مقالات سود پرک, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

سود پرک از کجا بخریم؟

سود پرک 98% از کجا بخریم

سود پرک از کجا بخریم؟

پرسش “سود پرک از کجا بخریم” پیش درآمدی برای معرفی و تبیین محصول سود پرک بازرگانی اسپوتا می‌باشد. اشاره کوتاهی به تاریخچه این ترکیب شیمیایی سرآغازی برای مبحث پیش‌رو خواهد بود.

سود پرک (سود سوزآور) با نام علمی سدیم هیدروکسید نامیده می‌شود. بشر با شناخت این ماده شیمیایی تحولی در مسیر بهداشت ایجاد کرد. ساخت صابون از دیرباز و طی هزاران سال بستر استعمال سود پرک را در سیر پیشرفت تمدن و صنعت انسانی آماده کرد.

مهمترین ماده شیمیایی در تهیه صابون‌ها، سدیم هیدروکسید است و برای صابون های مرغوب و اعلا، از الکترولیز محلول کلرید سدیم خلق می‌شود.

هیدروکسید سدیم با چندین نام در دنیای شیمی و بازار معرفی گردیده که معروفترین آنها کاستیک سودا و سودپرک است. در کنار این اسامی سود سوزآور نیز به گوش و چشم برخورد می‌کند.


طرز تهیه صابون از سود پرک

چهار اسلوب برای فراهم ساختن این ماده وجود دارد الگوی اول و متداول به نام روش صنعتی شناخته می‌شود و با الکترولیز محلول سدیم کلرید بدست می‌آید.

در متد دوم محلول نمک در مجاورت حرارت قرار می‌گیرد تا نمک موجود در آن متبلور گشته و تخلیه شود.

متد سوم روشی است که در گذشته پیش از اختراع الکترولیز کاربرد داشت و اکنون به دلیل نتیجه نه چندان مرغوب به غیر از صنعت لیچینگ کاربرد زیادی ندارد و اما متد چهارم که به دلیل هزینه زیاد در تولیدات صنعتی استفاده نمی‌شود از ترکیب سدیم فلزی خالص با آب مهیا می‌شود.


تاریخچه تولید سود پرک

این ماده نخستین بار بدست صابون سازان ساخته و پرداخته شد و به گیتی علم معرفی گردید. با تورق در کتب تاریخ نام سود پرک را در کتاب‌های اواخر قرن سیزدهم می‌یا‌بیم. اولین فرمول و روش ارائه شده در یک کتاب تاریخی مربوط به تبت اختراع عبور آب از سدیم کربنات ناخالص در کنار آهک، سود پرک تولید می‌شد. این فرآیند قدیمی‌ترین پروسه ساخت ماده اولیه صابون (سود سوزآور) است.

در مسیر تکمیل و تدوین علم کیمیا شیمیدانی به نام هامفری‌داوی انگلیسی این ترکیب را کشف کرد. هیدروکسید سدیم به صورت امروزی در سده بیستم با الکترولیز نمک طعام بدست آمد. درواقع سودپرک با شمایل امروزی از دستاورد‌های قرن بیستم می‌باشد.


موارد مصرف سود پرک

سود پرک کاربرد زیادی در مصارف صنعتی دارد، به طور مثال در صنایع نفت و گاز، کاغذسازی، صنایع غذایی، مواد شوینده، رنگسازی، پتروشیمی، چاپ و بسته بندی، صنایع ساختمانی، صنایع آلومینیوم و کنستانتره میوه و آب میوه و…

این ماده شیمیایی که از اساسی‌ترین مواد شیمیایی محسوب میشود علاوه بر مصارف در عرصه صنایع در زمینه‌های خانگی نیز حضور فعال دارد که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

چند عملکرد اساسی آن در حیطه آشپزخانه و مطبخ است منجمله زدودن سوختگی کف و داخل ظروف آشپزی، رفع چربی‌های روی اجاق گاز، هود و فیلتر آن، باز کردن چاه و لوله‌ها، پاک کردن و جلا انداختن کاشی و سرامیک و سطوح سیمانی، جلوگیری از رشد خزه و لجن در مجاورت مکان‌های سایه خیز و مرطوب همانند حمام و اطراف لوله‌ها. در ادامه قصد برای آموزش استعمال سود پرک یا کاستیک سودا در مقاصد ظرفشویی و لباسشویی داریم.

برای شستشوی البسه یک پیمانه پودر لباسشویی را با نیم پیمانه سود پرک ترکیب کنید و برای شستشوی بهتر پوشاک مصرف نمایید. برای ظرفشویی نیز مطابق روش و اندازه اشاره شده یعنی یک پیمانه مایع ظرفشویی و نیم پیمانه سود پرک ظروف شما را به نحو احسن، پاک و تمیز کرده و جلا می‌دهد.


خصوصیات فیزیکی و شیمیایی هیدروکسید سدیم ( سود پرک )

  فرمول شیمیاییانحلال پذیریعناصرترکیبوزن مولکولی نقطه جوشحالتوزن  مخصوصنقطه ذوب
NaOHمحلول در آب، محلول در اتانول، محلول در گیلسرول، محلول در استون واترسدیم، اکسیژن، هیدروژنباز (غیرآلی)01 گرم بر مول1390 درجه سانتیگرادجامد13

4 درجه سانتی گراد

این ترکیب شیمیایی سفید رنگ و فاقد بو با اشکالی به شکل پولک به شدت جاذب رطوبت است و در نگهداری از آن می‌بایست از بسته‌های ضد آب استفاده کرد و همچنین به دلیل خصلت خورند‌گی سود پرک به هنگام شستشوی سطوح نباید مدت زمان زیادی بر روی سطح مورد شستشو قرار بگیرد.

کاستیک سودا یا سود سوزآور و یا سودپرک تفاوت شیمیایی با سود مایع ندارد و هر دو عملکرد یکسانی در فرآیند مصرفی از خود ارائه می‌دهند. تنها یک تفاوت بین آن‌ها وجود دارد که مربوط به ساختار و شکل ظاهری می‌باشد.

مایعات داخل سود مایع را طبق پروسه ای با ویژگی خاص تبخیر می کنند و این ترکیب شیمیایی را به شکل جامد تولید می‌کنند.


سود پرک از کجا بخریم؟ (25 کیلویی)

هلدینگ بازرگانی اسپوتا به عنوان معتمد‌ترین و بزرگترین شرکت فعال در زمینه فروش و صادرات سود پرک در ایران با محصولات با کیفیت و با غلظت بسیار خوب در عرصه تجارت فعالیتی گسترده دارد.

سود پرک موجود در این هلدینگ با کیفیت بسیار عالی و مرغوب در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود. فروش این محصول در بسته‌ بندی‌ های 25 کیلوگرمی سه لایه و ضد آب صورت می‌گیرد.


توصیه ایمنی برای استفاده از سود پرک

در نهایت لازم به ذکر است که سود پرک، به علت خصلت چربی‌زدایی مولکول‌های چربی را به طور سریع تجزیه می‌کند؛ بنابراین پس از تماس با پوست، بافت و اعضای بدن موجب سوختگی می‌شود.

پس، استفاده از دستکش و رعایت نکات ایمنی از مستلزمات است و قرار گرفتن در مجاورت طولانی مدت این ماده شیمیایی، امکان دارد موجب ناراحتی در دستگاه تنفسی شده و زخم هایی در مجرای بینی ایجاد کند و همچنین قادر به آسیب طولانی مدت ریه شود.

مجاورت با غلظت های بسیار بالای کاستیک سودا امکان دارد موجب آسیب دائمی یا مرگ شود و یا استفاده زیاد و طولانی مدت باعث یک نوع بیماری پوستی به نام درماتیت شود.

مضرات سود پرک به عوامل گوناگونی منجمله غلظت آن و مدت زمان قرار گرفتن و تماس با آن بستگی دارد.


سود پرک صادراتی را از کجا بخریم؟

سود پرک صادراتی از کجا بخریم

سود پرک یا کاستیک سودا به صورت 40 کیسه ایی داخل جامبوبگ به شکل پالت و شیرینگ شده در اختیار مشتریان خارج از ایران قرار می‌گیرد. هلدینگ بازرگانی اسپوتا با چندین سال سابقه در عرصه صادرات از معتمدترین بازرگانی‌های کشور است. محصول سود پرک با خلوص بالا و مرغوب را می‌توانید از این هلدینگ تهیه نموده و با طیب خاطر از آن در مصارف خود استفاده نمایید.

کاستیک سودا به صورت نامرغوب با وجود ناخالصی‌های همانند سولفات سدیم، نمک، کلرات سدیم، کربنات سدیم، نیکل و ترکیبات آهنی در بازار تجارت به وفور یافت می‌شود.

در نتیجه برای خرید سود پرک باکیفیت با قیمتی مناسب و آرامش خاطر میتوانید با کارشناسان بازرگانی اسپوتا تماس حاصل فرمایید.

4.8/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *