مقالات فرمالین, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

مضرات فرمالین برای انسان

مضرات فرمالین برای انسان

آنچه در مورد مضرات فرمالین برای انسان بایستی بدانید 

این مقاله همه آنچه در مورد مضرات فرمالین برای انسان (Harms of formalin for humans) بایستی بدانید را ارائه خواهد داد. اگر نمیدانید فرمالین چیست باید در همین ابتدا بگوییم که بسیاری از کارخانجات تولید محصولات بهداشتی از فرمالدیید، برای ساخت انواع مواد ضدعفونی کننده، مایع ظرفشویی و … استفاده می کنند. همچنین از این ماده شیمیایی نگهدارنده در تولید صابون ها و شامپوها استفاده می شود. با اسپوتا همراه باشید.

برای بررسی بیشتر این محصول و خرید فرمالین 37 درصد به این همین صفحه مراجعه نمایید.

ماده فرمالدهید چیست؟

فرمالین Formaldehyde ترکیبی شیمیایی با فرمول شیمیایی CH2O و شامل متانول، هیدروژن، اکسیژن و مقداری مس و آلومینیوم می باشد. این ترکیب با اسامی فرمالدهید ، فرمالدئید ، متیل آلدهید ، متیلن گلیکول و متیلن اکسید هم شناخته می شود. فرمالین به صورت محلول در آب و یا در فاز گاز در بازار موجود است. این ترکیب شیمیایی بوی بسیار تندی دارد که در آتش سوزی بسیاری از جنگل ها و دود خودروها و یا حتی دود سیگار یافت می شود.

 این ماده شیمیایی کاربردهای متنوعی در مصارف صنعتی و بهداشتی دارد. از دیگر نام‌های متداول فرمالین، فرمالدهید نیز در لیست مواد شیمیایی مرسوم است، اما باید در نظر داشت این ترکیب یک محلول شیمیایی (Chemical Solution) می‌باشد. برای استعلام قیمت فرمالین 37 درصد میتوانید با کارشناسان بازرگانی اسپوتا تماس بگیرید و برای مشاهده سایر مواد شیمیایی صنعتی در پنجره جدید کلیک کنید.

تاریخچه تولید فرمالین

فرمالدئید پیش ماده مهمی برای بسیاری دیگر از مواد و ترکیبات شیمیایی است. این ماده عمدتا در تولید رزین های صنعتی، به عنوان مثال: برای تخته خرده چوب و پوشش استفاده می شود. “فرمالدئید” اولین بار به عنوان یک علامت تجاری عمومی در سال 1893 به دنبال یک نام تجاری قبلی، “فرمالین” استفاده شد.

فرمالدئید برای اولین بار در سال 1859 توسط الکساندر بوتلروف، شیمی دان روسی (1886–1828) گزارش شد. به طور قطعی توسط آگوست ویلهلم فون هافمن مشخص شد، وی ابتدا تولید فرمالدئید را با عبور بخار متانول در هوا از طریق سیم پلاتین داغ اعلام کرد. با اصلاحات، روش هافمن همچنان اساس مسیر صنعتی امروزی است.

کاربرد فرمالین در صنعت

  • به عنوان ضد عفونی کننده و استریل کننده مانند گلوترالدئید می باشد.
  • در صنایع چسب سازی.
  • مورد استفاده در صنایع برق و کلید و پریز.
  • ساخت نئوپان روکش دار و ورق های mdf.
  • ماده اولیه در تولید هگزامین.
  • تولید رزین های فرمالین.
  • به عنوان منومر در تولید پلیمرهای آمینوپلاست.
  • ساخت و تولید مواد منفجره.
  • مورد استفاده در ساخت اسفنج های قالب گیری.

مضرات استفاده از فرمالین در مایع ظرفشویی

از فرمالین به عنوان ماده نگهدارنده در مایع ظرفشویی نام برده شده است. اما استفاده از این ماده شیمیایی در مایع ظرفشویی می‌تواند عواقب و عوارضی به همراه داشته باشد. این عوارض و اثرات نامطلوب بر روی DNA و سیستم عصبی و دستگاه تنفسی است. در‌صورت عدم استفاده‌از دستکش‌ظرفشویی به هنگام شستشوی ظرف‌ها پوست دست دچار حساسیت شده و به خارش و پوسته‌پوسته‌شدن مبتلا می‌شود.

حتی افراد حساس به فرمالین احتمال دارد علائم شدیدتری از خود بروز دهند. همانند ابتلا به اگزمای پوستی و ترک خوردن پوست و ایجاد زخم بر روی دست‌ها از نشانه‌های حساسیت به فرمالین در مایع ظرفشویی است.

مضرات دیگری نیز در برخورد با فرمالین موجود در مایع شیمیایی نیز وجود دارد. فرمالین تاب‌آوری خیلی کمی در مجاورت با گرما دارد. هنگام مواجه شدن با درجه حرارت گرم، بلافاصله تبخیر می‌شود و بخار بوجود آمده از تبخیر فرمالدهید موجب ایجاد تنگی نفس و سرفه می‌شود.


از مضرات فرمالین برای انسان

  1. از مضرات فرمالین میتوان گفت که فرمالین بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. محلول فرمالین جز مواد شیمیایی سرطان‌زا طبقه‌بندی شده است. احتمال بروز انواع سرطان به هنگام مجاورت طولانی مدت و مکرر با این ماده شیمیایی وجود دارد.
  2. فرمالین به هنگام ورود به بدن انسان دچار واکنش‌هایی می‌شود. این واکنش‌ها فرمالین را به اسید فرمیک مبدل می‌کنند. اسید فرمیک نیز در بدن موجب ایجاد اسیدوز می‌گردد.
  3. فرمالین در مواجه با ورود به بدن انسان بر روی سلول‌های ریوی و خونی تاثیر گذاشته و به آنها صدمه می‌زند.
    فرمالین باعث ایجاد و شکل‌گیری حساسیت بر روی غشاهای مخاطی می‌شود.
  4. این ترکیب شیمایی بر روی ساختار پروتئینی بدن موجودات زنده تاثیر می‌گذارد. احتمال ایجاد مسمومیت به دلیل استفاده از دوز بالا و غیر استاندارد در دامداری‎‌ها و پرورش ماکیان و آبزیان یکی دیگر از مضرات فرمالین می باشد.
  5. فرمالین در ارتباط با محیط زیست و قرار گرفتن در مجاورت محصولات کشاورزی در رده مواد شیمیایی ناسازگار طبقه‌بندی شده است.
  6. از علائم رایج مضرات فرمالین برای انسان می‌توان به حالت تهوع و استفراغ و تنگی نفس اشاره نمود.
  7. سرخی، سوزش و خارش چشم‌ها، سوزش بینی و گلو، سرفه و… علائم دیگری از عدم رعایت نکات ایمنی به هنگام کار با فرمالین است. البته باید در نظر داشت این علائم ممکن است برای هر کسی پیش نیاید. امکان دارد فردی حساس‎‌ و فرد دیگری هیچگونه آلرژی و واکنشی به فرمالین نداشته باشد.
مضرات فرمالین برای انسان
مضرات فرمالین برای انسان

نکات ایمنی به هنگام کار با فرمالین

  • به هنگام دور انداختن و دفع این ماده شیمیایی و یا پسماندهای مرتبط با آن از ظروف شیشه‌ایی که به هیچ عنوان احتمال نشست نداشته باشند می‌بایست استفاده کرد. به وقت دور انداختن باید و صد در صد جدا از باقی پسماندها دفع شود.
  • از فرمالین در اتاق درب بسته و بدون تهویه اکیدا خودداری کنید.
  • ظروف حامل فرمالین باید درب بسته و به دور از حرارت نگهداری شوند.
  • از جای دادن شلنگ در ظرف حاوی فرمالین و مکیدن آن برای انتقال دادن محلول به ظرف دیگر اکیدا پرهیز کنید.
  • از پی پت کردن فرمالین با دهان اکید خودداری کنید.
  • اگر به هر دلیلی چشم شما به فرمالین برخورد کرد، بلافاصله به مدت زمان تقریبی پانزده دقیق اقدام به شستشوی چشم خود با آب ولرم نمایید.
  • به هنگام کار با فرمالین از عینک و دستکش استفاده کنید. در صورت عدم استفاده از دستکش دست‌های خود را بطور متوالی پانزده دقیقه زیر آب ولرم بشویید.
  • از نگهداری فرمالین و جوهر نمک (اسید کلریدریک) در مجاورت یکدیگر اکیدا پرهیز کنید. در صورت نگهداشتن این دو ماده شیمیایی در کنار یکدیگر احتمال تبخیر این مواد وجود دارد. واکنش بخاری این دو ماده شیمیایی ترکیب شیمیایی دیگری بنام دی کلرو متیل است.
  • در محل‌هایی که برای نگهداری فرمالین می‌باشند، باید از استعمال دخانیات و خوردن و آشامیدن اکیدا پرهیز کرد.
  • به‌هنگام کار با فرمالین استفاده از دستکش ( پلاستیکی ضخیم) و عینک‌محافظ و روپوش و کفش‌های جلو بسته و همچنین محافظ صورت اکیدا توصیه‌می‌شود.

چند توصیه مهم در ارتباط با فرمالین

حتما برای پیشگیری و جلوگیری از خطرات منشعب‌شده توسط فرمالین و مضرات فرمالین  از ترکیب کردن این محلول شیمیایی با اکسیداتیوهای قوی اکیدا پرهیز‌نمایید. مثلا از ترکیب فرمالین با هیدروژن پراکسید باید دوری کرد. همچنین پس از ترکیب فرمالین با ماده شیمیایی اکسید نیتروژن واکنش ایجاد می‌شود. این واکنش بسیار خطرناک و خطرآفرین است و خاصیت انفجاری دارد.

فرمالین به سهولت و سادگی با اکسیژن واکنش ایجاد کرده و با آن ترکیب می‌شود. پس از ترکیب با اکسیژن اسید فرمیک تولید می‌شود.از نکات مهم دیگر نگهداری ظروف حاوی فرمالین به دور از حرارت الزامی است.

فرمالین در کنار مزایای بسیار در زمینه صنعتی و بهداشتی مضرات و عوارض نیز دارد. در صورت عدم رعایت نکات ایمنی از عواقب و پیامدهای فرمالین مصون نخواهید ماند.

بنابراین برای دوری از خطرات و مضرات فرمالین و پیامدهای حاصله از آن بازرگانی اسپوتا در راستای مقاله “مضرات فرمالین برای انسان”، شما را به رعایت نکات ایمنی به هنگام استفاده از فرمالین دعوت می‌ نماید.

4.7/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *