مقالات تجهیزات تصفیه آب

چگونگی از بین بردن آهک آب

از بین بردن آهک آب

از بین بردن آهک آب (Remove limescale from water)

آیا روش از بین بردن آهک آب (Remove limescale from water) را می دانید؟ رسوبات آهکی بر روی سر دوش‌های حمام و شیر سینک ظرفشویی و سماور‌ها و کتری‌ها و قهوه ساز‌ها و … از کربنات کلسیم تشکیل شده و یک رسوب گچی سخت است.

وقتی آب شرب حاوی مواد معدنی کلسیم و منیزیم و سنگ آهک باشد تشکیل رسوباتی در اجسام می‌دهد که به رسوبات آهکی معروفند. اگر مسیر جریان شبکه آب آشامیدنی از خاک‌های گچی و آهکی باشد آب تبدیل به آب سخت می‌شود.

اگر مسیر جریان آب شبکه آب اشامیدنی از بین گرانیت و ماسه و شن باشد آب‌بدست‌آمده آب نرم خواهد بود. آهک موجود در آب ضرری برای سلامتی انسان ندارد و کاملا به شکل طبیعی در آب وجود دارد. اما قابلیت‌تغییر‌دادن طعم آب و خوراک و نوشیدنی‌ها را دارد.

همچنین به مرور زمان به اسباب و وسایلی همچون چای‌ساز و لباسشویی و قهوه‌ساز و امثالهم آسیب می‌رساند. این رسوبات باعث کاهش درخشندگی شیرهای آب و فنجان‌ها و بطور کلی ظروف و اشیا می‌شود. در این مقاله شما را با روش‌های مقابله با رسوبات آهکی آشنا می‌کنیم.


آیا نوشیدن‌آب‌سخت برای سلامتی ضرر دارد؟

نوشیدن آب سخت برای سلامتی انسان مضر نیست. مصرف این نوع آب با سختی در حد مجاز مضراتی ایجاد نمی‌کند. اما آسیبی که به آسباب و وسایلی که با آب کار می‌کنند می‌رساند پر هزینه است.

آب آهکی پس از دوش گرفتن ممکن است موجب خشکی پوست و خارش پوست‌ شود. نوشیدن آب خیلی سخت یعنی بیش از 150 PPM ممکن است باعث ایجاد مشکلات کلیوی و گوارشی شود.

ایجاد رسوبات آهکی بر روی سطوح و اشیا و شیرهای آب و سر دوش نشان از آب سخت است.


رسوب آهک چگونه بر روی طعم چای و قهوه تاثیر می‌گذارد؟

برای‌نوشیدن‌چای یا قهوه با مزه مطبوع و دلپذیر باید از آب تصفیه‌شده و بدون بو استفاده کنید. از نظر املاح میزان محتوای املاح و مواد معدنی آن 150 PPM است. در واقع استفاده از آب لوله‌کشی برای تهیه چای و قهوه بلاخطر است اما ممکن است طعم دلخواه شما را نداشته باشد.

اگر می‌خواهید مزه چای یا قهوه شما بهتر باشد باید به آبی بهتر از آب لوله‌کشی بیندیشید. مورد دیگر اینکه آب شرب لوله‌کشی برای سلامتی شما مخاطره ندارد اما بر روی تجهیزات چای‌ساز و قهوه‌ساز شما آسیب وارد می‌کند.

بهترین روش برای حفظ طعم  چای و قهوه و نگهداری سالم از تجهیزات آنها استفاده از آب تصفیه‌شده توسط سیستم اسمز معکوس است.

برای اشنایی بیشتر با این سیستم کلیک کنید : ویکی پدیا


چگونه رسوبات آهک را از آب لوله کشی خود حذف کنیم؟

از بین بردن رسوبات آهک از آب لوله کشی

روش اول از بین بردن آهک آب جوشاندن آب است. سختی موقت آب را از بین می‌برد؛ اما بر روی سختی دائم تاثیری ندارد.

روش بعدی استفاده از سیستم اسمز معکوس یا آب شیرین کن است که بر دو نوع صنعتی و خانگی موجود است که توسط فیلتر ممبران، TDS آب را از بین می‌برد.

آب را از فیلتر عبور می‌دهد و مواد شیمیایی و املاح و مواد معدنی محلول در آب از قبیل منیزیم و کلسیم و آرسنیک و سرب و … را حذف می‌کند. روش بعدی استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی است که به سیستم تبادل یونی معروف است. این دستگاه فقط سختی TH را از بین می‌برد و امکان حذف TDS را ندارد.

بیشتر بخوانید: دستگاه دیونایزر

یعنی فقط مواد معدنی مانند منیزیم و کلسیم حذف می‌شوند.  اما سایر مواد شیمیایی محلول در آب خذف نمی‌شوند و تاثیری بر روی طعم و بوی آب اشامیدنی ندارد.

روش بعدی استفاده از سدیم است. این روش سختی آب را می‌کاهد و آب نرم تولید می‌کند ولی برای سلامتی مضر است.


روش‌‌خانگی از بین‌بردن رسوبات آهکی بر روی سطوح

استفاده از لیمو و سرکه و جوش شیرین به دلیل دارا بودن مقادیری اسید سیتریک و اسید استیک قابلیت پاک کردن رسوبات آهکی را دارند. لیمو حاوی اسید سیتریک و سرکه حاوی اسید استیک است. محلول سرکه و جوش شیرین توان حذف رسوب‌های آهکی را دارد.


مزایای سیستم تصفیه آب

طعم و بوی خوراک و نوشیدنی‌های شما مطبوع و مطلوب و دلپذیر است. اسباب و اشیا مانند فنجان و شیرهای آب درخشندگی خود را حفظ می‌کنند.

تجهیزات و وسایلی مانند چای‌ساز و قهوه‌ساز و لباسشویی و ظرفشویی و … عمر مفید و کارایی بیشتری خواهند داشت. نیازمند تعمیرات و هزینه کمتری خواهند بود. برای مثال اگر قهوه‌ساز دارای رسوب باشد آب را با درجه استاندارد برای تهیه قهوه گرم نخواهد کرد درنتیجه نوشیدنی مطلوب نخواهید داشت و هزینه انرژی بیشتر و دستگاه زودتر به تعمیرات نیاز پیدا خواهد کرد.


نتیجه‌ گیری

آب سخت دارای مواد معدنی کلسیم و منیزیم است. همچنین از خود رسوبات آهکی بر روی سطوح و اشیا و تجهیزات بجا می‌گذارد. در میزان مجاز یعنی تا 150 PPM بر روی سلامتی و پوست مخاطراتی ندارد. اما بیش از حد مجاز و استاندارد (در صورت تجمیع رسوبات آهکی در سماور و کتل و …) احتمال ایجاد مشکلات گوارشی و کلیوی را دارد.

همچنی برای آگاهی از بهترین روش تصفیه آب استخر کلیک  کنید

اما آب سخت بر روی تجهیزات و وسایل چه صنعتی مانند بویلر‌ها و دیگ‌های بخار و چه خانگی از جمله شوفاژ خانه‌ها و لباسشویی و ظرفشویی و … تاثیر مخرب می‌گذارد. کارایی و کیفیت دستگاه را بطور چشمگیری کاهش میدهد. همچنین نیاز به تعمیرات مکرر خواهد بود و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری به مراتب بیشتر خواهد بود.

اما جهت داشتن آب با طعم بهتر و همچنین بدون املاح و ناخالصی و نگهداری از تجهیزات و وسایل مرتبط با آب و داشتن آب مطلوب برای آکواریوم از سیستم اسمز معکوس و یا بطور مختصر دسنگاه RO استفاده می‌کنند.

در مصارف دیگر از نرم کننده آب یعنی سدیم نیز بهره‌برداری می‎‌کنند اما این روش بسیار برای سلامتی مضر است.

کلام آخر در روش از بین‌بردن آهک آب (Remove limescale from water)

در حالت بهتر برای از بین بردن آهک آب چه از نظر آشامیدن چه از نظر نگهداری از تجهیزات و وسایل مرتبط با آب (تجهیزات صنعتی تصفیه آب و فاضلاب) و هزینه کمتر جهت نگهداری از شوفاژ خانه و وسایل استفاده کاربردی تواماً از دو روش بهره‌برداری از دستگاه سختی گیر رزینی یا همان تبادل یونی و دستگاه RO یا سیستم اسمز معکوس است. همزمان آب تصفیه‌شده برای آشامیدن و همچنین آب استاندارد برای وسایلی مانند ظرفشویی و لباسشویی و چای‌ساز و … در منازل موجود خواهد بود.

تیم بازرگانی اسپوتا ارائه دهنده محصولات، مواد شیمیایی و تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب می باشد.

4.7/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *