مقالات فرمالین, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

کاربرد فرمالین در پزشکی

Application of formalin in medicine

کاربرد فرمالین در پزشکی

دلیل اصلی کاربرد فرمالین در پزشکی (Application of Formalin in Medicine) ویژگی ضد عفونی کنندگی آن در واحدهای پزشکی پرکاربرد است. به طوریکه از مایع فرمالین 37 درصد در حوزه پزشکی استفاده نسبتاً وسیع و کاربردی به عمل می‌آید. در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت، کلینیک‌‌های زیبایی و مطب‌ها از این ماده شیمیایی در خلوص 37 درصد استفاده می‌کنند. کاربرد فرمالدهید یا فرمالین در مراکز پزشکی و بهداشتی ضدعفونی کردن سطوح است. در آزمایشگاه‌های تحقیقات پزشکی نیز برای حفظ و نگهداری نمونه‌های بیولوژیکی فرمالین نقش فعالی ایفا می‌کند.

برای بررسی و خرید فرمالین کلیک کنید

بازرگانی اسپوتا

سایر کاربرد فرمالین در پزشکی

  • حتی در آزمایشگا‌ه‌های مدارس و دانشکده‌های علوم پزشکی نیز برای حفظ و نگهداری از نمونه‌های آناتومی از این محلول به خصوص استفاده می‌کنند.
  • این مایع شیمیایی قارچ‌ها و باکتری‌های موجود در نمونه‌ها را حذف و از بین می‌برد. بنابراین ظاهر نمونه بیولوژیکی و DNA، پیوند بین پروتئینها و سایر بخش‌های بدن (بافت) محفوظ می‌ماند.
  • از دیگر کارایی‌های فرمالین جهت حفظ نمونه‌های بیولوژیکی به تعویق انداختن زمان فساد و تجزیه جسد است. واحدهای بیمارستانی جز عمده‌ترین مصرف کنندگان این محصول محسوب می‌شوند.
  • در شاخه دیگری از علم پزشکی (دندانپزشکی) نیز این محصول کارآیی فراوانی دارد. فرمالین را در کلینیک‌های دندانپزشکی با میزان اندکی متانول ترکیب می‌کنند. این عمل موجب محدود شدن پلیمریزاسیون آن می‌شود. ترکیب بدست آمده متانال یا متیلن اکسید نامیده می‌شود.
  • از متانال برای استریل و ضدعفونی کردن ابزار و تجهیزات استفاده می‌کنند.

برای مطلاعه بیشتر در زمینه از منابع خارجی کلیک کنید: wikipedia

مزایای کاربرد فرمالین در پزشکی

فرمالین در حوزه پزشکی بسیار پراهمیت است. زیرا اگر مقداری فرمالین به عنوان محصول جانبی در یکی از مراکز پزشکی و بهداشتی باقی بماند هرگز و به هیج وجه دور ریخته نمی‌شود و تا قطره آخر مصرف می‌شود. برای مصارف روزانه و وسیع در مراکز پزشکی و اماکن بهداشتی به سبب وجود محصولات مشابه با فرمالین درصدد برشماری مزیت‌های این ماده شیمیایی برآمده‌ایم. در مقام مقایسه با محصولات مشابه یک سری از مزایای این محصول در پاراگراف‌های ذیل درج شده است:

1- خاصیت ضدعفونی کنندگی

خاصیت و ویژگی ضدعفونی کنندگی این ماده شیمیایی مطرح است. نسبت به محصولات مشابه قدیمی و جدیدالورود به بازار فرمالین همچنان رتبه اول را در مقام استریل و ضدعفونی کنندگی حفظ کرده است. میزان از بین رفتن قارچ‌ها و باکتری‌ها به هنگام برخورد و مجاورت با فرمالین در سطح بسیار بالایی قرار دارد. علاوه بر قابلیت این محلول در پاک‌کنندگی سطوح و دیواره‌ها و جداره‌ها بخارات حاصله از مایع فرمالین نیز هوای محیط را به نحو مطلوبی ضدعفونی می‌کند.

2- بی‌خطر بودن فرمالین

مرحله دوم: خاصیت بی‌خطر بودن فرمالین در لیست مزیت‌ها مطرح می‌شود. این محلول شیمیایی خطری برای انسان و سایر موجودات زنده ندارد. نسبت به سایر محصولات طبقه‌بندی شده در این راستا فرمالین کم‌خطرترین محصول در این زمینه محسوب می‌شود. هر چند استفاده‌های غیر استاندارد در دوزهای بسیار بالا خطراتی را در پی دارد. یکی از عوارض احتمالی مصرف بیش از حد از فرمالین ابتلا به سرطان است. این ماده شیمیایی همانند سایر مواد شیمیایی اگر در دوزهای توصیه شده مصرف گردد هیچگونه خطری به همراه نخواهد داشت.

3- روش استفاده آسان

بررسی مزایای فرمالین به روش و نحوه استفاده آسان از فرمالین می‌پردازیم. برای استفاده از فرمالین نیازمند اصول و فرمول خاصی نیستیم. این محلول بطور خالص از توانمندی استریل کردن سطوح برخوردار است. حتی بخارات حاصله از این ماده شیمیایی نیز به خودی خود منجر به ضدعفونی کردن هوای محیط می‌کنند. در اماکن یا محیط‌های با سایز کوچک معمولا با اسپری کردن این محلول بر روی سطوح اقدام به ضدعفونی کردن آن محیط می‌کنند. همچنین برای استریل کردن تجهیزات و ابزارآلات کافیست با قرار دادن شی مورد نظر در ظرف حاوی فرمالین عمل ضد عفونی را انجام دهید.

formalin in medicine

4- دسترسی آسان به این ماده شیمیایی

به دسترسی آسان این محصول اشاره می‌کنیم. این محلول شیمیایی به نسبت مصرف خود تولید و عرضه می‌شود. فرمالین جز محصولاتی است که در لیست پرمصرف‌ترین‌ها قرار دارد. اما به نسبت مصرف وسیع از این محصول دسترسی به آن نیز به سهولت امکان‌پذیر است. در بازار تولید و عرضه به ندرت در دسته کمیاب‌ها قرار می‌گیرد. خرید این محصول نیز از مجموعه‌های بازرگانی (فعال در حوزه مواد شیمیایی) فروشگا‌های محصولات پزشکی، دامپزشکی و داروخانه‌ها برای خریداران و مصرف‌کنندگان میسر است.

5- قیمت ارزان فرمالین

مرحله پنجم: به مزیت قیمت ارزان و مناسب این محصول پرکاربرد می‌پردازیم. نرخ و قیمت هر محصولی به نسبت کیفیت محصول از مهم‌ترین آپشن‌های محصول محسوب می‌شود. فرمالین نیز از این قاعده به هیچ‌وجه مستثنی نبوده و نیست. اما فرمالین (با کیفیت مطلوب) در بازار عرضه به قیمت ارزان و مناسبی به فروش می‌رسد. همین نرخ فرمالین یکی از گزینه‌های برتر این محصول در گزینش و انتخاب خرید این محصول توسط مراکز و اماکن پزشکی و دندانپزشکی و دامپزشکی است. در اماکن بهداشتی و پزشکی همچنین سایر اماکن همانند مرغداری‌ها و پرورش ماهی از این محصول برای ضدعفونی روزانه و یا دوره‌ایی استفاده گسترده‌ایی می‌شود. یکی از دلایل این استفاده در طیف وسیع قیمت ارزان، مناسب و مقرون به صرفه فرمالین می‌باشد.

مطالعه نمایید: کاربرد فرمالین در آزمایشگاه


مهمترین نکات مصرف فرمالین در پزشکی

قبل از اقدام به خرید و مصرف فرمالین در حجم زیاد بایستی کارکنان مجموعه موارد ضروری و ایمنی را آموزش ببینند.

  • هر محیط نیازمند ضدعفونی شدن توسط فرمالین بایستی از تهویه مناسب برخوردار باشد. اگر مکان مورد نظر فاقد تهویه مناسب بود پس از استریل و ضدعفونی کردن بلافاصله اقدام به ترک محل کنید. استفاده از ماسک و دستکش و عینک محافظ نباید فراموش شود.
  • در مصارف آزمایشگاهی به هیچ وجه من الوجوه نباید عمل پیپت و مکیدن فرمالین انجام پذیرد. انجام این کار بسیار خطرناک است. این عمل در لیست اعمال ممنوعه در آزمایشگاه‌ها قرار دارد.
  • فرمالین قابلیت و توانمندی بسیاری در زمینه مشتعل شدن دارد. از این لحاظ ماده‌ایی خطرناک محسوب می‌شود. به سبب همین خاصیت بایستی در مکانی خنک و بدون نشت نگهداری شود.
  • از دیگر گزینه ها برای نگهداری از این محلول شیمیایی وجود تهویه مناسب در محل نگهداری است. همچنین دمای محیط باید کاملا تحت کنترل باشد و در محیط نگهداری از فرمالین از استعمال دخانیات اکیداً خودداری شود. جرقه در مجاورت فرمالین منجر به آتش‌سوزی و انفجار می‌شود.
  • برای تهیه محلول‌های جدید از ترکیب این ماده شیمیایی با سایر مواد پرهیز کنید. به دلیل اینکه ترکیب فرمالین با برخی مواد به نتیجه وخیمی منجر می‌شود. بطور مثال موجب ایجاد گاز و مواد سمی کشنده می‌شود. جوهر نمک یکی از این موارد محسوب می‌شود. از ظروب درب بسته محکم و نشت‌ناپذیر برای دور انداختن محلول فرمالین استفاده کنید.

برای آشنایی با مضرات فرمالین برای انسان می‌توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

بازرگانی اسپوتا
4.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *