فیلتر ممبران, مقالات تجهیزات تصفیه آب

علائم خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب

علائم خرابی فیلتر ممبران

علائم خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب

در این مقاله به علائم خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب (Symptoms of failure of the membrane filter of the water purifier) خواهیم پرداخت. اصلی‌ترین قسمت دستگاه‌ های تصفیه آب، فیلتر ممبران است. نقش اصلی تصفیه آب بر عهده این فیلتر بوده و در صورت تعویض به موقع سایر فیلترها این فیلتر از عمر مفید و کارایی بالاتری برخوردار می‌شود.

فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب چیست؟

فیلتر ممبران یکی از اجزای اصلی در تصفیه آب به روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون می باشد و قادر به حذف ذرات به اندازه 0.0001 مکیرون را دارا می باشند. این نوع فیلتر در تصفیه آب کارخانجات و تصفیه خانه های بزرگ و صنعتی کاربرد گسترده ای دارد. فیلتر ممبران صنعتی یک غشای نیمه تراوا است، که تمامی آلودگی های شیمیایی، نیترات، نیتریت، آرسنیک را تا 99.6 درصد حذف می کند. همچنین توانایی حذف املاح موجود در آب را تا 0.0001 میکرون دارا می باشد این فیلتر به شیرین سازی آب و حذف مواد محلول موجود در آب کمک می کند.

عوامل موثر در طول عمر فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب

  • البته عمر مفید فیلتر ممبران به چند عامل بستگی دارد. تعویض به موقع (بازه زمانی چهار تا شش ماه) فیلترهای مراحل دیگر یکی از دلایل محسوب می‌شود. عامل دیگر بستگی به کیفیت آب لوله کشی شهر و یا منطقه دارد.
  • TDS آب از مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری و تعیین عمر استفاده از فیلتر ممبران است.
  • عامل دیگر به نسبت کارکرد آب مصرفی که بر حسب گالن سنجیده می‌شود و به هنگام ساخت فیلتر ممبران بر روی آن درج می‌شود نیز بستگی دارد.
  • کیفیت موادی است که در ساخت ممبران در طول عمر آن تاثیر گذار است. اطمینان حاصل کردن از صحیح و سلامت کار کردن فیلترهای دیگر است. گاهی وقت ها فیلترهای رسوب گیر الیافی و کربن گرانولی و کربن بلاک را به موقع تعویض کرده اید. اما عملکرد صحیح و سلامت ندارد. بنابراین به فیلتر ممبران آسیب وارد می‌شود.

این فیلتر هرگز قادر نخواهد بود آب را به درستی تصفیه کنید. اما سایر فیلترها در بالا بردن کیفیت آب نقش ایفا می‌کنند.

توجه

در دستگاه های تصفیه آب صنعتی اگر با افزایش عبور نمک برخورد داشتید به طور سریع و بلافاصله هدایت الکتریکی آب خروجی هر پرشروسل به طور جداگانه بازبینی کنید. پس از یافتن نقطه مشکل‌دار ممبران همان قسمت را تعویض کنید. طبق این دستورالعمل نیاز به تعویض تمامی فیلترهای ممبران نیست و در صرف هزینه‌ها صرفه‌جویی به عمل می‌آید.

اگر شما قصد خرید فیلتر ممبران را دارید، پیش از هر اقدامی میتوانید با کارشناسان بازرگانی اسپوتا تماس تلفنی برقرار کنید. در نهایت محصول مناسب، اورجینال و به صرفه خود را انتخاب و تهیه کنید.


مراحل بررسی فیلتر ممبران سیستم تصفیه آب خانگی

علائم خرابی فیلتر ممبران را میتوانید از طریق مراحل زیر شناسایی کنید:

  • وقتی ممبران را از هوزینگ خارج می‌کنید، اگر با رنگ تیره متمایل به سیاه بر روی فیلتر برخورد کردید بلافاصله نسبت‌به تعویض فیلترهای مرحله دوم و سوم تواماً اقدام‌نمایید. زیرا این‌حالت نشان‌دهنده عبور کربن از دو فیلتر قبلی و رسیدن‌به فیلتر ممبران است. در این‌شرایط فیلتر ممبران دچار صعوبت و محکم بهم پیوستن اجزای تشکیل‌دهنده خود شده‌است. اندازه خروجی آن نیز به میزان‌زیادی کاهش‌خواهد‌داشت. این ‌حالت زمانی ایجاد می‌شود که فیلترهای مرحله دوم و سوم از کیفیت‌مطلوب و مرغوبی برخوردار نیستند. یا در بازه‌زمانی مشخص چهار تا شش‌ماه تعویض نشده‌اند.
  • اگر پس‌از خارج‌کردن ممبران از درون هوزینگ با بلورهای‌کریستالی همانند نمک مواجه‌گشتید باید نسبت‌به متناسب‌سازی میزان آب‌ورودی و همچنین میزان‌آب‌خروجی و یا پساب اقدام‌نمایید. پس بررسی لوله‌ها و مخزن پساب الزامی‌است. زیرا امکان‌خمیدگی و انسداد لوله‌ها و مخزن ‌پساب وجود‌دارد. برای سنجش میزان‌آب می‌بایست حجم آب‌خروجی با میزانی که بر روی مخزن در یک‌دقیقه درج‌شده یکی‌باشد. اگر میزان آب‌خروجی با میزان درج‌شده برابر‌نباشد، سیستم‌پساب دچار مشکل‌است و باید بررسی‌شود.
  • شرایط‌بعدی مواجه‌گشتن با گل‌و‌لای بر‌روی فیلتر‌ممبران و درون هوزینگ است. این‌حالت به‌معنی‌این‌است شما فیلترهای مراحل اول و دوم و سوم را به‌موقع و در‌زمان‌استاندارد (نسبت به کیفیت آب‌منطقه و یا شهر) تعویض‌نکرده‌اید. در‌این صورت فیلتر ممبران کارایی لازم‌را ندارد و باید تعویض‌گردد. اگر در زمان استاندارد اقدام به تعویض‌نموده اما با چنین‌شرایطی مواجه‌شدید، فیلترها از کیفیت پایینی برخوردارند. ذرات‌گل‌و‌لای بر‌روی فیلتر ممبران رسوب‌می‌کنند و باعث صعوبت و متراکم‌شدن فیلتر میشوند. در‌نتیجه فیلتر ممبران آسیب‌دیده‌است و باید تعویض‌گردد.
  • گاهی‌اوقات دستگاه‌تصفیه با مشکل مواجه‌می‌شود اما به‌هنگام‌بررسی و خروج‌فیلتر ممبران از درون هوزینگ با فیلتری‌تمیز و به‌رنگ‌عادی مواجه‌می‌شویم. در‌این شرایط باید در نظر داشت فیلتر ممبران از کیفیت مطلوبی برخوردار‌نبوده و یا فیلترهای‌کربنی (پیش تصفیه) کیفیت‌مرغوبی نداشته‌اند. اگر فیلترهای‌کربنی مرحله‌دوم و سوم قابلیت حذف‌کلر را نداشته‌باشند از عمر‌مفید فیلتر‌ممبران بطور محسوسی کاسته‌می‌شود.

فشار معکوس عامل خرابی فیلتر ممبران اسمز معکوس RO (صنعتی)

حتما پیشنهاد م یکنیم که مقاله، نحوه عیب یابی و تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی را مطالعه نمایید . پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر، آن را نیز مطالعه بفرمایید. پیش از هر توضیح اضافی دیگر راجع به علائم خرابی فیلتر ممبران، باید بدانید که فشار معکوس چگونه و در چه زمانی صورت می‌گیرد؟

وقتی فشار آب تصفیه شده از فشار آب ورودی بیشتر باشد فشار معکوس ایجاد می‌شود. آب ورودی و آب تصفیه شده مابین دو لایه مختلف ممبران قرار می‌گیرند در نتیجه وقتی که فشار آب تصفیه شده به نسبت آب ورودی بیشتر شود ممبران، آسیب جدی می‌بیند. بنابراین پروسه تصفیه و نمک‌گیری (نمک زدایی) به درستی انجام نمی‌شود.


روش شخیص فشار معکوس دستگاه تصفیه آب صنعتی

تشخیص فشار معکوس دستگاه تصفیه آب صنعتی

فلاشینگ یکی از مواردی است که باعث ایجاد شرایط فشار معکوس می‌شود. در پروسه فلاشینگ مسیر آب خروجی به سوی مخزن ذخیره با انسداد مواجه می‌شود. پس از مسدود شدن فشار آب، رفته رفته افزایش می‌یابد. پس از پایان یافتن پروسه فلاشینگ این فشار افزایش یافته باعث شکل‌گیری و پدید آمدن فشار معکوس در سیستم تصفیه آب می‌شود.

معمولاً برای پیشگیری از فرآیند فشار معکوس در مرحله اول، سیستم می‌بایست استاندارد و طبق اصول معین ساخته شده باشد. در مرحله دوم در پروسه فلاشینگ برای جریان آب خروجی باید از یک مسیر جهت تخلیه استفاده کرد. اگر مسیر تخلیه وجود داشته باشد در صورت انسداد مسیر اصلی جریان آب خروجی، آب به سوی فاضلاب جاری می‌شود. در این حالت فشار معکوس شکل نمی‌گیرد و فیلتر ممبران آسیبی نمی‌بیند.

اما باید در نظر داشت وقتی فشار معکوس ایجاد می‌شود کیفیت آب تولیدی کاهش می‌یابد. اگر با کاهش کیفیت آب تولیدی مواجه شدید باید ابتدا فولینگ ممبران را بررسی کنید. البته اغلب اوقات در مراحل قبل‌تر یعنی مراحل پیش تصفیه مشکلی شکل می‌گیرد.

اگر تمامی احتمالات بررسی شده باشد اما همچنان با مشکل پایین بودن کیفیت آب تولیدی مواجه هستید، یعنی فرآیند فشار معکوس داخل سیستم تصفیه آب شما ایجاد شده است. از دیگر خرابی‌های فیلتر ممبران ایجاد پارگی بر روی لایه‌های آن است در زمان برخورد با چنین شرایط میبایست بلافاصله اقدام به تعویض فیلتر ممبران نماییم.

حتما در نگهداری از سیستم‌های تصفیه آب اسمز معکوس باید از فیلتر ممبران به دقت مراقبت کرد. در این صورت در هزینه نگهداری صرفه‌جویی قابل توجهی انجام می‌گیرد.

کلام آخر

در این مطلب از بازرگانی اسپوتا  به بررسی 4 مورد از علائم خرابی فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی را که ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، پرداختیم.

4.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *