مقالات سولفات مس, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

کاربرد سولفات مس در استخر شنا و از بین بردن جلبک

کاربرد سولفات مس در استخر شنا

استفاده از سولفات مس در استخر شنا

کات کبود یا سولفات مس در استخر شنا و برای از بین بردن جلبک به عنوان ضد جلبک و یک پاک‌کننده قوی استفاده می‌شود. سولفات مس همچنین یک عامل موثر در شفاف‌سازی آب استخر عمل می‌کند؛ کات کبود به ویژه برای استخرهای صنعتی بسیار فوق‌العاده است. در ادامه این مقاله از وبسایت اسپوتا به بررسی کاربرد سولفات مس در استخر خواهیم پرداخت .

کات کبود چیست و چه کاربردی دارد؟

کات کبود همان سولفات مس یا زاج کبود بوده که ترکیبی از اسید سولفوریک، گوگرد و مس می‌باشد. بدون شک می‌توان گفت که کات کبود دارای کاربردهای متعددی در حوزه صنعتی دارد. عمدتا برای فرآیند تصفیه و پاکسازی آب استخرها کاربرد زیادی دارد، که علاوه بر از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌ها می‌توان از آن به عنوان بخشی از مکمل غذای حیوانات استفاده کرد.

برای بررسی بیشتر محصول کات کبود و یا خرید سولفات مس می توانید به صفحه محصول در بازرگانی اسپوتا مراجعه نمایید.

سولفات مس چگونه در استخرها استفاده می‌شود؟

همانطور که گفته شد، بیشتر سولفات مس ترکیب جامدی است که برای تمیز کردن عمیق استخرها و فضاهایی از این دست استفاده می‌شود. برای این کار لازم است با متخصصان این امر مشورت شود تا میزان مصرف آن مشخص شود.

به طور کلی، توصیه می‌شود 20 میلی گرم از این ترکیب جامد را در یک لیتر آب حل نموده و با این محلول استخر را تمیز نمایید.

سولفات مس چقدر خطرناک است؟

ضروری است مانند بسیاری از ترکیبات دیگر، که سولفات مس با دقت و احتیاط مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا استفاده نادرست از آن ممکن است منجر به مشکل سمیت شود. در برخی موارد استفاده نادرست از این ترکیب می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند که مربوط به دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و غیره است.

در مورد استفاده برای از بین بردن قارچ‌ها و باکتری‌ها باید بسیار مراقب باشیم؛ زیرا در صورت استفاده بیش از حد باعث ایجاد مشکلات پوستی به خصوص در کودکان می‌شود.

وقتی سولفات مس با آب مخلوط شود چه اتفاقی می‌افتد؟

واکنشی که هنگام مخلوط کردن سولفات مس با آب در یک ظرف رخ می‌دهد تا حدودی عجیب است. وقتی سولفات مس حل می‌شود، این مخلوط به رنگ آبی تبدیل می‌شود. اگرچه این اتفاق می‌افتد، اما همه ترکیبات هنوز خواص خود را حفظ می‌کنند.

اگر این مخلوط را در محیطی گرم قرار دهید یا به آن گرما بدهید، ذرات سولفات مس در ته ظرف قرار می‌گیرند. این در لحظه‌ای اتفاق می‌افتد که آب به طور کامل از ظرف تبخیر شده باشد.

تمیز کردن استخرها و تصفیه آب با سولفات مس

استفاده منظم از سولفات مس (هر 10 تا 15 روز) در استخر شنا به از بین بردن جلبک جلوگیری از رشد آن ها کمک کرده و تضمین می‌کند که استخر شما شفاف و عاری از میکروارگانیسم‌ها است. یکی دیگر از کاربردهای مهم کات کبود در پاکسازی فاضلاب از ریشه گیاهان و قارچ ها است.

از بین بردن جلبک خردل استخرها با کات کبود

نسبت به جلبک‌های سبز بسیار مقاوم‌تر است و به دیواره‌های استخر می‌چسبد. جلبک‌های خردل معمولا باز می‌گردند، مگر اینکه با یک قارچ‌کش خاص جلبک خردل یا یک قارچ‌کش مبتنی بر مس (CuSo4) درمان شوند.

بهداشت خوب استخر بهترین راه حل در برابر جلبک‌ها است، اما همیشه می‌توانید ابتدا استفاده از کریستال‌های کات کبود حل‌شده در آب را امتحان کنید. می‌توانید کات کبود را از بازرگانی اسپوتا و با قیمت بسییار مناسب تهیه کنید. 

غلظت مس ppm 1 یا بیشتر در آب استخر مشکل ساز است. ایجاد لکه و باقی ماندن رنگ، می‌تواند یک مشکل باشد. غلظت ppm  0.3 تا 0.6  معمولا سطح معمولی “کنترل جلبک” در نظر گرفته می‌شود. هر سطح بالاتر از این احتمالا‌ موها را به رنگ سبز در می‌آورد.

با در نظر گرفتن نسبت وزنی، 1 کیلوگرم از کات کبود، 0.405 عنصر مس در آب استخر آزاد می‌کند.     

63.546 (g/mole Cu) / (159.61 g/mole CuSO4) = 0.405 

برای رسیدن به هدف یعنی میزان ppm 0.5 عنصر مس در 100000 لیتر آب استخر 0.05 کیلوگرم. مس عنصری مورد نیاز است. بنابراین، دوز مورد نیاز کات کبود برای 100000 لیتر آب استخر، CuSO4 (0.05/0.405) = 0.125 کیلوگرم است. 

جلبک خردل را می‌توان به دو روش موثر از بین برد. جلبک‌کش‌های حاوی مس شلاته در کنترل این نوع جلبک‌ها موثر هستند. انواع جلبک‌کش مسی شلانه هر یا دو هفته باید به آب استخر افزوده شوند.

کنترل جلبک‌ها و بوی باکتری در استخرهای شنا با کات کبود

0.5 تا یک کیلوگرم کریستال کات کبود را در هر 1700 متر مکعب آب بریزید. این کار منجر به ایجاد غلظت 0.5 تا 1.0 ppm مس محلول می‌شود. مقدار مورد نیاز سولفات مس را در ظرف پلاستیکی حل کرده و محلول را داخل استخر بریزید. در جاهایی که جلبک‌ها قابل مشاهده هستند از نسبت بیشتر و برای دوزهای نگهداری، از نسبت کمتری استفاده کنید. 

برای کنترل عود جلبک‌ها و جلوگیری از تجمع مس، نسبت کمتری از کات کبود را به دفعات استفاده کنید. کات کبود ممکن است برای کمک به کنترل بوی استخر و جلبک‌ها در طول ماه‌های زمستان استفاده شود. 

زمانی که استخرها در زمستان استفاده نمی‌شود، نسبت بیشتری را اعمال کنید. پساب تصفیه شده استخر نباید در جایی که به دریاچه‌ها، نهرها، حوضچه‌ها یا آب عمومی تخلیه می‌شود، تخلیه شود.

محاسبات برای مقدار آب انباشته شده و برای مقدار کات کبود مورد استفاده در آب‌های ته نشین شده و جاری

حجم آب را به صورت زیر محاسبه کنید:

  • مساحت سطح را با اندازه گیری حوضچه‌های شکل منظم یا نقشه برداری از حوضچه‌های نامنظم یا با مراجعه به داده ها یا نقشه های مهندسی ثبت شده، بدست آورید.
  • میانگین عمق را با عمق سنجی در یک الگوی منظم و گرفتن میانگین این خوانش‌ها یا با ارجاع به داده‌های به دست آمده قبلی محاسبه کنید.
  • برای بدست آوردن متر مکعب حجم آب، مساحت سطح را بر حسب متر در عمق متوسط ​​به متر ضرب کنید.
  • مساحت سطح را برحسب هکتار در عمق متوسط ​​بر حسب متر ضرب کنید تا کل حجم آب در فوت جریب بدست آید.

محاسبات ماده فعالی که باید اضافه شود

برای محاسبه مقدار سولفات مس مورد نیاز برای رسیدن به غلظت توصیه شده :

وزن آب را در غلظت توصیه شده کات کبود ضرب کنید. از آنجایی که غلظت‌های توصیه شده معمولا بر حسب قسمت در میلیون (ppm) ارائه داده می شود، ابتدا لازم است مقدار آن بر حسب قسمت در میلیون به یک معادل اعشاری تبدیل شود. به عنوان مثال،  ppm 2 در این محاسبه با 0.000002 برابر است.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی کاربرد سولفات مس در استخر و کاربرد سولفات مس برای از بین بردن جلبک پرداختیم امیدوارم که مفید و موثر بوده باشد. دوستان و همراهان گرامی با ثبت نظر خودتان در مورد این مقاله ما را در تولید محتواهای بهتر یاری رسانید .

سوالات متداول استفاده از سولفات مس در استخر شنا

علت استفاده از سولفات مس یا کات کبود در استخر شنا چیست؟

سولفات مس یا کات کبود به دلایل زیر در استخرهای شنا استفاده می شود: ضد جلبک، پاک کننده قوی آب استخر، شفاف سازی آب، از بین بردن قارچ ها و باکتری های موجود در آب استخر ها و غیره.

نحوه مصرف کات کبود در استخر شنا به چه صورت است؟

استفاده منظم از سولفات مس بصورت هر 10 تا 15 روز یک بار توصیه می شود. در این شرایط آب استخر از هر نوع باکتری و قارچ تمیز شده و آب آن شفاف خواهد شد.

4.8/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *