مقالات سود پرک, مقالات مواد شیمیایی صنعتی

کاربرد سود پرک در کارواش

کاربرد سود پرک در کارواش

کاربرد سود پرک در کارواش، بدین صورت است که شوینده ها عمدتاً دارای ترکیباتی شامل سیلیکات‌ها، فسفات‌ها، سورفکتانت‌ها و سود پرک می‌باشند و به منظور حذف و پاکسازی عمیق آلودگی‌ها از سطوح سخت یعنی از بین بردن رسوبات انباشته شده در بدنه خودروها از این ماده استفاده می‌شود.

رسوبات از آلاینده‌های محیطی تشکیل شده‌اند و در جاده‌ها و بزرگراه‌های شلوغ در هوا معلق هستند. این ذرات معلق می‌توانند شامل سوخت نیم‌سوز، آهن، روغن، دوده، گرد و غبار ناشی از ترمز، قیر و گرد و غبار سیمان باشند که به سطح وسیله نقلیه جذب می‌شوند.

از آنجایی که این آلاینده‌ها از مواد و فلزات سنگین تشکیل شده‌اند بعید است که با شوینده‌های معمولی از بین بروند. شوینده‌ای که برای از بین بردن این ترکیب استفاده می‌شود ترکیباتی هستند که حاوی کاستیک سودا می‌باشند که به عمق سطح نفوذ کرده و آلاینده‌ها و چربی‌ها را از بین می‌برد.

محلول شستشوی مورد استفاده در کارواش‌ها حاوی هیدروکسید سدیم یا سود پرک و همچنین حاوی متاسیلیکات سدیم است. محلول آبی یک درصدی این ماده شیمیایی دارای pH حدود 13 است که قلیایی می‌باشد. پس بنابراین به شدت با اسیدها واکنش نشان می‌دهد.

در ادامه این مقاله از بازرگانی اسپوتا با این ماده شیمیایی پولکی شکل، برای شستشوی خودروها در کارواش بیشتر آشنا خواهید شد.

سود پرک چیست؟

هیدروکسید سدیم NaOH، سدیم هیدروکسید، سودا کاستیک، کاستیک سودا و سود سوزآور همگی اسامی مترادف سود پرک می‌باشند. این ماده شیمیایی قلیایی بوده که هر چقدر دارای خلوص بالاتری باشد (بیش از 98 درصد) عملکرد بهتری خواهد داشت. شکل ظاهری سود پرک از نظر فیزیکی سفید، جامد، دارای شکل یکنواخت مانند پولک بوده و براحتی در آب حل می‌شود.

ترکیبات شوینده حاوی این ماده دارای قدرت پاک‌کننده خوبی هستند. در صورتیکه روی کثیف‌ترین قسمت‌های اتومبیل اسپری شوند و یا به شکل بسیار رقیق شده در برخی از ماشین‌های کارواش رول اور در چرخه قبل از خیس شدن استفاده می‌شوند.

این محلول به نرم شدن و از بین بردن کثیفی کمک می‌کند، بقایای حشرات را از بین می‌برد و به ویژه در تمیز کردن روغن و گریس از روی رنگ موثر است. شوینده حاوی سود کاستیک به طور گسترده در کارواش‌های دستی استفاده می‌شوند، زیرا هم ارزان و هم موثر است.

هیدروکسید سدیم در به حداکثر رساندن اثربخشی برخی محصولات به ویژه پاک‌کننده‌ها و لایه‌بردارها که نیاز به حفظ PH در محدوده بسیار خاص، نقش مهمی دارد.

برای بررسی هرچه بیشتر این محصول و همچنین خرید سود پرک می‌توانید با کارشناسان بازرگانی اسپوتا تماس بگیرید.


کاربردهای مهم سود پرک در کارواش

شوینده‌های حاوی سود پرک که در کارواش مورد استفاده قرار می‌گیرد آلودگی و خاک جاده را هدف قرار می‌دهد. این شوینده می‌تواند به از بین بردن آلودگی‌ها بدون آسیب رساندن به رنگ و اجزای مکانیکی خودرو کمک کند. این محلول شوینده، ترکیبی ویژه از سورفکتانت های یونی، یک عامل شلاته کننده و NaOH به عنوان یک پاک کننده با PH قلیایی است.

شوینده مورد استفاده در کارواش حاوی درجات مختلفی از سود پرک (هیدروکسید سدیم) است. این خاصیت قلیایی است که به شوینده خاصیت پاک‌کنندگی قوی می‌دهد. هر چه ماده هیدروکسید سدیم در این شوینده بیشتر باشد محصول قوی‌تر است. مزایای استفاده از این ترکیب در شوینده‌ها این است که به سرعت عمل می‌کند و برای تمیز کردن عمقی آلودگی‌ها به کمترین کار و زحمت نیاز دارد. نقطه ضعف آن این است که می تواند برای انواع خاصی از رنگ‌ها آسیب‌رسان باشد.

اگر این شوینده غلظت بالایی از کاستیک پرک را داشته باشد رنگ خودرو را مات می‌کند. بنابراین باید میزان صحیحی از ماده فوق انتخاب کنید. در برخی مواقع استفاده از این نوع شوینده‌ها برای استفاده بر روی سطوح آلومینیومی یا گالوانیزه مناسب نیست. چون باعث کدر شدن و لکه‌دار شدن سطوح آلومینیومی می‌گردد. اگر این شوینده روی سطوح حساس به NaOH پاشیده شود باید قبل از خشک شدن محلول سطح را بشویید.

ترکیبات حاوی NaOH معمولاً برای مقاصد صنعتی که در آن به پاک‌سازی عمیق و چربی‌گیری قوی نیاز است استفاده می‌شود. کاربردهای محبوب آن عبارتند از شستشوی انواع خودرو، اتوبوس، کامیون، قطار و ماشین آلات کارخانه، چربی‌زدایی موتورها و قطعات صنعتی می‌باشند.

همچنین به عنوان پاک‌کننده چرخ‌های آلیاژی عملکرد فوق‌اعاده‌ای دارد و معجزه می‌کند. جدا از قابلیت‌های کلی پاک‌کنندگی این مواد شیمیایی می‌توانند توده‌های گلی انباشته شده را که اغلب در اطراف لاستیک‌های کامیون‌ها تشکیل می‌شوند پاکسازی کنند. ماده‌های شوینده حاوی هیدروکسید سدیم ضایعات غلیظ و آلودگی را حتی از کلاچ و محفظه موتور که تمایل به نگهداری گریس دارند به طور موثر و سریع پاک می‌کند.

نکاتی درباره سود پرک در کارواش‌ها

از سود پرک در کارواش به منظور از بین بردن رسوبات موجود بر روی خودرو در شستشوی عمقی آن استفاده می شود.

اغلب کارواش‌ها از سود سوزآور به عنوان پایه مواد شوینده برای شستشوی دستی ماشین‌ها استفاده می‌کنند. و به همین علت کارکنان کارواش باید دستکش لاستیکی، پیش بند کامل، چکمه لاستیکی، کلاه محافظ و غیره بپوشند.

با اطمینان می‌توان گفت که محلول شوینده حاوی NaOH در کارواش تمیزی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند زیرا تمام موم و چربی‌ها را از بین می‌برد و یک اثر سفید کنندگی منحصر به فرد بر جای می‌گذارد. استفاده از شوینده حاوی سود پرک بدون احتیاط‌های لازم می‌تواند نتایج مضر و ناخواسته‌ای به جا بگذارد.

نکات زیر به شما کمک می‌کند تا از تمام آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنید:

  • اگر وسیله نقلیه در معرض نور مستقیم خورشید و گرم است هرگز از این نوع پاک‌کننده استفاده ننمایید. زیرا نباید سطح خودرو داغ باشد.
  • برای محافظت از چشم و پوست خود از عینک و دستکش استفاده کنید.
  • محلول شوینده را روی حساس‌ترین قسمت‌ها مانند رویه نرم، چرخ‌ها، تزئینات رنگ نشده تست کنید.
  • از این نوع شوینده‌ها با ترکیبات مواد شیمیایی باید به ندرت (هر چند ماه یکبار) بر روی خودرو استفاده شود.

توصیه‌های احتیاطی در استفاده از سود پرک در کارواش

توصیه می کنیم که از محلول شوینده فوق به مدت 3 تا 4 دقیقه قبل از فرآیند شستشو روی وسیله نقلیه خود بپاشید. و آن را با یک برس شستشوی نرم رو سطح اتومبیل پخش کنید.

هنگامی که از آب پرفشار استفاده می کنید پاک‌کننده حاوی سود پرک برای شستشو کارآمدتر است. البته انجام کار به طور موثر با یک سطل آب هم امکان پذیر است. با این حال باید شستشو را به دقت انجام دهید.

یک پاک کننده حاوی سود پرک می تواند غلظت قلیایی بالایی داشته باشد. با توجه به این موضوع استفاده از عینک محافظ هنگام استفاده از آن بسیار مهم است. اگر در فضای بسته کار می‌کنید بهتر است از ماسک محافظ استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید از برگشت پاشش و استنشاق این ترکیب جلوگیری کنید.

آسیب احتمالی رنگ خودرو ناشی از استفاده بیش از حد سود پرک

البته باید گفت که استفاده مداوم از شوینده‌های دارای غلظت بالایی از این ماده شیمیایی، در نهایت باعث ایجاد حفره‌های بسیار ریز و کوچک در لایه شفاف سطح اتومبیل می‌شوند که البته برای دیدن آنها به ذره‌بین نیاز است. این حفرات به اکسیژن موجود در هوا و همچنین UV اجازه می‌دهند تا با لایه رنگدانه رنگ اتومبیل واکنش داده و بر روی لایه زیرین آن تاثیر منفی بگذارد.

با گذشت زمان رنگ تخریب و محو شده، درخشندگی کمتری خواهد داشت. البته آسیب رنگ ناشی از شوینده‌های قوی و بسیار واکنش پذیر یک دفعه اتفاق نمی‌افتد. اگر شستشو به صورت مکرر انجام شود ممکن است یک تا دو سال طول بکشد تا لایه رنگ خودرو آسیب ببیند.

بنابراین توصیه می‌گردد هر از گاهی اتومبیل خود را به دست کارکنان کارواش بسپارید جای نگرانی وجود نخواهد داشت. زیرا استفاده از محلول حاوی NaOH برای شستشوی اتومبیل به صورت هفتگی یا ماهانه آسیبی به بدنه و سطح و رنگ ماشین مورد علاقه‌تان وارد نخواهد کرد.

بعد از شستشو با این مواد، اتومبیل‌ها واقعاً تمیز به نظر می‌رسند. وقتی کف دستتان را روی سطح اتومبیل بکشید صدای خاص ناشی از تمیزی سطح آن را خواهید شنید. دلیل آن نیز عدم وجود چربی و خشک شدن سطح پوشش شفاف ماشین است.

مواد مورد نیاز برای ساخت مواد شوینده حاوی سود پرک در کارواش

برای ساخت این نوع فرمولاسیون با پاک کنندگی قوی و همه کاره عالی‌الخصوص برای مصارف در کارواش شامل:

آلکیل بنزن سولفونیک اسید خطی، هیدروکسید سدیم (سودا سوز)، کربنات سدیم، بی‌کربنات سدیم، تری پلی فسفات سدیم، الکل ایزو پروپیل، اتیل الکل (اتانول)، دی اتانول آمید نارگیل، کوکو آمیدو پروپیل بتائین، سدیم لوریل اتر سولفات، سدیم لوریل سولفات، پروپیلن گلیکول، گلیسیرین، رنگ، عطر و آب دیونیزه.

فرمولاسیون تهیه ماده شوینده بر پایه هیدروکسید سدیم

17.5 % آلکیل بنزن سولفونیک اسید خطی
2.5 % هیدروکسید سدیم
1 % کربنات سدیم
1 % سدیم بیکربنات
1 % تری پلی فسفات سدیم
0.5 % الکل اتیلیک
0.5 % الکل ایزو پروپیل
2 % دی اتانول آمید نارگیل
2 % کوکو آمیدو پروپیل بتائین
10 % سدیم لوریل اتر سولفات
2 % سدیم لوریل سولفات
0.5 % پروپیلن گلیکول
2 % گیلیسیرین
رنگ
عطر و رایحه
به 100 % آب دیونیزه
4.7/5 - (14 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *