مقالات سولفات مس, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

کاربرد سولفات مس در کشاورزی برای درختان

Copper 2 sulfate

برای کنترل آفات به صورت طبیعی می‌توان از سولفات مس برای پاکسازی درختان و باغ‌ها از استفاده کرد. پوششی از مخلوط سولفات مس و آب و آهک (ترکیب بوردو) را می‌توان مستقیما روی تنه درختان اعمال کرد تا حلزون‌ها را از بین ببرد و از اموال تجاری یا مسکونی شما در برابر هجوم این حلزون‌ها حفاظت کند.

اگر روی گیاهان شما قارچ مشاهده شد، از سولفات مس برای از بین بردن آنها استفاده کنید. مخلوط مناسب بسیار مهم است؛ زیرا مقدار زیاد آن برای گیاهان نیز سمی است. محلول سولفات مس خود را به صورت زیر آماده کنید:

  • 3 قاشق غذاخوری سولفات مس به آب اضافه کنید.
  • مخلوط را در یک سمپاش پمپی بریزید.
  • اگر گیاه هنوز به قارچ آلوده است، این کار را دو هفته دیگر نیز تکرار کنید.

در این مطلب یه کاربرد سولفات مس در کشاورزی و همچنین سولفات مس برای درختان و کاربرد آن خواهیم پرداخت. برای بررسی هرچه بیشتر این محصول و یا خرید سولفات مس به صفحه مربوطه در وبسایت بازرگانی اسپوتا مراجعه نمایید.


موارد استفاده سولفات مس در باغداری و کشاورزی برای درختان

کاربرد سولفات مس در کشاورزی انواع متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم:

در چمن و باغ:

سولفات مس یک ترکیب معدنی است که مصارف صنعتی و کشاورزی بسیار متنوعی دارد. به عنوان مثال می‌توان از آن به عنوان آفت‌کش، قارچ‌کش، علف‌کش، جلبک‌کش یا از بین بردن نرم‌تنان مثل حلزون‌ها استفاده کرد.

شناخته‌شده‌ترین کاربرد این ترکیب شیمیایی کنترل رشد جلبک‌ها در حوضچه‌ها یا دریاچه‌ها است. با این حال، می‌توان از آن برای کشتن آفات، به عنوان یک اکسیدکننده و در فرآیند تولید نیز استفاده کرد.

در این مقاله تمام روش‌های مختلف استفاده از سولفات مس را در کشاورزی و باغداری بررسی می‌کنیم تا بدانید چه زمانی ممکن است سولفات مس مفید باشد!

مهمترین کاربرد سولفات مس برای درختان و باغداری

سولفات مس جلبک‌های موجود در حوضچه‌ها را می‌کشد. سولفات مس یک علف‌کش قوی است که قرن‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین قارچ‌کش، حشره‌کش و نماتدکش است. رایج‌ترین کاربرد سولفات مس برای مبارزه با علف‌های هرز موجود در باغ‌ها و باغچه‌ها است.

این ترکیب را می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. برای مثال، کشاورزان می‌توانند از آن برای از بین بردن علف‌های هرز استفاده کنند. همچنین می‌تواند به عنوان کود برای کمک به رشد سالم‌تر و قوی‌تر محصولات استفاده شود. سولفات مس به دلیل طیف وسیعی از کاربردها، امروزه به یکی از رایج ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی تبدیل شده است.

سولفات مس در دسته “ترکیبات غیر آلی گوگردی” قرار دارد. به راحتی در آب یا الکل حل می‌شود. اگرچه در غلظت های پایین سمی نیست، اما دوزهای بالا ممکن است مضر باشد.

در اینجا روش های دیگری برای استفاده از سولفات مس در کشاورزی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید:

کاربرد سولفات مس در محلول پاشی

سولفات مس یک قارچ‌کش رایج و موثر است؛ زیرا قارچ‌ها را می‌کشد و از گسترش بیماری‌های گیاهی پیشگیری و آن را کنترل می‌کند. می‌توانید آن را روی برگ‌ها، ساقه‌ها، ریشه‌ها، درختان میوه یا تاک‌ها اعمال کنید.. فراموش نکنید قبل از سمپاشی آن را با آب مخلوط کنید.

کاربرد سولفات مس در آبیاری

سولفات مس یک ترکیب شیمیایی است که معمولا در آبیاری به همراه آب کشاورزی برای کمک به رشد گیاهان به ویژه مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت استفاده می‌شود. سولفات مس همچنین می‌تواند برای کنترل آفات مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا قارچ ها و نماتدهای موجود در خاک را از بین می‌برد.

کاربرد سولفات مس در بذر درمانی

سولفات مس به طور گسترده در کشاورزی برای درمان بذرها قبل از کاشت استفاده می‌شود.

کاربرد سولفات مس در درمان ریشه (خیساندن ریشه)

استفاده از سولفات مس برای درمان ریشه درختان بخش مهمی از حفظ چشم انداز است. همچنین یک ابزار ارزشمند و محبوب برای سبزی‌کاران است. سولفات مس را می‌توان برای درمان درختان، درختچه‌ها، باغ‌ها، چمن‌ها و موارد دیگر با 10-25 میلی لیتر در هر 100 گالن آب استفاده کرد.

کاربرد سولفات مس در حفاظت از محصول

سولفات مس یک آفت‌کش قوی است که رایج‌ترین حشرات و کنه‌های گیاهی را از بین می‌برد. علاوه بر این، محصولات زراعی را از اثرات شته‌ها، کنه‌ها، کرم‌ها و سوسک‌ها محافظت می‌کند. با این حال، این ماده شیمیایی عوارض جانبی کمی مانند آسیب رساندن به گیاهان و مسمومیت انسان در صورت عدم استفاده صحیح، در بر خواهد داشت.

کاربرد سولفات مس در کنترل بیماری قارچی

سولفات مس یک ترکیب آلی است که از دیرباز برای کنترل بیماری‌های قارچی در کشاورزی استفاده می‌شده است. این قارچ‌کش اغلب روی سبزیجاتی مانند بروکلی استفاده می‌شود. سولفات مس یک ماده چند ظرفیتی است که می‌تواند بسیاری از قارچ‌ها از جمله قارچ‌هایی که باعث سوختگی و کپک می‌شوند را از بین ببرد. نشان داده شده است که این قارچ‌کش سطح سمیت کمی برای گیاهان و حیوانات دارد و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

کاربرد سولفات مس در کنترل بیماری‌های باکتریایی

سولفات مس یک ترکیب رایج در صنعت کشاورزی است. این ماده عمدتا برای پیشگیری و کنترل بیماری‌های باکتریایی در گوجه فرنگی، کاهو، سیب زمینی و گیلاس استفاده می‌شود. سولفات مس با از بین بردن باکتری‌هایی که از بافت گیاهی تغذیه می‌کنند عمل می‌کند.

کاربرد سولفات مس به عنوان آفت‌کش

سولفات مس برای خلاص شدن از شر آفات ناخواسته مانند حلزون‌ها استفاده می‌شود که برای گیاهان و باغ ها بسیار مخرب هستند.

کاربرد سولفات مس خواص ضد میکروبی

اگرچه معمولا سولفات مس به عنوان قارچ‌کش استفاده می‌شود، برخی از کشاورزان از سولفات مس به عنوان یک ترکیب ضد میکروبی برای محصولات استفاده می‌کنند. سولفات مس یک جایگزین عالی برای مواد شیمیایی و آنتی بیوتیک‌های خطرناک است؛ زیرا ارزان است و نیازی به رسیدگی خاصی ندارد.

کاربرد سولفات مس در جلوگیری از رشد جلبک

سولفات مس برای از بین بردن و پیشگیری از رشد باکتری‌ها، جلبک‌ها و سایر گیاهان ناخواسته استفاده می‌شود. این ماده سمی با آب واکنش داده و کف غلیظی ایجاد می‌کند که ذرات را می‌پوشاند تا جرم آنها افزایش یابد.

آیا سولفات مس برای گیاهان مفید است؟

سولفات مس معمولا در باغبانی و کشاورزی به عنوان قارچ‌کش و کود استفاده می‌شود. استفاده از سولفات مس در غلظت‌های صحیح، از آسیب به گیاهان در اثر کپک و قارچ جلوگیری می‌کند. گیاهانی که در خاک‌هایی با کمبود مس رشد می‌کنند از کاربرد کود مبتنی بر سولفات مس سود می‌برند.

آیا می‌توان گوجه فرنگی که با سولفات مس سمپاشی شده است خورد؟

بله، می‌توانید با خیال راحت قارچ‌کش‌های حاوی سولفات مس را روی گوجه‌فرنگی‌ها اسپری کنید. شستشو با آب، باقیمانده‌ها را از بین می‌برد و هیچ دوره منع مصرفی پس از اسپری کردن یا برداشت وجود ندارد. همچنین مس یکی از رایج‌ترین قارچ‌کش‌ها برای درمان ارگانیک گوجه فرنگی است.

سولفات مس به عنوان کود

استفاده از سولفات مس به عنوان کود نیز عملکرد خود را به خوبی نشان می‌دهد. سولفات مس هر پنج سال یک بار مصرف می‌شود. این نوع تغذیه در اوایل بهار یا پاییز با مصرف یک گرم برای هر متر مربع انجام می‌شود.

قبل از مصرف، سولفات مس باید کاملا با خاک مخلوط شود. برای اعمال آن به صورت پوشش رویی برای گیاهان رویشی، غلظت استاندارد محلول، 1 تا 2 گرم سولفات مس در هر سطل آب است. برای از بین بردن بیماری در کلم، پوسیدگی گوجه فرنگی، فوزاریوم یا زردی روی محصولات کلم، و همچنین بیماری‌هایی که بر تربچه و شلغم تاثیر می‌گذارد، آبیاری با مصرف 5 گرم سولفات مس در هر سطل آب انجام می‌شود.

نحوه استفاده از سولفات مس برای درختان  میوه جهت سمپاشی 

درختان با چنین آماده سازی دو بار در طول فصل تابستان سمپاشی می‌شوند. اولین بار در اوایل بهار، قبل از ظاهر شدن اولین جوانه‌ها روی درختان. این کار برای اینکه محلول به برگ‌های جوان آسیب نرساند انجام می‌شود. و دفعه دوم در صورت وجود زخم روی درخت که نیاز به ضد‌عفونی دارد استفاده می‌شود.

اغلب از سولفات مس برای سمپاشی درختان گلابی، سیب و آلو در ماه اول بهار و اواخر مهرماه استفاده می‌شود. سولفات مس از درخت آلو در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

در مورد چگونگی استفاده از سولفات مس و مقدار مورد نیاز در هر درخت. پاسخ بسیار ساده است. اگر درختی در باغ شما وجود دارد که هنوز 6 سال از عمر آن نگذشته است، فقط به 2 لیتر از محلول برای هر نهال نیاز دارد. برای رشد بیشتر گیاه که میوه‌هایی برای برداشت عالی برای شما به ارمغان می‌آورد، باید از 10 لیتر استفاده کنید.

سولفات مس باید دور از افراد و حیوانات آماده سازی و استفاده شود و به منابع یا مخازن مختلف آب وارد نشود. برای درختان، 50 تا 100 گرم سولفات مس کافی است که باید آن را در 10 لیتر آب حل نمایید. سمپاشی بهتر است در صبح یا عصر و زمانی که هوا آرام است و درجه حرارت 5+ تا 30+ درجه است انجام شود.

سوالات متداول کاربرد سولفات مس در صنایع

از سولفات مس در صنعت کشاورزی به چه منظوری استفاده می شود؟

محصول سولفات مس در کشاورزی کاربرد بسیار زیادی دارد از جمله استفاده از آن به عنوان کود شیمیایی و همچنین سم زدایی درختان است.

سولفات مس چگونه به عنوان قارچ‌کش استفاده می‌شود؟

سولفات مس یک قارچ‌کش است که برای کنترل بیماری‌های باکتریایی و قارچی میوه ها، سبزیجات، خشکبار و محصولات زراعی استفاده می‌شود. از آن در ترکیب با آهک و آب به عنوان یک قارچ‌کش محافظ، به نام ترکیب بوردو، برای درمان برگ و بذر استفاده می‌شود.

4.5/5 - (13 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *