مقالات کربن فعال, مقالات مواد تصفیه آب

انواع کربن فعال و کاربردهای آن

انواع کربن فعال (activated carbon) و کاربردهای آن

انواع کربن فعال (activated carbon) و کاربردهای آن

از کربن‌ها به سبب ساختار بخصوص در صنایع مختلف استفاده می‌شود. انواع کربن فعال (activated carbon) از زیر شاخه‌های این ماده محسوب می‌شوند. حجم ناچیز و اشغال مساحت بزرگ از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی‌های این ماده پرکاربرد است. کربن فعال به نسبت مصارف و کاربردهایی که دارد در انواع گوناگون تهیه و تولید می‌شود.

انواع کربن فعال

جدول ذیل انواع این ماده ارزشمند را ارائه می دهد:

انواع کربن فعال از نظر شکل ظاهری
کربن فعال پودریماده کربن فعال گرانولیکربن فعال میله‌ایی
ذرات این کربن بسیار ریز و کمتر از 0.18 میلی متر هستند. این نوع با مش 200 در دسترس است. ازکربن فعال پودری جهت رنگبری و تصفیه انواع روغن و مشتقات نفتی نیز استفاده می‌کنند.این نوع از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین در بین انواع دیگر محسوب می‌شود. مش این کربن 8*30 است. ذرات بصورت نامنظم و با سایز 0.2 الی 0.5 میلی‌متر تولید می‌شوند. در تصفیه آب و محلول‌ها کاربرد فراوان دارد.شکل ظاهری این نوع از کربن به شکل استوانه ای و میله‌ای است. به سبب فشار پایین، افت و مقاومت مکانیکی بسیار بالا در فاز‌های گازی و تصفیه هوا از این نوع استفاده می‌کنند.

برای بررسی و خرید کربن فعال پودری می‌توانید به صفحه محصول در همین وبسایت مراجعه نمایید.

بازرگانی اسپوتا

کربن فعال انواع دیگری نیز دارد. گونه‌های دیگر با اسامی کربن فعال اکسترود شده و کربن فعال آغشته شده، کربن فعال با پوشش پلیمری، کربن فعال ساچمه‌ای و کربن فعال بافتی در بازار موجود هستند.

معرفی کربن فعال در ویکی پدیا

انواع کربن فعال (activated carbon) و کاربردهای آن
انواع کربن فعال (activated carbon) و کاربردهای آن

انواع کاربرد کربن‌فعال

کاربرد کربن فعال در صنایع فلزی

کاربرد صنعتی کربن اکتیو بصورت گسترده و وسیع در حوزه فلزات است. یکی از کاربردها استفاده از این ماده جهت پرداخت فلزات به مقصود تصفیه محلول های آبکاری است. این متد روش اصلی تصفیه جهت حذف و از بین بردن ناخالصی‌های آلی از محلول‌های روشن پوشش نیکل محسوب می‌شود. ازدیاد و تجمع بیش از اندازه ناخالصی‌ها در محلول بر خصوصیات فیزیکی فلز رسوب شده و کیفیت آبکاری تأثیرات منفی می‌گذارد. کربن فعال میتواند ناخالصی های را حذف و از بین ببرد. در نتیجه فرآیند آبکاری را به سطح استاندارد و مطلوب می‌رساند.

کاربرد کربن فعال در تصفیه آب و فاضلاب

عمده‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد کربن فعال در صنعت تصفیه آب است. عملکرد کربن فعال در تصفیه آب حذف بو، رنگ و مزه آب است. فقط کربن فعال توانمندی و قابلیت حذف موارد ذکر شده را دارد. به سبب همین توانمندی از کربن فعال به عنوان پیش تصفیه آب استفاده می‌کنند. در واقع بهره‌برداری از این محصول در فرآیند تصفیه آب یک امر ضروری محسوب می‌شود.  کربن فعال برای تصفیه پساب و فاضلاب نیز بکار می‌رود. از قابلیت‌های این محصول بی‌نظیر حذف و از بین بردن مواد آلی و شیمیایی و رنگ دهنده‌ها است. توانایی کاستن مواد شیمیایی و دارویی پساب‌ها را دارد. دیگر قابلیت کربن فعال کاهش دادن بطور عظیم COD باقیمانده در فاضلاب‌ها است.

استفاده از کربن فعال در پتروشیمی یکی از انواع کربن فعال

در صنایع پتروشیمی از کربن فعال به عنوان یکی از محصولات اولیه استفاده دائمی صورت می‌پذیرد. این ماده در حوزه پتروشیمی نقش جاذب را دارد. در فرآیند تصفیه آب خام ورودی در راستای تولید محصولات واسطه، بنیادی و نهایی محصولات پتروشیمی کاربرد دارد. همچنین در تصفیه هوای دمیده به برخی از محصولات نیز بکار می‌رود. در این صنعت از کربن‌گرانولی و کربن استوانه‌ایی (میله‌ایی) استفاده می‌گردد.

کاربرد کربن فعال در صنایع غذایی

در کارخانه‌های مواد غذایی برای تولید نوشیدنی‌ها و محلول‌های قندی از کربن فعال بهره‌برداری می‌شود. به طوریکه در روغن سازی که از زیر مجموعه‌های صنایع غذایی محسوب می‌شود، برای پروسه تصفیه و از بین بردن مزه، رنگ، بو و شفاف سازی روغن‌ها کربن فعال مصرف می‌شود. در کارخانه‌های تولید قند نیز جهت فرآیند رنگبری از این ماده استفاده می‌کنند.

کاربرد کربن فعال در پزشکی

ساخت زغال اکتیو بیشتر برای مقاصد درمانی در حوزه پزشکی استفاده می‌شود. داروهای مخصوص بیماران دچار مسمومیت توسط این ماده تولید می‌شوند. عملکرد کربن فعال در این زمینه بسیار موثر است. این محصول پرکاربرد قابلیت انحلال در آب و سایر مایعات را دارا می‌باشد.  به همین دلیل  امکان رفع مسمومیت دستگاه گوارش را فراهم می‌کند. کربن فعال ذرات ریز بذر و سم را به خود جذب می کند و مانعی برای جذب و هضم آنها توسط بدن می‌شود.از کربن فعال در درمان نفخ و اسهال، کلسترول بالا، سوء هاضمه و یبوست استفاده می شود.

استفاده از کربن فعال در استخراج طلا یکی از انواع کربن فعال

در صنعت معادن در حوزه استخراج طلا از کربن فعال برای جذب یون منفی سیانید طلا که بار منفی دارد استفاده می‌شود. سپس کربن را توسط محلول یک درصدی سود سوزآور و سیانید از طلا تفکیک و جداسازی می‌کنند. علاوه بر متد فوق روش دیگری نیز برای این عمل وجود دارد. سوزاندن کربن فعال و تبدیل کردن آن به خاکستر روش ذکر شده است. اما در این متد حجم کربن بایستی به مقدار کم باشد.

کاربرد کربن فعال در آکواریوم‌ها

برای آکواریوم‌ها فیلترهایی با استفاده از کربن فعال تولید شده است. کاربرد این فیلترها برای بهبود بخشیدن به کیفیت آب درون آکواریوم است. ماهی‌های تزئینی درون آکواریوم مواد مورد نیاز بدن خود را از آب تامین می‌کنند. بنابراین کیفیت آب در این زمینه بسیار مهم محسوب می‌شود. فیلترهای کربنی توسط توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود به دلیل ویژگی‌های ساختاری محیط مناسب و مطلوبی برای ماهی‌ها ایجاد می‌کنند. این‌فیلترها بوی تند و بد شکل گرفته از آب نسبتا‌ً راکد آکواریوم را از بین می برد. پس باید از فیلترهای کربنی تولید شده بر پایه گیاهی استفاده کنید. پایه گیاهی کربن اهمیت فراوان و بسزایی دارد. در واقع کیفیت اب آکواریوم توسط فیلترهای کربنی تعیین و تنظیم می‌شود.

کاربرد کربن فعال در صنایع شیمیایی

از کربن فعال در صنایع شیمیایی جهت تفکیک و جداسازی کربوهیدرات‌ها و ماسک های گاز و فیلترهای هوای فشرده استفاده می کنند. در تولید و ساخت ماسک‌های ضد شیمیایی این ماده به عنوان یکی از مواد اصلی کاربرد دارد. در این مدل از ماسک‌ها کربن فعال سبب پالایش و تصفیه مواد شیمیایی خطرناک می‌شود. بنابراین هر ماده سمی با عبور از فیلتر کربنی این ماسک توسط حفره‌های موجود در کربن‌ها حذف می‌شود.  ساخت فیلترهای هوای کربن فعال مدرن و فیلترهای آباز دیگر کاربردهای کربن فعال در صنایع شیمیایی است.

پس از مطالعه انواع کربن فعال و آشنایی با کاربردهای آن اگر قصد خرید کربن فعال را دارید ولی نمیدانید کدام شرکت نوع مرغوب این ماده را ارائه میدهد، حتما مقاله جامع راهنمای خرید بهترین کربن اکتیو فعال مطالعه نمایید

 

4.7/5 - (22 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *