مقالات مواد تصفیه آب

کاربرد و خطرات نیترات نقره

کاربرد نیترات نقره

انواع کاربرد و خطرات نیترات نقره، موضوع مهمی بوده و هست که در این مقاله به آن می پردازیم اما پیش از هر چیز بیایید یک تاریخچه از آن بخوانیم.

در طی 120 سال گذشته مطالعات متعددی با در نظر گرفتن شیمی نانو ذرات نقره و کاربرد ضد میکروبی آنها انجام شده است. در مورد نقره به عنوان آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده نوشته‌های متعددی وجود دارد که همه آنها بر اساس تجربه انسان در 1200 سال گذشته بوده‌اند.

نقره و محصولات نقره هزاران سال است که به دلیل تاثیر آنها بر بهداشت و سلامت شناخته شده است. حتی بقراط پدر علم پزشکی خواص درمانی آن را می‌دانست. داروسازان قرون وسطی نیترات نقره را که به آن لاجورد می‌گفتند به عنوان وسیله ای برای از بین بردن زگیل روی دست‌ها می‌فروختند. نیترات نقره نیز برای درمان سوختگی‌های شدید استفاده شده و از عفونت جلوگیری کرد.

در نیمه دوم قرن نوزدهم متخصص زنان آلمانی کارل زیگموند فرانتس کرید دریافت که محلول نیترات نقره 1% تاثیر زیادی بر سوزاک دارد. این کشف به قدری قابل توجه و قابل اعتماد است که حتی امروزه نیز نیترات نقره در چشم نوزادان تازه متولدشده ریخته می‌شود تا از ورم ملتحمه ناشی از سوزاک جلوگیری شود. در ادامه به انواع کاربردها و خطرات نیترات نقره خواهیم پرداخت.

کاربرد نیترات نقره در صنایع

ترکیب معدنی و طبیعی نیترات نقره یا نیترات دارژان از حل کردن نقره در اسید نیتریک در مقدار زیاد بدست می‌آید.

این ماده در صنایع مختلف استفاده‌های ویژه‌ای دارد. مصارف نیترات نقره از عکاسی گرفته تا میکروسکوپ الکترونی و پزشکی بسیار پر کاربرد است به ویژه در بحث ضدعفونی‌کنندگی و سوزانندگی این ترکیب در پزشکی، این ماده را بسیار ارزشمند کرده است.

این ترکیب به صورت موضعی در مورد زخم‌های جدی استفاده می‌شود. بعلاوه به دلیل ماهیت سوزاننده نیترات نقره می‌تواند جریان خونریزی را متوقف کند و لبه‌های زخم را سوزانده و به طور موثر مویرگ‌ها را ببندد.

برای سوزاندن و ضدعفونی کردن زخم‌های باز باید از چسب‌های نیترات نقره استفاده کرد. با این حال می‌توانید از نیترات نقره برای درمان زگیل و لک‌های پوستی نیز استفاده کنید که در این صورت باید از پماد نیترات نقره استفاده کرد.

میله‌های اپلیکاتور نیترات نقره، هم از نیترات نقره و هم از مقدار کمی نیترات پتاسیم تشکیل شده‌اند. زمانیکه نوک این چوب‌ها (که شبیه کبریت نظر می‌رسند) در معرض آب قرار می‌گیرند فعال می‌شوند و در این مرحله می‌توان چوب‌ها را مستقیما روی محل زخم قرار داد.

جهت استعلام قیمت نیترات نقره کلیک کنید.

موارد استفاده نیترات نقره در پزشکی

نیترات نقره یک ترکیب شیمیایی معدنی است که به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی شناخته شده است. برای جلوگیری از عفونت در زخم ها و سوختگی‌ها مفید است. این دارو با آزادسازی یون‌های نقره در پوست عمل می‌کند. این یون‌ها میکروارگانیسم‌های عامل عفونت را از بین برده و همچنین از رشد آنها جلوگیری می‌کنند. این دارو فقط برای استفاده خارجی در نظر گرفته شده است. نیترات نقره به دلیل خواص ضد باکتریایی آن کاربردهای زیادی در پزشکی دارد از جمله:

  • از نیترات نقره برای از بین بردن سلول‌ها در بستر ناخن استفاده می‌شود
  • التیام زخم
  • پیشگیری از افتالمی ناشی از سوزاک در نوزادان
  • ضدعفونی سوختگی
  • عفونت‌های باکتریایی گرم منفی
  • عفونت‌های باکتریایی گرم مثبت
  • در کلینیک‌ها برای برداشتن زگیل‌ها، زایده‌های پوستی، بافت‌های گرانوله اضافی و هرگونه بافت ناخواسته
  • در گرانولوم‌های ناف برای خشک کردن بافت و اجازه رشد پوست طبیعی
  • در بینی برای سوزاندن عروق خونی سطحی که باعث خونریزی بینی می‌شود
  • در هموستاز به منظور بستن رگ خونی و توقف خونریزی
  • در دندانپزشکی برای رفع زخم‌های آفتی

عوارض و خطرات نیترات نقره

از ساده ترین عوارض این ماده این است که لباس و ظروف را لکه‌دار می‌کند.

استفاده مکرر از نیترات نقره ممکن است باعث تغییر رنگ خاکستری یا آبی مایل به سیاه پوست شود که به دلیل وجود عنصر نقره در این دارو است و به طور کلی مضر نیست. با این حال نیترات نقره می‌تواند باعث سوختگی پوست شود.

نیترات نقره در صورت تماس با پوست سمی است، اما می‌توان آن را با آب رقیق کرد. نیترات نقره یک ماده شیمیایی است که نباید به آن دست زد زیرا پوست را می‌سوزاند و یک محرک قوی است. این همچنین به این معنی است که نیترات نقره نباید در دسترس حیوانات یا کودکان قرار گیرد؛ زیرا ممکن است به طور تصادفی آن را لمس کنند و یا دست آغشته به آن را در دهان خود قرار دهند. با این حال رقیق کردن نیترات نقره با آب آن را بی‌ضرر ساخته و می‌تواند به عنوان یک ضدعفونی کننده یا نگهدارنده استفاده شود.

نیترات نقره در مقادیر زیاد می‌تواند باعث مرگ در اثر ایست قلبی و خفگی شود. نیترات نقره معمولا در بسیاری از محصولات مورد استفاده در خانه استفاده می‌شود. این ماده را می‌توان در موارد زیادی مانند ضدعفونی کننده‌ها و عوامل حساس به نور یافت.

همچنین برای ساخت نقشه ها و عکس ها استفاده می شود. با این حال اگر مقدار زیادی از آن را بخورید یا استنشاق کنید می‌تواند سمی باشد. برخی از علائم مصرف آن عبارتند از استفراغ، تنگی نفس، تب و تشنج می‌باشد. اگر مقدار کمی نیترات نقره را که با آب مخلوط شده است قورت دادید باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید.

اقدامات احتیاطی در استفاده از پماد نیترات نقره

در طول دوره مصرف پماد نیترات نقره برخی اقدامات احتیاطی باید رعایت شود. ناحیه آسیب دیده را تمیز کنید و خشک نگه دارید. اگر پس از استفاده از این دارو بهبودی مشاهده نکردید بسیار مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو همچنین می تواند عوارض جانبی مانند تحریک پوست، احساس سوزش، لک شدن پوست و سایر واکنش‌ها را در محل استفاده ایجاد کند.

این دارو را در تماس نزدیک با چشم قرار ندهید. اگر این اتفاق به طور تصادفی رخ داد چشمان خود را با آب سرد بشویید و فوراً به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری یا شیر دادن به نوزاد را دارید قبل از استفاده از این دارو باید پزشک خود را مطلع نمایید.

شایع‌ترین عوارض جانبی نیترات نقره

از جمله عوارض جانی شایع در استفاده از پماد نیترات نقره پس از استفاده از آن ممکن است رخ دهد و در صورت بدتر شدن نواحی تحت درمان یا ایجاد قرمزی یا سوزش در ناحیه اطراف، مصرف دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

  • عوارض درماتولوژیک
  • احساس سوزش پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • تحریک پوست
  • سوزش خفیف یا احساس سرما در محل مصرف دارو
  • کهیر
  • تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو و متعاقب آن، تنفس دشوار
  • عوارض هماتولوژیک و انکولوژیک
  • متهموگلوبینمی

نیترات نقره آمونیاکی

AgNO3 آمونیاکی، معرف تالنز نامیده می‌شود. فقط آلکین‌های انتهایی با معرف تالنز واکنش مثبت داده و رسوب می‌دهند.

معرف Tollens یک محلول قلیایی از نیترات نقره آمونیاکی است و برای آزمایش آلدئیدها استفاده می‌شود. یون‌های نقره در حضور یون‌های هیدروکسید به صورت رسوب قهوه‌ای اکسید نقره Ag2O(s) از محلول خارج می‌شوند. این رسوب در آمونیاک آبی حل می‌شود و یون دی آمین نقره  +[Ag(NH3)2] را تشکیل می‌دهد. کتون‌ها با معرف تالنز واکنش نمی‌دهند.

Ag+ (aq) + 2OH (aq) Ag2O(s) + 2H2O(l)

Ag2 O(s) + 4NH3 (aq) + H2 O(l) 2[Ag(NH3)2]+ (aq) + 2OH(aq)

تست تالنز که به عنوان تست آینه نقره‌ای نیز شناخته می‌شود یک تست آزمایشگاهی کیفی است که برای تمایز بین آلدهید و کتون استفاده می‌شود. از این واقعیت استفاده می‌کند که آلدهیدها به راحتی اکسید می‌شوند در حالی که کتون‌ها اینطور نیستند.

واکنش نیترات نقره با مس

مخلوط کردن نیترات نقره و مس یکی از معروف‌ترین آزمایشات شیمی است که در بسیاری از درس‌های علوم مدرسه در سراسر جهان نقش آفرینی کرده است.

این آزمایش شامل وارد کردن مس (معمولا یک سیم مسی) به محلول نیترات نقره و باقی ماندن آن به مدت چند ساعت است.

ترکیب این دو یک واکنش جایگزینی واحد را ایجاد می‌کند؛ مس از شکل عنصری خود (Cu) به شکل یون آبی آن (Cu2+ [aq]) تغییر می‌کند، در حالی که یون‌های نقره (Ag + [aq]) در محلول نیترات نقره به شکل فلزی خود (Ag) تغییر یافته و بر روی سیم رسوب می‌کنند.

این رسوبات نقره به رشد مس در مجموعه‌ای از کریستال‌هایی با سطوح بسیار ناصاف و پرپیچ ادامه می‌دهند. این فرآیند تا زمانیکه تمام مس واکنش‌پذیر موجود در محلول تمام شود و محصولات نهایی نقره و نیترات مس باقی بماند.

اتم‌های مس با وارد شدن به محلول نیترات نقره اکسید می‌شوند و الکترون‌ها را از دست داده و یون‌های مس را تشکیل می‌دهند. در حالی که یون‌های نقره در محلول نیترات الکترون گرفته و به عنصر نقره کاهش می‌یابند.

چیزی که واقعاً جالب است این است که وقتی کریستال‌ های نقره رشد کردند می‌توان آن‌ها را از مس جدا نموده و خشک کرد.

سایر کاربردهای نیترات نقره

نیترات نقره یک ماده شیمیایی است که در چندین کار رایج از عکاسی گرفته تا پزشکی استفاده می‌شود. می‌توان از آن برای ایجاد انواع افکت‌ها استفاده کرد. در هنر، این ترکیب جزء ضروری برای چاپ‌های فلزی و نقره‌ای ژلاتینی است. نیترات نقره برای هنرمندان مهم است زیرا امکان ایجاد طیف گسترده‌ای از جلوه‌های عکاسی و انواع افکت‌ها را با انواع مختلف کاغذ فراهم می‌کند.

نیترات نقره یک ماده نگهدارنده است. نیترات نقره یکی از مواد تشکیل دهنده بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است. می‌توان آن را در شیر، پنیر، آبجو، شراب و حتی نوشابه‌ها یافت. و به این دلیل است که نیترات نقره دارای اثر نگهدارنده است.

همچنین از نیترات نقره برای نگهداری مواد غذایی برای مدت طولانی استفاده می‌شود. نیترات نقره را می‌توان در چای سرد، سس مایونز، ترشیجات، برخی ویتامین‌ها و غیره یافت. همچنین نیترات نقره از دیرباز برای ضد عفونی کردن آب و قابل شرب نگه داشتن آن استفاده می‌شده است.

اگر تمایل به خرید نیترات نقره دارید میتوانید با شماره هایی که در داخل سایت برای ارتباط قرار دادیم، با کارشناسان بازرگانی اسپوتا تماس بگیرید.

4.8/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *