مقالات مواد تصفیه آب

تفاوت آب سخت و نرم در دامپروری و کشاورزی

تفاوت استفاده از آب سخت و نرم در میزان تولیدات کشاورزی و دامی

یکی از بزرگترین دغدغه های بشر از گشته تا به امروز و حتی در آینده مشکلات تامین مواد غذایی انسان ها می باشد. روز به روز با افزایش جمعیت انسان ها ، امنیت غذایی بشر بیشتر و بیشتر به خطر می افتد ، از این رو ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانشمندان و مخترعان به فکر یافتن راهکارهایی به منظور افزایش راندمان تولید مواد کشاورزی و دامی هستند.

یکی از این راهکارها استفاده از آب با درجه‌ی سختی کم ( آب مغناطیسی ) می‌باشد.

در ادامه این مقاله از گروه بازرگانی اسپوتا با استناد بر پژوهش ها و آزمایشاتی که در طی چند سال اخیر برای درک میزان تاثیر آب معمولی و آب مغناطیسی بر روی راندمان صنعت کشاورزی و دامی ، انجام شده است، به تفسیر تفاوت آب سخت و نرم در دامپروری و کشاورزی می‌پردازیم.

تفاوت آب سخت و نرم در دامپروری و کشاورزی

آب با درجه‌ی سختی کم نسب به آب با درجه‌ی سختی بالا ، دارای مزایایی می باشد :

  1. افزایش عمر تجهیزات
  2. کاهش میزان مصرف آب
  3. کاهش میزان مصرف کود
  4. کاهش زمان تولید
  5. افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی
  6. افزایش میزان تولیدات دامی
  7. و…

افزایش عمر تجهیزات

در زمان استفاده از آب با درجه سختی زیاد ، تجهیزات و لوازم مورد استفاده در صنایع ، در معرض خطر گرفتگی و رسوب می‌باشند. به این صورت که املاح موجود در آب رفته رفته در این تجهیزات و لوله کشی ها رسوب کرده و با گذر زمان میزان رسوبات باعث گرفتگی شدید لوله های و مجاری تجهیزات می‌شود.

در زمان وقوع این حادثه کشاورز یا دامپرور متحمل دو ضرر می شود. اول این که می بایست تمامی دستگاه ها و لوله کشی ها تعویض و یا تعمیر گردد که خود هزینه سنگی می‌باشد. دوم اینکه میزان راندمان لوله کشی ها و تجهیزات کاهش یافته و به دلیل فصلی و مقطعی بودن کار کشاورزی ، کشاورز از نظر تولیدات نیز ضرر می‌کند.

اما اگر آبی که استفاده می‌شود آب نرم یا آب مغناطیسی باشد ، تمامی مشکلات یاد شده خود به خود از بین می‌روند. اگر در زمان استفاده از آب سخت ، عمر تجهیزات برای مثال 5 سال باشد ، مصرف آب مغناطیسی و یا آب نرم این طول عمر را تا 20 سال نیز افزایش می دهد. تقریبا 4 برابر.

پس به این نتیجه می‌رسیم که شاید هزینه ابتدایی راه‌اندازی تصفیه آب به نظر اضافی باشد ولی این هزینه ها در آینده جبران شده و حتی به عنوان سرمایه گذاری ، سود ده نیز خواهد بود.

کاهش میزان مصرف آب

کاهش مصرف آب با استفاده از آب مغناطیسی


از 100 درصد میزان مصرف آب توسط بشر ، حدوداً 90 درصد را کشاورزی و صنایع مختلف به خود اختصاص داده اند. با یک حساب و کتاب ساده می‌توان به این نتیجه رسید که حجم بسیار زیادی از آب شیرین و قابل شرب در این حوزه ها به هدر می‌رود.

آن هم درست در زمانی که بشر با بحران جدی کم آبی رو ‌به ‌رو است. یکی از روش های نوین برای کاهش میزان مصرف آب در کشاورزی و دامپروری ، استفاده از آب نرم یا مغناطیسی می باشد. به این دلیل که آب نرم میزان جذب پذیری بسیار بالاتری نسبت به آب سخت دارد.

از این رو آب مغناطیسی و یا نرم به راحتی و به میزان بسیار زیادی در خاک نفوذ کرده و مقدار ناچیزی از آن تبخیر می شود. از این رو گیاه نیز در معرض آب و مواد غذایی بیشتری نیز قرار می‌گیرد که در نتیجه نیاز به آبیاری کمتری دارد.

پس استفاده از آب مغناطیسی برای کشاورزان ، دامپروران و حتی بشر دو مزیت بسیار مهم دارد. اول اینکه میزان تبخیر و هدر رفت آب کاهش پیدا می‌کند ، دوم اینکه میزان آبیاری محصولات و دام ها نیز کمتر شده که در نتیجه میزان آب مصرفی کمتر می‌شود.

کاهش میزان مصرف کود

در زمان پرورش محصولات کشاورزی ، برای تغذیه مناسب گیاه و افزایش کیفیت و کمیت محصولات ، از کود های کشاورزی استفاده می‌شود. هزینه خریداری این کود ها برای کشاورزان بسیار سنگین می‌باشد. از این رو می‌بایست حداکثر استفاده از این کود ها به عمل آید تا سود بیشتری برای کشاورزان باقی بماند.

استفاده از آب مغناطیس شده باعث افزایش خاصیت نفوذ پذیری آب می‌شود که در نتیجه حداکثر کود های مورد استفاده جذب خاک می شود. اگر از آب سخت برای آبیاری مزارع و کود دهی گیاهان استفاده شود ، مقداری از کود های محلول در آب در لایه سطحی خاک باقی می‌ماند و گیاه نمی‌تواند از این کود ها استفاده نماید.

درنتیجه میزان زیادی از این کود ها بدون استفاده بر روی سطح خاک باقی می‌ماند.

کاهش زمان تولید

در کشاورزی و دامپروری اگر میزان تغذیه گیاهان همراه با آبیاری و نور ، به اندازه‌ی کافی باشد ، مطمئناً زمان رشد گیاه و دام نیز کمتر خواهد بود. کاهش زمان تولید محصولات برای کشاورزان و دامپروران بسیار پر اهمیت می باشد. زیرا :

  • زمان استراحت خاک بیشتر می شود و در نتیجه در سال های آینده شاهد تضعیف قدرت خاک و عدم کاشت محصولات نخواهیم بود.
  • ممکن است این زمان آنقدر کم باشد که دوبار در سال کشاورز اقدام به کاشت محصول نماید و  این یعنی دو برابر سود بیشتر.
  • برای نگهداری و داشت محصول هزینه و زمان کمتری صرف می‌شود.
  • با کاهش زمان تولید شاهد کاهش خطرات آفت زدگی و… محصولات خواهیم بود و در کل ریسک کمتری را متحمل خواهیم شد.

استفاده از تکنولوژی های روز دنیا شما را در راه پیشرفت با سرعت دو برابر در مسیر قرار می دهد.

افزایش میزان تولیدات کشاورزی

با در کنار هم قرار دادن موارد بالا صد در صد شاهد افزایش تولیدات نسبت به زمان و هزینه مالی صرف شده خواهیم بود. اگر تا زمان قبل استفاده از آب مغناطیسی ، مثلا با هزینه 100 میلیون تومانی میزان 10 تن محصول را برداشت می کردید اینک مطمئن باشید با همان هزینه 15 الی 20 تن محصول خواهید داشت که از نظر کیفیت نیز بسیار بهتر از محصولات قبلی خواهند بود.

دلیل این موضوع هم واضح می باشد.

  1. آب مصرفی کاهش می یابد.
  2. کود مورد استفاده کاهش می یابد.
  3. تجهیزات عمر بیشتری خواهند داشت و راندمان بهتری را ارائه می دهند.
  4. زمان تولید کاهش می‌یابد که در نتیجه نیروی انسانی کمتری مصرف می شود.
  5. و…

افزایش میزان تولیدات دامی

افزایش میزان تولیدات دامی پر هنگام استفاده از آب نرم
تفاوت آب سخت و نرم در دامپروری و کشاورزی 4


آزمایش ها و پژوهش های متعددی در رابطه با بیان میزان تولیدات دامی در هنگام استفاده از آب نرم و سخت صورت گرفته شده است. در این آزمایشات شاهد افزایش کیفیت تولیدات دامی می‌باشیم. به این صورت که در هنگام استفاده از آب مغناطیسی شیردهی دام ها تا 17 درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین میزان گوشت بر بدن دام ها نیز تا میزان 6 الی 15 درصد افزایش داشته است که این خود بیانگر افزایش چشمگیر راندمان می باشد.

در حوزه شیلات نیز استفاده از آب مغناطیسی بسیار تاثیر گذار می‌باشد، تا جایی که میزان تولیدات تا 23 درصد متفاوت می‌باشد.

چرا از روش های مغناطیسی برای کاهش سختی آب استفاده می‌شود؟

یکی از سوالاتی شاید تا به اینجا ذهن خوانندگان را درگیر کرده باشد این مسئله است که ، چرا از سختی گیر های مغناطیسی برای کاهش سختی آب استفاده می شود. دلیل این موضوع این است که میزان آب مصرفی و دبی آب ورودی در صنایع کشاورزی بسیار زیاد می‌باشد.

از طرفی برای سختی گیری این میزان از آب ورودی نیاز به تجهیزاتی در وسعت و ابعاد بزرگ است و همچنین خرید رزین سختی گیر برای مصرف نیز بسیار هزینه بر خواهد بود. همچنین در این حوزه نیاز به تولید آب با درجه سختی بسیار پایین نیست و استفاده از تجهیزاتی مانند مخازن FRP ، دستگاه سختی گیر رزینی و… که به همین منظور ساخته شده‌اند ، توصیه نمی‌شود.

اما استفاده از سختی گیر های مغناطیسی به صرفه تر بوده و جوابگوی نیاز های کشاورزان است و از هزینه کمتری برای نگهداری نیز برخوردار می‌باشد.

کلام آخر

با افزایش میزان جمعیت و در نتیجه نیاز به مواد غذایی و آب ، همیشه و همیشه بشر از نظر امنیت غذایی ، تهدید می‌شود. بدین منظور راهکار های بسیار زیادی برای افزایش تولیدات کشاورزی و کاهش آب مصرفی به وجود می آیند که یکی از این راهکار ها استفاده از آب نرم و یا آب مغناطیسی می باشد.

در زمان استفاده از آب با درجه سختی پایین ، میزان نفوذ پذیری آب در خاک افزایش یافته و در نتیجه میزان بیشتری از آب و کود به گیاه می رسد و همچنین در مصرف آب نیز صرفه جویی می شود. از این رو استفاده از این نوع آب موجب افزایش کیفیت و کمیت محصولات می شود.

4.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *