فیلتر ممبران, مقالات تجهیزات تصفیه آب

زمان تعویض فیلتر ممبران

زمان تعویض فیلتر ممبران - بازرگانی اسپوتا

مقدمه 

در این مقاله به مبحث “ زمان تعویض فیلتر ممبران ” می‌پردازیم. زمان تعویض فیلتر ممبران از فاکتورهای مهم در حفظ عملکرد بهینه دستگاه اسمز معکوس است.

نظارت منظم بر وضعیت فیلتر ممبران به منظور اطمینان از عملکرد بهینه و کیفیت فیلتراسیون بسیار مهم است. در حالی که زمان تعویض فیلتر ممبران بسته به عواملی مانند کیفیت آب، استفاده و شیوه‌های نگهداری متفاوت می‌باشد، معمولاً توصیه می‌شود فیلتر ممبران هر 1 تا 3 سال یکبار تعویض گردد.

علائمی که نشان می‌دهد زمان تعویض فیلتر ممبران فرا رسیده است عبارتند از تغییر طعم یا بوی آب و سطوح بالای TDS در آب فیلتر شده. 





دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد محصولات فیلتر ممبران

بازرگانی اسپوتا: 26415084-021 – 9533282-0912





زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب

هر مصرف کننده‌ای باید اطلاعاتی در زمینه زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب (Time to replace the water filter membrane ) و استفاده از این فیلتر داشته باشد. در تعویض به موقع فیلترهای ممبران باید دقت و حساسیت به خرج داد. قیمت فیلتر ممبران تعیین کننده کیفیت آن است.

ممبران فیلتر ریزبافت با عملکرد مهم در مراحل تصفیه است. در صورتیکه فیلترها به موقع تعویض نشوند احتمال آسیب وارد شدن به این فیلتر (ممبران) وجود دارد و همچنین فیلتر ممبران امکان حذف املاحی با ذرات بسیار ریز از قبیل آلومینیوم و نیتریت و نیترات و آرسنیک را نخواهد داشت.

در پاراگرافی جداگانه در همین مقاله به بحث در مورد زمان تعویض ممبران تصفیه آب خواهیم پرداخت. فیلترها تاریخ انقضا دارند. اما تعویض فیلتر به TDS آب بستگی دارد. بیشتر فیلترها قبل از اینکه تاریخ انقضایشان فرا برسد توان و قابلیت عملکردی خود را از دست می‌دهند.

در چنین شرایطی علاوه بر تهیه آب آلوده با کیفیت پایین و مختل شدن رویه تهیه آب، اجزای دستگاه تصفیه نیز آسیب می‌بیند. به این ترتیب هزینه نگهداری از سیستم تصفیه آب برای شما دو‌چندان خواهد بود.

زمانیکه فیلترها از آلاینده‌‌ها و ذرات معلق اشباع می‌شوند رسوب شکل می‌گیرد. بنابراین رسوبات از فیلترها به سمت پمپ سیستم پمپاژ می‌شوند. به این جهت احتمال خراب شدن دستگاه بسیار بالاست.

برای در دست داشتن آب سالم و بهداشتی و بالا بردن کیفیت و کارایی و عمر مفید دستگاه به تعویض به موقع فیلترها دقت فرمایید.

فروش تعویض فیلتر ممبران - بازرگانی اسپوتا

زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب خانگی

یکی از نکات مهم هنگام استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی، دانستن زمان تعویض فیلتر آب است. فیلتر ممبران جزء ضروری تصفیه کننده است که ناخالصی‌ها و آلاینده‌ها را از آب پاک می‌کند.

با گذشت زمان، فیلتر ممبران با زباله‌ها و رسوبات مسدود شده و کارایی آن کاهش می‌یابد. مهم است که به طور منظم دستورالعمل‌های سازنده را در مورد زمان تعویض فیلتر برای حفظ کیفیت آب آشامیدنی خود بررسی کنید.

تعویض فیلتر ممبران خانگی دستگاه تصفیه آب خانگی یک فرآیند نسبتا ساده می‌باشد، اما انجام آن در زمان مناسب بسیار مهم است. انتظار بیش از حد برای تعویض فیلتر منجر به کاهش کیفیت آب شده و به طور بالقوه باعث ایجاد مشکلات سلامتی می‌شود. معمولاً هر 6 ماه یکبار اقدام به تعویض فیلتر ممبران می‌نمایند.

علائم خرابی فیلتر ممبران و زمان تعویض فیلتر ممبران عبارتند از کاهش جریان آب، تغییر در طعم یا بوی آب یا ذرات قابل مشاهده در آب. با نظارت بر این شاخص‌ها و پیروی از توصیه‌های سازنده، دستگاه تصفیه آب شما آب آشامیدنی تمیز و سالم ارائه می‌دهد.

علاوه بر پیروی از دستورالعمل‌های سازنده، تاریخ آخرین تعویض فیلتر ممبران را نیز ثبت کنید. تعمیر و نگهداری منظم و تعویض به موقع فیلتر ممبران موجب می‌گردد، دستگاه تصفیه آب خانگی شما به طور موثر ناخالصی‌ها را حذف نماید.  

زمان تعویض فیلتر ممبران صنعتی

فیلتر ممبران جزء مهمی از دستگاه‌های تصفیه آب اسمز معکوس RO می‌باشد. لذا نقش پررنگی در حذف آلاینده‌‌ها دارد. فیلتر ممبران صنعتی بطور تقریب برای کاربرد‌های چند ساله طراحی و ساخته شده‌اند.

اصولاً میزان کارکرد فیلتر ممبران به کندی و پس از گذشت چند سال با افت مواجه می‌شود. اما تعداد ماه‌‌ها و سالها برای سنجش عمر ممبران معیار نیست. باید توجه داشت زمان تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب به نوع نگهداری از آن و همچنین دستگاه تصفیه بستگی دارد. از عوامل مهم برای نگهداری از فیلتر ممبران و بالا بردن عمر مفید آن تعویض به موقع فیلترها است.

عوامل دیگری نیز در مدت زمان تعویض ممبران تاثیر دارند. اعم از TDS آب ( سختی آب و سایر ذرات موجود در آب ) و میزان آب تولیدی که در تعیین عمر ممبران موثر هستند.

اگر کلر در آب وجود داشته باشد از عمر فیلتر ممبران کاسته می‌شود. البته مدت زمانی که فیلتر در مجاورت کلر با میزان کم و زیاد قرار دارد نیز در تعیین سرنوشت عمر فیلتر تاثیر‌گذار است.

وقتی کلر در آب‌‌هایی با PH بالا با همراهی یون‌های فلزی مانند آهن همراه باشد صدمه بیشتری به فیلتر ممبران وارد می‌کند.

عامل دیگر رسوبات شکل گرفته توسط آلاینده‌ها و ذرات معلق موجود در آب ورودی هستند.

وجود رسوبات و گرفتگی یکی از دلایل اصلی کاهش عمر ممبران است. وقتی با افزایش عبور نمک مواجه گشتید بلافاصله هدایت الکتریکی آب خروجی در هر پرشروسل را بطور مجزا بررسی نمایید تا نقطه مشکل‌دار را یافته و فقط ممبران‌های همان پرشروسل را تعویض نمایید.

زمان تعویض فیلتر ممبران صنعتی - بازرگانی اسپوتا

عمر مفید فیلترهای ممبران

هر فیلتری از جمله فیلتر ممبران نیمه صنعتی دارای تاریخ انقضای معینی است. علاوه بر تاریخ انقضا عمر مفید هر فیلتر بستگی به میزان TDS آب یعنی سختی آب و املاح و ذرات معلق و آلاینده‌ های موجود در آب دارد. در واقع مدت زمان تعویض فیلتر ممبران نسبت به آب هر منطقه و یا شهر متغیر است.

مراحل تعویض فیلتر ممبران 

مراحل و زمان تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی به ترتیب عبارتند از:

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله اول

فیلتر مرحله اول تصفیه آب با نام پلی پروپیلن 5 میکرون PP شناخته می‌شود. این فیلتر املاح و گل و لای و ذرات معلق در آب را حذف می‌کند. زمان تقریبی و متداول تعویض این فیلتر سه الی چهار ماه می‌باشد.

اگر این فیلتر را به موقع تعویض نکنید، رسوبات در درون شلنگ‌های دستگاه تصفیه آب ایجاد خواهد شد. در نهایت با ایجاد رسوب داخل مخزن و رسوب گرفتن ممبران شاهد بد طعم شدن آب آشامیدنی خواهیم بود. همچنین با رسوبات در سماور و کتری و چای‌ساز هم مواجه خواهیم گشت.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله دوم

فیلتر مرحله دوم تصفیه آب با نام کربن گرانول UDF شناخته می‌شود. فیلتر این مرحله کربن فعال (اکتیو) گرانولی است. این فیلتر در تعیین طعم، بو و مزه آب تاثیر دارد و برای تنظیم این سه مورد و حذف کلر استفاده می‌شود. شما بایستی در مدت زمان تقریبی سه الی چهار ماه اقدام به تعویض این فیلتر نمایید.

این فیلتر نیازمند متد خاصی برای تعویض است. تعویض این فیلتر همراه بک واش (شستشو) انجام می‌شود. بک واش برای محافظت از فیلتر مرحله چهارم صورت می‌گیرد. البته عمل بک واش مهمترین مرحله به در زمان تعویض فیلتر ممبران مرحله دوم است.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله سوم

فیلتر مرحله سوم تصفیه آب با نام کربن بلاک CTO شناخته می‌شود. این فیلتر مکمل فیلتر مرحله دوم می‌باشد. روکش توری این فیلتر را احاطه کرده است. فیلتر مرحله سوم از نظر عملکرد تشابه زیادی به فیلتر مرحله دوم دارد. این فیلتر قابلیت حذف ذراتی با سایز بیش از پنج میکرون را دارد.

فیلترهای مرحله دوم و سوم عملیات پیش تصفیه را بر عهده دارند. فیلتر کربن بلاک از نظر شکل ظاهری فشرده‌تر از فیلتر مرحله قبلی خود است. مدت زمان تعویض آن نیز همانند مراحل قبل سه الی چهار ماه می‌باشد. معمولا این سه فیلتر همزمان تعویض می‌شوند.

مراحل تعویض فیلتر ممبران - بازرگانی اسپوتا

زمان تعویض ممبران تصفیه آب خانگی مرحله چهارم

فیلتر مرحله چهارم تصفیه آب با نام ممبران MEMBRANE شناخته می‌شود. این فیلتر مهم‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب RO است. فیلتر ممبران قابلیت حذف ویروس‌ها، میکروب‌ها، ذرات ریز مانند آرسنیک و آلومینیوم، نیترات، نیتریت و … و مواد محلول و نامحلول و … را داراست. 

اگر این فیلتر به موقع تعویض نشود از میزان بهداشتی بودن آب کاسته می‌شود. امکان دارد آب خروجی آلوده به میکروب شود.

TDS آب، عمر مفید این فیلتر را تعیین می‌کند و معمولا بطور متداول یکسال یکبار اقدام به تعویض ممبران می‌نمایند. تعویض به موقع سه فیلتر قبل نیز تاثیر موثری بر عمر این فیلتر دارد.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله پنجم

فیلتر مرحله پنجم تصفیه آب با نام کربن خطی POST CARBON شناخته می‌شود. فیلتر این مرحله بر روی بو و مزه آب تاثیر می‌گذارد و آب خروجی مطلوب ارائه می‌دهد. این فیلتر قادر به تولید حدود 1500 گالن آب خروجی مطلوب است. 

مدت زمان تعویض فیلتر ممبران کربن خطی بطور تقریب شش ماه است. در صورت عدم تعویض به موقع آب طعم دلنشین و مطبوع نخواهد داشت.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله ششم

فیلتر مرحله ششم تصفیه آب با نام مواد معدنی MINERAL شناخته می‌شود. این فیلتر رنگی متمایل به زرد دارد. فیلتر مینرال از سنگ‌های دولومیت ساخته شده است.

این فیلتر مواد معدنی مفید از قبیل سدیم، منیزیم، کلسیم و پتاسیم را به آب خروجی می‌افزاید. برای اینکه آب آشامیدنی مفید و گوارا باشد باید تعویض این فیلتر در مدت زمان تقریبی شش ماه باشد. در صورت عدم تعویض به موقع از خاصیت سنگها کاسته می‌شود. در نتیجه املاح مفید در آب خروجی نخواهیم داشت

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله هفتم و هشتم

این فیلتر با نام فیلتر قلیایی ALKALINE متعلق به مرحله هفتم است و عمر تقریبی تعویض آن یکسال است. فیلتر اشعه فرابنفش UV فیلتر مرحله هشتم در دستگاه های تصفیه آب هشت مرحله‌ ای می‌باشد و تا زمانیکه لامپ نسوزد نیازمند تعویض نیست. شرکت بازرگانی اسپوتا مرجع تخصصی تامین مواد و تجهیزات مرتبط با تصفیه آب در ایران می‌باشد. این شرکت با فروش بی‌واسطه محصولات ممتاز در بازار شناخته می‌گردد.

سوالات متداول

  1. هر چند وقت یکبار باید فیلتر ممبران را در سیستم تصفیه آب خود تعویض کنیم؟

    تعویض فیلتر ممبران هر 1-3 سال یکبار توصیه می‌شود.

  2. علائم نشان دهنده زمان تعویض فیلتر ممبران در دستگاه اسمز معکوس چیست؟

    کاهش جریان آب، طعم یا بوی نامطبوع در آب و میزان بالای TDS در آب تصفیه شده.

  3. آیا می‌توانم طول عمر فیلتر ممبران خود را با تمیز کردن یا نگهداری منظم آن افزایش دهم؟

    نگهداری و تمیز کردن منظم در افزایش طول عمر فیلتر ممبران تاثیر دارد، اما در نهایت نیاز به تعویض می‌باشد.

  4. آیا فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب خانگی با ممبران دستگاه اسمز معکوس متفاوت است؟

    بله، این دو فیلتر با یکدیگر تفاوت دارند.

4.5/5 - (20 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *