مقالات سود پرک, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

کاربرد سود پرک در کنترل خورندگی

سود پرک در کنترل خورندگی

در این مقاله از بازرگانی اسپوتا قرار است که به بررسی کاربرد سود پرک در کنترل خورندگی بپردازیم.

لوله‌های مورد استفاده برای توزیع آب آشامیدنی از پلاستیک، بتن یا فلز (به عنوان مثال، فولاد، فولاد گالوانیزه، چدن شکل‌پذیر، مس یا آلومینیوم) ساخته شده‌اند. لوله‌های پلاستیکی و بتنی در برابر خوردگی مقاوم هستند. خوردگی لوله فلزی یک فرآیند پیوسته و متغیر آزاد شدن یون از لوله به داخل آب است. تحت شرایط محیطی خاص، لوله‌های فلزی بر اساس خواص لوله، خاک اطراف لوله، خواص آب و جریان‌های الکتریکی می‌توانند دچار خوردگی شوند.

هنگامی که خوردگی لوله فلزی اتفاق می‌افتد، نتیجه تبادل الکترونی الکتروشیمیایی ناشی از خواص گالوانیکی دیفرانسیل بین فلزات، تأثیرات یونی محلول‌ها، بافر آب یا pH محلول است.

خواص آب موثر بر خوردگی

بسیاری از عوامل کیفیت آب بر خوردگی لوله‌های مورد استفاده در توزیع آب تاثیر می‌گذارند، از جمله شیمی و ویژگی‌های آب (مانند pH)، نمک‌ها و مواد شیمیایی که در آب حل می‌شوند، و نیز خواص فیزیکی آب (مثل دما، گازها، ذرات جامد).

تمایل آب به خورندگی عمدتا با تنظیم pH، شدت بافر، قلیاییت و غلظت کلسیم، منیزیم، فسفات و سیلیکات در آب کنترل می‌شود. اقدامات برای یک سیستم آب در رسیدگی به این عوامل می‌تواند با کاهش پتانسیل سطح فلز تحت تاثیر یک پتانسیل الکتروشیمیایی، منجر به کاهش خورندگی شود.

آب سخت و آب نرم

آب‌ها از نظر مقاومت در برابر تغییرات شیمیایی متفاوت هستند. تمام آب‌ها حاوی فلزات دو ظرفیتی مانند کلسیم و منیزیم هستند که باعث می‌شوند آب دارای خواصی باشد که به عنوان سختی و نرمی مشخص می‌شود.

اگر آب «سخت» باشد، احتمال کمتری دارد که فلزات را از لوله‌های لوله‌کشی «شسته شود» اما اغلب در داخل لوله رسوبی به جا می‌گذارد، در حالی که اگر آب «نرم» باشد، تمایل کمتری به باقی گذاشتن رسوب روی لوله دارد. داخل لوله‌های لوله‌کشی اگر آب نرم باشد، سختی آن کم است. برخی از افراد در جوامع دارای آب سخت از نرم‌کننده‌های آب استفاده می‌کنند. سیستم‌های آبی، سختی و نرمی آب را به دلیل این تمایلات و همچنین ملاحظات طعمی تنظیم می‌کنند.

تاثیر قلیایی بودن آب بر خورندگی

قلیایی بودن یکی از ویژگی‌های آب است که به سختی مربوط می‌شود. آب‌هایی با سختی یا قلیائیت کم (کمتر از 50 میلی گرم در لیتر به عنوان کربنات کلسیم)، بیشتر در معرض عوامل موثر بر خوردگی هستند. چنین سیستم‌هایی معمولا از مواد افزودنی استفاده می‌کنند که می‌توانند از خوردگی (بازدارنده‌های خوردگی) جلوگیری کنند.

درمان خوردگی به روش شیمیایی

تصفیه آبی که خاصیت خورندگی دارد می‌تواند شیمیایی یا فیزیکی باشد. در این قسمت به روش‌های شیمیایی کنترل خوردگی می‌پردازیم. این مواد شیمیایی یا برای تثبیت آب، تشکیل یک لایه محافظ روی سطح لوله یا از بین بردن باکتری‌های مشکل‌ساز هستند.

تثبیت آب اغلب ساده‌ترین شکل کنترل خوردگی است. هنگام تثبیت آب دارای خاصیت خورندگی، اپراتور معمولا قلیایی را به شکل آهک، خاکستر سودا یا سود کاستیک اضافه می‌کند. هدف این است که آب را با کربنات کلسیم اشباع یا کمی فوق اشباع کنیم تا پایدار یا کمی رسوب‌ساز شود.


بازدارنده‌های خوردگی

افزودنی‌های شیمیایی مورد استفاده برای کنترل خوردگی شامل فسفات‌ها، سیلیکات‌ها و آن‌هایی هستند که بر تعادل سیستم کربنات (میزان کربنات در سیستم) تاثیر می‌گذارند، مانند هیدروکسید کلسیم، سود کاستیک یا هیدروکسید سدیم، بی‌کربنات سدیم و کربنات سدیم. بازدارنده های خوردگی معمولا برای مقابله با تاثیر خوردگی افزودنی‌های اسیدی تصفیه آب استفاده می‌شوند.

سود پرک

سود پرک که به نام هیدروکسید سدیم نیز شناخته می‌شود، کاربردهای خاص خود را دارد که برای انسان مفید است. از سود کاستیک در تصفیه آب، منسوجات، فرآوری فلزات، شیشه سازی و غیره استفاده می شود. شکل ناخالص سود کاستیک موجود است و در لوله بازکن‌ (محلول‌هایی که برای باز کردن مجرای لوله‌ها کاربرد دارد) یافت می‌شود، در حالی که شکل خالص آن در ساخت صابون و شمع استفاده می‌شود.

برای بررسی بیشتر این محصول و همچنین اطلاع از قیمت سود پرک می توانید به صفحه محصول در وبسایت بازرگانی اسپوتا مراجعه نموده و یا با شماره تماس کارشناس فروش ارتباط برقرار نمایید.

نرم کردن آب سخت با سود کاستیک

هنگامی که سود کاستیک به آب سخت اضافه می‌شود، از خوردگی جلوگیری می‌کند. معمولا آب سخت حاوی مقدار زیادی کلسیم و منیزیم است. امروزه مواد معدنی به مخازن و خطوط تصفیه آب تاسیسات می‌چسبند.

این اتفاق می‌تواند جریان آب را مهار کند و در صورت عدم درمان، در نهایت می‌تواند ایجاد خوردگی کند. آب سخت همچنین به دلیل کاهش صابونی‌شدن مشهور است. لباس‌ها کدر به نظر می‌رسند و ظروف و لیوان‌ها لکه‌دار هستند. سود کاستیک PH آب را افزایش می‌دهد و به‌راحتی می‌تواند آب سخت را در هنگام تزریق به سیستم تصفیه آب، pH آب را با یک تقریب بسیار نزدیک‌تر به خنثی تغییر دهد.

سود کاستیک بهترین بازدارنده خوردگی

برخلاف سایر افزودنی‌ها که کربنات کلسیم را به عنوان محصول جانبی جداسازی آزاد می‌کنند، سود کاستیک بدون توزیع نابرابر کربنات کلسیم به‌عنوان یک بازدارنده خورندگی عمل می‌کند. اگرچه کربنات کلسیم به دیواره‌های لوله‌ها می‌چسبد، اما به آن‌ها سطحی برای محافظت در برابر مواد شیمیایی می‌دهد، فراوانی و توزیع ناهموار از حرکت آزادانه آب جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، سود پرک چربی و روغن را جدا و صابونی می‌کند، به شفاف شدن خطوط و افزایش جریان آب کمک می‌کند، و ثابت شده است که تصفیه آب با سود کاستیک به اندازه زمانی که تنظیم‌کننده‌های دیگر pH اضافه می‌شود، نیازی به نگهداری ندارد.

رسوب کربنات کلسیم با استفاده از سود پرک

حذف یون‌های کلسیم و منیزیم از طریق رسوب با سود پرک، نوعی از فرآیند ترکیبی آهک و کربنات سدیم است که در زیر توضیح داده شد.

واکنش اصلی زیر را تشکیل می دهد:

فرمول شیمیایی سود پرک

فرمول ته‌نشینی کربنات کلسیم با استفاده از سود پرک

پیش‌‌بینی، پایش و پیامدهای تشکیل CaCO3 از دیرباز یک موضوع کلیدی در تصفیه آب آشامیدنی بوده است. یکی از نگرانی‌های اولیه این بود که آب‌ها با CaCO3 بسیار اشباع نشده بودند برای زیرساخت‌های لوله‌های فلزی و بتنی خورنده است، و برای آب‌های بسیار اشباع از CaCO3، مسائل مربوط به رسوب‌گذاری (به عنوان مثال، گرفتگی لوله، افت سر، هزینه‌های گرمایش بالا) نگرانی‌های اولیه هستند.


4.8/5 - (11 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *