مقالات رزین سختی گیر, مقالات مواد تصفیه آب

مزایای استفاده از رزین های سختی گیر و پکیج های تصفیه آب و فاضلاب

مزایای استفاده از رزین ها سختی گیر | مخازن FRP | پکیج های تصفیه فاضلاب

رزین سختی گیر بیش از چندین دهه است که در صنعت جایگاه ویژه ای برای خود به دست آورده است. دلیل این امر مشکلاتی بود که در هنگام استفاده از آب های موجود در طبیعت به وجود می آمد، گوشه ای از این مشکلات مربوط به گرفتگی شیرآلات و لوله هایی بود که در مدت زمان طولانی در طول روز درگیر با آب بودند.

برای مثال شرکت های لبنیاتی ( تولید محصولات لبنی ) در صورت استفاده مکرر از آب با سختی بالا بعد از چندین ماه شاهد خرابی دستگاه های خود بودند ، اگر کنجکاو شدید که بدانید چرا این دستگاه ها در طول زمان توسط آب خراب می شوند بهتر است که بگوییم آب سخت زیاد با محیط هایی که درگیر با آن است سازگار نیست.

در ادامه سعی شده است در رابطه با مزایای استفاده از رزین های سختی گیر توضیحات کاملی ارائه کنیم. شرکت تولیدی بازرگانی اسپوتا یکی از بزرگ ترین وارد کننده رزین های سختی گیر تحت لیسانس انگلستان می باشد و شما عزیزان می توانید برای ارتباط با مشاوران یا ثبت و سفارش محصول از طریق شماره های زیر با ما در ارتباط باشید: 26415084-021 و 09129533282

سختی آب

جریان های آب که وجود دارد مانند رودخانه های ، سد ها ، دریاچه ها و دریاها دارای یون های مختلفی در ساختار خود می باشند ( کلسیم ، منیزیم و… ) این یون ها که در مسیر این آب ها و در هنگام تماس با مواد مختلف در زمین وارد ساختار آب می شوند مشکلات مختلفی برای بشر و صنعت او دارند. دلیل این مشکلات هم که همان وجود این یون هاست به سختی آب معروف می باشد.

اگر بخواهیم مشکلات بوجود آمده هنگام استفاده از آب با درجه سختی بالا را بیان کنیم موارد زیر لیست می شوند :

  1. مصرف آب سخت در طولانی مدت باعث بوجود آمد مشکلات گوارشی می شود.
  2. باعث گرفتگی شیرالات و لوله های می شود.
  3. در هنگام شستشو با آب سخت ، عمل تمیز شدن به خوبی انجام نمی شود.
  4. آسیب دیدن البسه در هنگام شستشو با آب سخت میسر می شود.
  5. و…

برای رفع این مشکلات مخازن FRP وارد بازار شده اند که همراه با رزین هایی که به رزین سختی گیر نیز معروف هستند عمل کاهش سختی آب را انجام می دهد. البته یکی از کار های این دستگاه کاهش سختی آب می باشد و برای پاکیزه سازی و تصفیه فاضلاب ها و پساب های انسانی نیز کاربرد دارد.

جهت اطلاع از قیمت مخزن FRP کلیک کنید.

درجه بندی آب برحسب سختیسختی ( ppm )
نرم یا سبک<15
نسبتا نرم100-50
کمی سخت150-100
نسبتا سخت250-150
سخت350-250
خیلی سخت>350

رزین های سختی گیر

همانگونه که از نامشان نیز پیدا است ، رزین های سختی گیر برای کاهش درجه سختی آب مورد استفاده قرار می گیرند. به این صورت که این ماده های با ایجاد بستری نسبت به جذب یون های موجود در اب اقدام کرده و با این یون های ( برای مثال : منیزیم ، کلسیم و… ) پیوند برقرار می کنند و از ساختار آب این عناصر را جدا می نمایند.

رزین های سختی گیر به دو نوع رزین های آنیونی و رزین های کاتیونی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از این رزین ها نیز به دو دسته رزین قوی و رزین ضعیف جدا می شوند یعنی :

  1. رزین آنیونی قوی
  2. رزین آنیونی ضعیف
  3. رزین کاتیونی قوی
  4. رزین آنیونی ضعیف

از رزین آنیونی برای حذف آنیون های موجود در آب و از رزین کاتیونی برای حذف کاتیون های موجود در آب استفاده می شود.

رزین های کاتیونی

به دلیل این که بحث ما در مورد مزایای استفاده از رزین کاتیونی می باشد بهتر است توضیحات مفصل تری در رابطه با این محصول ارائه داده شود. رزین های کاتیونی همانطور که اشاره شده با ایجاد بستری کاتیون های موجود در آب را جدا کرده و آب با درجه سختی پایین را تحویل می دهد. البته لازم به ذکر است که این رزین ها یک بار مصرف نیستند و بعد از اشباع شدن عمل احیا سازی رزین ها صورت می گیرد.

به این صورت که با محلول هایی مانند محلول نمک مخلوط می شود و همان کاتیون ها با نمک موجود در آب ارتباط برقرار کرده و رزینی احیا شده به دست می آید که بار ها و بار ها با این عمل میتواند کارایی داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر و همچنین خرید محصول نمک سختی گیر می‌توانید به این صفحه در وبسایت اسپوتا مراجعه نمایید.

مخازن FRP

مخازن FRP


مخازن FRP جایی است که عمل کاهش سختی آب صورت می گیرد. این مخازن تا چندین سال قبل جنسی فلزی داشتند که به خودی خود در طولانی مدت به دلیل درگیر بودن با آب سخت از بین میرفت ولی در سالیان اخیر این مخازن با جنس پلیمری وارد بازار شدند که باعث شد هم قیمت این مخازن کاهش چشمگیری داشته باشد  و در حمل و نقل نیز سهولت بوجود آید.

لازم به ذکر است که این مخازن از جنس پلیمر تا چندین برابر نسبت به مخازن فلزی عمر طولانی تری دارند. شرکت تولیدی بازرگانی اسپوتا یکی از بزرگترین شرکت های تولید کننده این مخازن در ایران می باشد که می تواند شما را در انتخاب بهترین مخزن با ابعاد مناسب راهنمایی نماید. بدین منظور می توانید با شماره تلفن های زیر در ارتباط باشید :  26415084-021 و 09129533282

مزایای استفاده از رزین کاتیونی

مشکلات گوارشی مانند سنگ کلیه ، سوء هاضمه و … قسمت کوچکی از مضرات استفاده از آب با درجه سختی بالا می باشد. آهک های موجود در چای ساز ها و یا کتری ها به دلیل استفاده از همین آب های ناسالم می باشد. زمانی که از آبی با این درجه سختی استفاده می نمایید ، همانند کتری ها و چای ساز ها بدن شما نیز سنگ هایی کلیوی از جنس آهک تولید می کنند که تا حدود زیادی این مواد دفع می شود ولی در طولانی مدت با انباشته شدن این سنگ ها ممکن است در آینده مجبور به عمل کلیه شوید.

همچنین شرکت ها و صنایع نیز در طولانی مدت با استفاده مکرر از آب نامناسب مشکلات فراروانی در شیرآلات و لوله های خود خواهند دید که در صورت بروز این مشکلات هزینه های سنگینی را متحمل می شوند.

در هنگام شستشو البسه یا بدن خود نیز شاید مواجهه شده باشید که صابون و یا مواد شوینده کارایی مناسبی ندارند و به اندازه دلخواه کف نمی کنند ، دلیل این موضوع نیز وجود آنیون ها و کاتیون ها در آب میباشد.

پس اگر بخواهیم به یک جمع بندی کلی در رابطه با مزایای استفاده از رزین ها برسیم می توان اشاره کرد که بهترین دلیل برای استفاده از این دستگاه ها و رزین ها ، حفظ سلامتی و کاهش هزینه های اضافی می باشد.

پکیج های تصفیه فاضلاب

پکیج های تصفیه فاضلاب


پکیج های تصفیه فاضلاب نیز از جمله دستگاه هایی می باشند که در آن ها از رزین های مختلف در مرحله کاهش سختی آب استفاده می شود. اما تفاوت این دستگاه ها با مخازن اف ار پی این است که هدف اصلی مخازن FRP کاهش سختی آب است ولی هدف استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب کاهش آلودگی های موجود در آب برای استفاده دوباره از این آب در صنایع مختلف مانند : کشاورزی و پتروشیمی می باشد.

حتی زمانی بخواهیم از دست آب های فاضلاب و پساب ها خلاص شویم می بایست این آب ها را تصفیه نماییم تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود.

پس علاوه بر کاهش سختی آب در زمان تصفیه پساب ها و آب های فاضلابی نیز می توان از رزین ها بهره برد که این مورد نشان دهنده پر کاربرد بودن این محصول در بازار می باشد.

جمع بندی

در حالت کلی در مورد آب با درجه سختی بالا و مشکلاتی که ممکن است در رابطه با استفاده از این آب ها بوجود آید سخت گفتیم و به این مسئله نیز اشاره شد که برای کاهش این سختی می بایست از رزین های سختی گیر و دستگاه های سختی گیر آب استفاده شود.

اگر به سلامتی خود و خانواده خود اهمیت می دهید و در رابطه با کاهش هزینه های حاصل از خسارات آب با درجه سختی بالا نگران هستید پیشنهاد ما استفاده از دستگاه سختی گیر رزینی و رزین های سختی گیر می باشد. این دستگاه ها با ایجاد محیطی منجر به ایجاد واکنش بین یون های موجود در آب با رزین های می شوند که در نتیجه این واکنش ایجاد پیوندی میان یون ها یا رزین هاست که در نتیجه منجر به کاهش سختی آب می شود.

پس از مدتی رزین هایی که مورد استفاده قرار گرفته شده اند اشباع می شوند که می بایست عمل احیا سازی این رزین ها صورت گیرد که در نتیجه می توان از این رزین ها تا 5 سال نیز بدون هیچ مشکلی استفاده نمود.

پیش از خرید دستگاه سختی گیر رزینی توصیه میکنیم با کارشناسان ما در بازرگانی اسپوتا در تماس باشید.

شرکت تولیدی بازرگانی اسپوتا یکی از بزرگترین وارد کننده گان رزین های پرولایت تحت لیسانس انگلستان می باشد و علاوه بر این یکی از برجسته ترین تولید کننده گان مخازن FRP و دستگاه سختی گیری آب نیز هست.

شما عزیزان می توانید جهت ارتباط با کارشناسان این مجموعه از طریق شماره تلفن های تماس زیر ارتباط برقرار نمایید: 26415084-021 و 09129533282

4.7/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *