فیلتر ممبران, مقالات تجهیزات تصفیه آب

علائم خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب

علائم خرابی فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب - بازرگانی اسپوتا

مقدمه 

در این مقاله به مبحث علائم خرابی ممبران تصفیه آب (Symptoms of failure of the membrane filter of the water purifier) خواهیم پرداخت. اصلی‌ترین قسمت دستگاه‌‌های تصفیه آب، فیلتر ممبران است. 

نقش اصلی تصفیه آب بر عهده این فیلتر بوده و در صورت نگهداری صحیح فیلتر ممبران از عمر مفید و کارایی بالاتری برخوردار می‌شود. در بخش بعدی به تفصیل در مورد علائم خرابی ممبران تصفیه آب صحبت خواهیم نمود.





دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد محصولات فیلتر ممبران

بازرگانی اسپوتا: 26415084-021 – 9533282-0912





علائم خرابی ممبران تصفیه آب

برای خرید فیلتر ممبران با کیفیت باید از علائم خرابی آن شناخت کافی داشت. علائم متعددی وجود دارد که نشان دهنده مشکل در فیلتر ممبران می‌باشد. 

یکی از علائم رایج کاهش جریان آب از شیر آب است. این امر نشانه‌ای از گرفتگی یا آسیب دیدگی غشاهای فیلتر می‌باشد که مانع از جریان آب از طریق سیستم می‌شود.

اگر متوجه کاهش قابل توجهی در جریان آب از دستگاه RO خود شدید، ممکن است زمان آن رسیده باشد که غشاهای فیلتر را بررسی و احتمالاً تعویض کنید.

یکی دیگر از علائم خرابی ممبران تصفیه آب، تغییر محسوس در طعم یا بوی آب تصفیه شده است. اگر سیستم RO شما به طور موثر آلاینده‌ها را از آب پاک نمی‌کند، طعم یا بوی عجیب یا نامطبوعی را در آب فیلتر شده مشاهده خواهید کرد. 

این امر نشان دهنده این است که غشاهای فیلتر به درستی کار نمی‌کنند و زمان تعویض فیلتر ممبران فرا رسیده است. همچنین اگر متوجه هرگونه نشتی یا چکه‌هایی از سیستم RO شدید، نشانه‌ای از خرابی فیلتر می‌باشد.

نشتی نشان دهنده این است که محفظه یا اتصالات فیلتر آسیب دیده یا سیستم به درستی آب بندی نشده است. اگر هر یک از این علائم خرابی فیلتر ممبران را تجربه کردید، عیب یابی دستگاه و رفع سریع مشکل برای حفظ کیفیت آب فیلتر شده بسیار مهم است.

فروش فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب - بازرگانی اسپوتا

فیلتر ممبران چیست؟ 

فیلتر ممبران خانگی  و ممبران دستگاه اسمز معکوس یک جزء حیاتی است که نقش کلیدی در فرآیند تصفیه آب دارد. فیلتر غشایی یک سد نیمه تراوا می‌باشد که تنها به مولکول‌های آب اجازه عبور می‌دهد و در عین حال آلاینده‌های بزرگتری مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و مواد معدنی را مسدود می‌نماید.

این فرایند فیلتراسیون انتخابی در حذف ناخالصی‌ها و آلاینده‌ها از آب موثر می‌باشد. در نتیجه آب تمیز و تصفیه می‌شود.

فیلتر ممبران دستگاه اسمز معکوس معمولاً از لایه‌های نازکی از مواد پلی آمید ساخته می‌شود که محکم به هم پیچیده شده‌اند. این لایه‌ها برای به دام انداختن و حذف ناخالصی‌ها از طریق ترکیبی از فیلتراسیون فیزیکی و الک مولکولی طراحی شده‌اند. 

فیلتر ممبران دارای سطح بالایی از راندمان فیلتراسیون است. لذا یک راه حل موثر برای تولید آب آشامیدنی با کیفیت بالا می‌باشد. تعمیر و نگهداری منظم و زمان تعویض فیلتر آب و توجه به علائم خرابی ممبران تصفیه آب برای اطمینان از عملکرد بهینه و تولید مداوم آب تمیز و تصفیه شده ضروری است.

اهمیت تشخیص علائم خرابی ممبران تصفیه آب

تشخیص علائم خرابی ممبران تصفیه آب در حفظ اثربخشی و کارایی دستگاه اسمز معکوس بسیار مهم است. هنگامی که فیلتر ممبران صنعتی از کار بیفتد، منجر به عبور آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها از سیستم می‌شود و کیفیت آب تصفیه شده را به خطر می‌اندازد. 

این امر به خطرات سلامتی و نگرانی‌های ایمنی برای کسانی که از این آب مصرف می‌کنند منجر می‌گردد. با شناسایی علائم خرابی فیلتر ممبران، می‌توان اقدام به موقع برای رفع مشکل و تعویض فیلتر معیوب انجام داد و اطمینان حاصل کرد که آب سالم و تمیز برای مصرف باقی می‌ماند.

تشخیص زود هنگام خرابی فیلتر ممبران در جلوگیری از تعمیرات و تعویض پرهزینه کل دستگاه تاثیر دارد. اگر فیلتر تعویض نشده رها شود، فشار بیشتری به بقیه دستگاه وارد می‌کند و طول عمر و کارایی آن کاهش می‌یابد. 

نظارت و نگهداری منظم دستگاه اسمز معکوس از جمله بررسی علائم خرابی ممبران تصفیه آب به طولانی شدن عمر دستگاه کمک می‌کند. فلذا آب تصفیه شده با کیفیت بالا و به طور مستمر در دسترس خواهد بود. 

اهمیت تشخیص علائم خرابی ممبران تصفیه آب - بازرگانی اسپوتا

روش‌ های تشخیص علائم خرابی فیلتر ممبران تصفیه آب

یکی از روش‌های تشخیص علائم خرابی ممبران تصفیه آب صنعتی و  فیلتر ممبران نیمه صنعتی در مورد فشار معکوس است. فلاشینگ یکی از مواردی می‌باشد که باعث ایجاد شرایط فشار معکوس می‌شود. 

در پروسه فلاشینگ مسیر آب خروجی به سوی مخزن ذخیره با انسداد مواجه می‌گردد. پس از مسدود شدن فشار آب رفته رفته افزایش می‌یابد. پس از پایان یافتن پروسه فلاشینگ این فشار افزایش یافته باعث شکل‌گیری و پدید آمدن فشار معکوس در سیستم تصفیه آب می‌شود.

برای پیشگیری از فرآیند فشار معکوس در مرحله اول، سیستم می‌بایست استاندارد و طبق اصول معین ساخته شده باشد. در مرحله دوم در پروسه فلاشینگ برای جریان آب خروجی باید از یک مسیر جهت تخلیه استفاده کرد.

اگر مسیر تخلیه وجود داشته باشد در صورت انسداد مسیر اصلی جریان آب خروجی، آب به سوی فاضلاب جاری می‌شود. در این حالت فشار معکوس شکل نمی‌گیرد و فیلتر ممبران آسیبی نمی‌بیند.

اما باید در نظر داشت وقتی فشار معکوس ایجاد می‌گردد کیفیت آب تولیدی کاهش می‌یابد. اگر با کاهش کیفیت آب تولیدی مواجه شدید باید ابتدا فولینگ ممبران را بررسی کنید. البته اغلب اوقات در مراحل قبل‌تر یعنی مراحل پیش تصفیه مشکل شکل می‌گیرد.

اگر تمامی احتمالات بررسی شده باشد اما همچنان با مشکل پایین بودن کیفیت آب تولیدی مواجه هستید، یعنی فرآیند فشار معکوس داخل سیستم تصفیه آب شما ایجاد شده است.

از دیگر خرابی‌های فیلتر ممبران ایجاد پارگی بر روی لایه‌های آن است در زمان برخورد با چنین شرایط میبایست بلافاصله اقدام به تعویض فیلتر ممبران نماییم.

روش‌ های تشخیص علائم خرابی فیلتر ممبران تصفیه آب - بازرگانی اسپوتا

عمر مفید و زمان تعویض فیلترهای ممبران 

عمر مفید فیلتر ممبران اسمز معکوس به عوامل مختلفی از جمله:

  • کیفیت آب
  •  مدت زمان استفاده 
  • شیوه‌های نگهداری 

بستگی دارد. به طور کلی فیلترهای اسمز معکوس بین 2 تا 5 سال قبل از نیاز به تعویض دوام می‌آورند.

نگهداری و تمیز کردن منظم فیلتر ممبران در افزایش عمر مفید آنها موثر می‌باشد. تمیز کردن دوره‌ای غشاها به جلوگیری از گرفتگی و تجمع زباله کمک می‌کند. بررسی علائم خرابی ممبران تصفیه آب و تعویض به موقع موجب می‌گردد غشاها به عملکرد مؤثر خود ادامه دهند.

جمع بندی

علائم خرابی ممبران تصفیه آب جهت حفظ عملکرد بهینه دستگاه اسمز معکوس بسیار مهم است. یکی از رایج ترین علائم خرابی ممبران کاهش محسوس فشار آب می‌باشد، زیرا ممبران آسیب دیده یا مسدود می‌گردد. 

کاهش کیفیت آب، مانند تغییر در طعم یا بو نیز نشان دهنده این است که ممبران دیگر آلاینده‌ها را فیلتر نمی‌کند. یکی دیگر از علائم خرابی فیلتر ممبران کاهش کیفیت آب می‌باشد، زیرا غشا دیگر قادر به جداسازی آب تمیز از ناخالصی‌ها نیست.

در نهایت، در صورت وجود هر یک از این علائم، رسیدگی سریع به این موضوع برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دستگاه اسمز معکوس مهم است. شرکت بازرگانی اسپوتا مرجع تخصصی فروش مواد و تجهیزات مرتبط با تصفیه آب می‌باشد. این شرکت با عرضه بهترین تجهیزات در ایران شناخته می‌شود.

سوالات متداول

  1. علائم از کار افتادن فیلتر ممبران چیست؟

    کاهش قابل توجه در فشار یا کیفیت آب، مانند طعم نمکی یا فلزی در آب.

  2. علائم شایع شکستن ممبران اسمز معکوس چیست؟

    کاهش تولید آب تمیز، تجمع آلاینده‌ها در آب تصفیه شده و یا کدر شدن آب از علائم رایج هستند.

  3. آیا خرابی ممبران اسمز معکوس باعث مشکلات سلامتی می‌شود؟

    ممبران خراب منجر به افزایش سطح آلاینده در آب می‌گردد و ممکن است برای مصرف بی‌خطر نباشد

4.7/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *