استخر می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.)
  • عینک محافظ چشم و دستکش و لباس مخصوص و ماسک از ابزار ضروری در استفاده از کات کبود است. از عوارض سولفات مس میتوان به حساسیت‌های پوستی و خارش و سردرد و اختلالات تنفسی و سرفه و تاری دید و سوزش چشم و … اشاره کرد.
  • در‌صورت استفاده‌بیش‌از الگوی‌مصرف‌درآب استخر‌ موجب ایجاد سردرد و حالت تهوع و سوزش و سرخی چشم و آسیب به بافت‌های بدن و به هم ریختن سیستم عصبی و صدمه دیدن کبد و کلیه و در برخی مواقع منجر به مرگ می‌شود.
  • بازرگانی اسپوتا یکی از تولید کننده های کات کبود در ایران می باشد و در صورت تمایل به خرید انواع کات کبود می‌توانید با کارشناسان واحد فروش تماس حاصل فرمایید.
4.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *