مقالات سود پرک, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

کاربرد سود پرک در صنعت چربی گیری

کاربرد سود پرک در صنعت چربی گیری

کاربرد سود پرک در صنعت چربی گیری

صنعتی می‌باشد. یکی از  مهمترین کاربرد سود پرک در صنعت چربی گیری در کارخانجات صنعتی می‌باشد.

واکنش‌پذیری فوق العاده بالای سود پرک با رطوبت باعث ایجاد گرما می‌گردد. لذا شاهد این موضوع هستیم که کارخانجات زیادی از سود پرک برای از بین بردن چربی‌ها استفاده می‌نمایند.

در این مقاله از بازرگانی اسپوتا علاوه بر بررسی کاربرد سود پرک در صنعت چربی گیری به نحوه چربی گیری و مزایای استفاده از سود پرک در صنعت چربی گیری نیز پرداخته ایم.

سود پرک به عنوان چربی گیر

سود پرک خاصیت چربی‌گیری و هم پاک کنندگی دارد. برای چربی، روغن و رسوبات حاصل از پروتئین را حل و از بین می برد. در صنعت صابون‌سازی نیز از کاستیک سودا استفاده می‌شود.

سود پرک را می‌توان از جمله مواد شیمیایی به شمار آورد که کاربردهای فراوانی دارد. عمدتاً کاربرد چربی‌گیری آن در صنایع مختلف بیشتر مورد توجه است و مصرف‌کنندگان بسیاری هم دارد.

از ویژگی‌های فیزیکی این ماده شیمیایی، شکل ظاهری به حالت جامد پرک شده به رنگ سفید می‌باشد. در عین حال کاملاً بدون بو و بسیار محلول در آب می‌باشد.

در صنعت پتروشیمی برای خنثی‌سازی و چربی‌زدایی استفاده عمده‌ای دارد. به راحتی تمامی چربی‌هایی که به دلایل گوناگون بر روی فلزات قرار گرفته اند را از بین برد.

برای از بین بردن چربی‌هایی که بر روی فلزات قرار دارند، مقداری سود پرک را با آب رقیق نموده و فلز مورد نظر را درون آن قرار دهید. در این صورت شاهد خواهید بود که به راحتی تمامی چربی‌ها از بین خواهند رفت. 

به منظور بررسی بیشتر و اطلاع از قیمت سود پرک و همچنین خرید این محصول می‌توانید به صفحه مربوطه در وبسایت بازرگانی اسپوتا مراجعه نمایید.

روش دیگری هم وجود دارد، این است که این ماده را بر روی قسمت‌های مورد نظر اسپری نموده تا چربی‌های مورد نظر حذف و از بین بروند. 

سود پرک به عنوان چربی گیر

ایمنی استفاده از سود پرک در چربی زدایی

لازم است در حین استفاده از این ماده یک سری نکات ایمنی رعایت گردد تا مشکلاتی برای شما وجود نیاید. استفاده از دستکش، ماسک و عینک ایمنی از مهم ترین لوازم کار می‌باشد.

بنابراین در حین کار حتما به تمامی این موارد دقت کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از سود پرک داشته باشید.

نحوه چربی‌زدایی با سود پرک (کاستیک سودا)

اگر از کاستیک سودا برای تمیز کردن چربی‌گیری استفاده می‌کنید، ابتدا باید مطمئن شوید آسیبی به ناحیه‌ای که در حال تمیز کردن می‌باشید به آن وارد نشود. ذرات سود پرک باید در آب حل شوند تا محلولی یکنواخت برای تمیز کردن ساخته شود. هنگامی که ذرات را به آب اضافه می‌کنید، یک واکنش گرمازا رخ می دهد. 

در واکنش فوق آب گرم و داغ می‌شود. به همین دلیل لازم است همیشه ذرات را به آب اضافه کنید و نه برعکس. همچنین پیشنهاد می‌کنیم با آب سرد یا خنک این فرآیند انجام شود. بایستی همزده شود تا به یک محلول یکنواخت تبدیل شود.

مزایای چربی‌گیری و چربی زدایی با سود پرک

شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که با توجه به وجود مواد شیمیایی گوناگون در زمینه چربی‌زدایی، چرا باید از سود پرک در چربی زدایی استفاده نماییم؟

از آنجایی که سود پرک تحت عنوان یک چربی‌زدای قوی شناخته شده، معمولاً در صنایع گوناگون از این ماده بیشتر بهره می‌برند. لازم است بدانید که سود پرک علاوه بر چربی زدایی، خورندگی بالایی هم دارد. لذا لازم است در زمان استفاده حتماً به این مورد دقت داشته باشید.

  1. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این ماده در کنار چربی زدایی، خاصیت میکروب‌کشی و ضدعفونی دارد. بنابراین همزمان می تواند هم چربی‌زدایی کند و هم ضدعفونی را انجام دهد.
  2. همینطور این ماده در صورتیکه با رطوبت واکنش داشته باشد، هیچ نوع ماده مضری ایجاد نخواهد کرد و در واقع این مورد بسیار پر اهمیت است.
  3. مورد دیگر نیز سرعت بالای واکنش پذیری سود پرک است، که می‌تواند در کمترین زمان ممکن تمامی چربی‌هایی که نیاز به از بین بردن دارند را رفع نماید.
  4. از محاسن دیگر شاید بتوانیم در دسترس بودن این ماده را هم از دیگر مزایای چربی‌گیری و چربی‌زدایی سود پرک به شمار آوریم. به راحتی قابل تامین بوده و نیازی نیست در جست و جوی این ماده زمان زیادی را صرف کنیم.

روش استفاده از سود پرک در چربی زدایی

همانطور که پیشتر هم در همین مقاله تخصصی در رابطه با روش استفاده از سود پرک در چربی‌زدایی مطالبی را بیان نمودیم، لازم است بدانید که روش های گوناگونی برای استفاده از آن در نظر گرفته شده است.

مجدداً تاکید می کنیم که این ماده بسیار قوی و به عبارتی خورنده است. نباید آن را به صورت مستقیم و در مدت زمان طولانی بر روی سطوح فلزی قرار دهید.

اگر به موضوع مذکور توجه نداشته باشید، باید منتظر خورده شدن و یا حتی سوراخ شدن تمامی سطوح، لوله‌ها و تجهیزات به این صورت باشید.

روش‌های چربی زدایی با استفاده از کاستیک سودا به شرح ذیل:

  1. برای این که بتوانید سطوح صنعتی را مورد شست و شو قرار دهید، بهتر است که از محلول سود پرک استفاده نموده و به صورت پاشش اسپری نمایید و سپس آن را با آب بشویید. جالب توجه است که بدانید مقداری بسیار کم از این ماده توانایی دارد تا قدرت شویندگی هر نوع ماده شوینده را بالا ببرد.
  2. مورد دیگر نیز باز کردن لوله هایی همچون لوله های فاضلاب است. برای انجام آن لازم است تا این ماده را با مقدار مشخصی آب وارد لوله‌ها نمایید. در این حالت شاهد گرمای تولید شده بسیار زیادی خواهید بود. چربی‌ها به طور کامل رفع خواهند شد. از آنجایی که این ماده شوینده قوی می‌تواند چربی ها را به راحتی هیدرولیز کند، در صنعت مواد شوینده نیز کاربرد فراوانی دارد.

بنابراین امکان پاشش کردن بر روی سطوح و همینطور ریختن آن بر روی نقاط مورد نیاز وجود دارد. لذا بایستی با توجه به میزان چربی که در آنها قرار دارد، یک روش را انتخاب نمایید و سپس آن را انجام دهید.

اما در هر حالتی به خاصیت خورندگی این ماده شیمیایی نیز توجه داشته باشید تا در مدت زمان مناسب نسبت به شست و شوی آن اقدام نمایید، که پس از آن با مشکلات بیشتری روبرو نشوید.

سوالات متداول کاربرد سود پرک در صنعت چربی زدایی

ایمنی لازم برای استفاده از سود پرک در چربی گیری چیست؟

برای استفاده بهینه از سود پرک رعایت الزامات ایمنی مانند استفاده از دستکش، ماسک و عینک ایمنی توصیه می‌شود.

نحوه استفاده از سود پرک برای چربی زدایی چگونه است؟

برای شستشوی سطوح صنعتی بهتر است بصورت اسپری از سود پرک استفاده کرده سپس با آب شستشو نمایید؛ برای باز کردن لوله های فاضلاب و از بین بردن چربی های آن نیز با ترکیب مقدار مناسبی از کات کبود با آب، وارد لوله مد نظر کرده به این طریق بخار حاصل شده تمامی چربی ها را از بین می‌برد.

4.8/5 - (12 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *