مقالات فرمالین, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

کاربرد فرمالین در مرغداری

کاربرد فرمالین در مرغداری (The use of formalin in poultry farming)

کاربرد فرمالین در مرغداری

آیا از کاربرد فرمالین در مرغداری (The use of formalin in

poultry farming) اطلاع دارید؟ فرمالین یا فرمالدهید یک ماده شیمیایی ضروری در نهادهای پرورش مرغ و جوجه‌ریزی است. خاصیت و قابلیت ضدعفونی کنندگی این ترکیب شیمیایی رکن اصلی کاربرد آن در مرغداری‌هاست.

فرمالین با خلوص 37 درصد از ماده شیمیایی بر پایه متانول در راستای تولید در صنعت پرورش طیور محسوب می‌شود. زیرا این ماده با ویژگی‌های خود از شیوع بیماری‌ها و چه بسا تلفات در واحدهای تولیدی (پرورش مرغ و جوجه کشی، وسایل نقلیه جوجه کشی) جلوگیری به عمل می‌آورد.


استعلام قیمت و خرید فرمالین 37 درصد و مایع بازرگانی اسپوتا

شماره‌ تماس کارشناسان فروش: 02126415084 | 09129533282


فرمالین مرغداری بازرگانی اسپوتا

ضدعفونی در مرغداری‌ها یک امر حیاتی جهت پیشگیری و جلوگیری از اشاعه بیماری‌های دام و طیور و سرایت انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و طیور است. این ترکیب شیمیایی در کاستن آلودگی‌های سطوح و جداره‌ها ناشی از کپک‌ و باکتری‌ها، ویروس‌ها در مدت زمان پروسه تولید بسیار موثر است. اساساً این ماده محصولی استراتژیک برای یک مرغدار به حساب می‌آید.

دام و طیور ممکن است با عارضه‌های گوناگونی مواجه شوند. ممکن‌است این‌عوارض علاوه‌بر افزایش هزینه‌های تولید، سلامت افرادی که از این محصولات استفاده خواهند‌کرد را به خطر بیاندازد. بنابراین فرمالین به عنوان محلول ضدعفونی اولیه برخی ارگانیسم‌ها و بیماری‌ها از قبیل پروتئوس و استافیلوکوک و سالمونلا، استرپتوکوک، سودوموناس، آسپرژیلوس و همچنین ارگانیسم‌های E. coli و H.capsulatum را مهار و کنترل می‌کند.

ضدعفونی کردن سالن مرغداری با فرمالین

مرغداری‌ها نیازمند یک ماده توانمند جهت ضد عفونی و استریل کردن تمای سطوح و جداره‌ها، تجهیزات، ابزار آلات و حتی کلیه درزها و شکاف‌های موجود بر روی سطوح و… هستند. فرآیند ضدعفونی غالباٌ بصورت روزانه و دوره‌ایی می‌باشد. بنابراین نسبت به میزان و حجم مصرف ماده ضدعفونی کننده مالک و مدیر اجرایی مجموعه حاجتمند ماده‌ای با قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه می‌کند. در عین حال از کیفیت مطلوب ماده ضدعفونی کننده نیز باید اطمینان حاصل نماید. زیرا محصول با نرخ گران و کیفیت نامطلوب علاوه بر بالا بردن مبالغ هزینه در کنترل و مهار شیوع بیماری‌ها نیز ضعیف عمل خواهد کرد. بنابراین برای رفع و حل معضل پیش‌رو صاحب مجموعه می‌بایست از پیشنهادات و تجربیات در این زمینه بهره‌مند شود.

ضدعفونی مرغداری

روش و نحوه ضدعفونی مرغداری

فرمالین محلول شیمیایی مورد تایید تولیدشده در آزمایشگاه ، در حوزه صنعت طیور می‌باشد. یک روش ضدعفونی با فرمالین به شرح ذیل می‌باشد:

  1. در ابتدا 5 لیتر فرمالین 37 درصد را با 95 لیتر آب ترکیب کنید. سپس محلول ترکیبی را در ظرف اسپری‌دار بریزد.
  2. تمامی سطوح از جمله کف و دیوارها و سقف سالن را با دقت استریلیزه کنید. باید توجه داشت تمامی گوشه‌ها بصورت دقیق و کامل ضدعفونی شوند.
  3. اقدام بعدی ضدعفونی کردن هوای محیط مرغداری است. برای این منظور نسبت به هر 100 متر مکعب فضای محیط مرغداری 2 لیتر فرمالین 37 % را با 2 لیتر آب و 1700 گرم پرمنگنان پتاسیم در یک ظرف با یکدیگر ترکیب کنید. پیش از ترکیب با پرمنگنات پتاسیم محلول آب و فرمالین بایستی تهیه شود. در‌این‌مرحله پرمنگنات را به‌نسبت توضیح‌داده‌شده اضافه می‌کنیم. بخارات تولید شده طی واکنش ایجاد شده توسط محلول فضا و هوای محیط را ضدعفونی می‌کنند. اما پس از ترکیب مواد با یکدیگر باید بلافاصله محل را ترک کنید تا از عوارض احتمالی در امان باشید.

همچنین اگر از فرمالین (فرمالدئید) به عنوان ضدعفونی کننده استفاده می کنید بایستی برای حفظ سلامت خود از مضرات فرمالین نیز اطلاع داشته باشید.

کاربرد فرمالین در مرغداری (The use of formalin in poultry farming)
کاربرد فرمالین در مرغداری (The use of formalin in poultry farming)

مراحل شستشو و ضدعفونی کردن مرغداری با فرمالین

  1. تخلیه کود (فضولات مرغی) و حمل و نقل آن بایستی تحت اصول و شیوه (بخشنامه شماره 29771-9/7/ 74 ) سازمان دامپزشکی انجام شود.
  2.  اکنون به پاکسازی سالن از بقایای پر و کود، لاشه و سایر بقایای آلاینده می‌پردازیم.
  3.  سپس برای خارج‌ساختن تجهیزات از قبیل آب‌خوری و دان‌خوری و… از سالن برای شستشو و ضدعفونی اقدام‌می‌کنیم.
  4. اکنون با آب‌گرم فشار قوی بایستی تمامی بخش‌های سالن را شستشو میدهیم. باید  سطوح داخلی‌و‌خارجی، جداره‌ها و دیوارهای‌سالن، سقف و پشت‌بام، سایر تاسیسات از پر و کود و گرد و خاک و … بطور کامل پاک‌سازی شود.
  5.  سپس باید به شستشو  با شوینده‌هایی مثل محلول‌های پاک‌کننده و صابون بپردازیم. درنتیجه با آب گرم فشار قوی تمامی بخش‌ها پاک‌سازی شود.
  6. در این مرحله به مرمت و تعمیر تمامی شکاف‌ها و منافذ میپردازیم. تعمیر سایر تاسیسات از جمله رفع پارگی‌های توری پنجره‌ها امری بسیار ضروری و الزامی است.
  7. سپس‌به شعله‌دادن به کف و دیوارهای‌سالن (داخل و خارج) تا ارتفاع 5/1متر میپردازیم.
  8.  پاکسازی و نظافت (ضدعفونی) سیستم تهویه و سیستم برق طبق بند7 بخشنامه‌بهداشت مرغداری ضروری‌است.
  9. در بند 7 شیوه‌نامه به شستشو و لایروبی و ضدعفونی سیستم فاضلاب به عنوان اقدام بعدتر اشاره شده است.
  10. اکنون برق تمامی‌درب‌ها و پنجره‌های سالن و تاسیسات را تا مرحله ضد عفونی نهایی بسته و خاموش میکنیم. بستن تمامی ورودی و خروجی‌ها از نفوذ احتمالی موش یا افراد غیر مسئول ضروری است.
  11.  در این گام باید تمامی لوازم و تجهیزات از جمله دان‌خوری و آب‌خوری و وسایلی که قابل شستشو را به خارج از سالن (محوطه) انتقال دهیم. سپس  در تمام این ابزار رادر  آب گرم غوطه ور کنیم.
  12. تجهیزات و لوازم را دوباره با آب گرم و برس  شستشو میدهیم. در نهایت به مدت زمان دو ساعت در موادضدعفونی کننده موثره مندرج در شیوه‌نامه بهداشت مرغداری غوطه‌ور ، سپس با آب تمیز آب‌کشی می‌کنیم.

 کاربرد فرمالین در پاکسازی محوطه مرغداری

  • کلیه سطوح بتونی و آسفالت محوطه پس از پاک‌سازی سالن بایستی با آب فشار قوی کاملاً تمیزکاری شود.
  • متعاقباً کلیه‌سطوح ذکر‌شده و سطوح خاکی و… را باید شعله دهید.
  • سپس با اسپری محلول ضدعفونی کننده (طبق مواد ضدعفونی کننده مندرج در جدول دستورالعمل) برروی کلیه سطوح از آسفالت شده و خاکی، شنی و بتونی پاشیده شود. این عمل امری واجب و الزامی است.
  • اقدام موثر بعدی آهک‌پاشی سطوح غیر قابل شستشوی محوطه پس از منتقل کردن لوازم و تجهیزات به داخل سالن با آب آهک تازه است.
  • قرار دادن تشت محلول ضدعفونی در مدخل درب ورودی سالن و قسمت اداری پس از ضد عفونی کردن سالن امری ضروری و الزامیست.

ضدعفونی شبکه آبرسانی و کاربرد فرمالین در مرغداری

در نهایت پس از طی مراحل فوق به ضدعفونی کردن شبکه آب‌رسانی باید اقدام شود.

  1. شبکه آب‌رسانی علی‌الخصوص آب آشامیدنی طیور را می‌بایست تخلیه، لایروبی و شستشو کنید.
  2. در قدم بعدی مخازن و لوله ها را با ماده ضدعفونی کننده پر کنید و پس از 24 ساعت محلول را تخلیه کنید.
  3. سپس سیستم را با آب تمیز بشوئید.

سوالات متداول کاربرد فرمالین در مرغداری

چرا در هنگام استفاده از فرمالین بایستی نکات ایمنی را رعایت نماییم؟

از آنجایی که این ماده به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته می شود، رعایت نکات ایمنی بسیار ضروری است.

دلیل اهمیت خرید فرمالین اصل برای مرغداری ها چیست؟

خرید فرمالین بی کیفیت و بدون اصالت از منابع غیر رسمی و نامعتبر سبب می شود تا سالن ها به خوبی ضدعفونی نشوند و فضا برای رشد و نمو انواع میکروب ها و باکتری ها در سراسر سالن ایجاد گردد. در نهایت شاهد مرگ و میر و از بین رفتن دام و طیور در این مجموعه ها هستیم.

نام علمی فرمالین چیست؟

نام علمی فرمالین ،متانال (Methanal) و نام اصلی آن فرمالدئید است ،این ماده با فرمول شیمیایی CH2O (از اکسیژن ،هیدروژن و کربن تشکیل شده است) دارای اسامی مترادف فرمالدهید ،متانال ،متیلن اکسید و متیل الدهید می‌باشد و عمدتا توسط اکسیداسیون در فاز بخار متانول تولید می‌شود.

4.7/5 - (38 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *