فیلتر ممبران, مقالات تجهیزات تصفیه آب

زمان تعویض ممبران تصفیه آب

زمان تعویض ممبران تصفیه آب

زمان تعویض فیلتر ممبران تصفیه آب

هر مصرف کننده‌ای باید اطلاعاتی در زمینه زمان تعویض ممبران تصفیه آب (Time to replace the water filter membrane )و استفاده از این فیلتر داشته باشد. در تعویض به موقع فیلترهای ممبران باید دقت و حساسیت به خرج داد.

ممبران فیلتری ریزبافت با عملکرد مهم در مراحل تصفیه است. در صورتیکه فیلترها به موقع تعویض نشوند احتمال آسیب وارد شدن به این فیلتر (ممبران) وجود دارد و همچنین فیلتر ممبران امکان حذف املاحی با ذرات بسیار ریز از قبیل آلومینیوم و نیتریت و نیترات و آرسنیک را نخواهد داشت.

در پاراگرافی جداگانه در همین مقاله به بحث در مورد زمان تعویض فیلتر ممبران خواهیم پرداخت. فیلترها تاریخ انقضا دارند. اما تعویض فیلتر به TDS آب بستگی دارد.

بیشتر فیلترها قبل از اینکه تاریخ انقضایشان فرا برسد توان و قابلیت عملکردی خود را از دست می‌دهند. در نتیجه آبی که توسط این سیستم تصفیه می شود به بدن شما آسیب خواهد زد. در چنین شرایطی علاوه بر تهیه آب آلوده با کیفیت پایین و مختل شدن رویه تهیه آب، اجزای دستگاه تصفیه نیز آسیب می‌بیند. به این ترتیب هزینه نگهداری از سیستم تصفیه آب برای شما دو‌چندان خواهد بود.

زمانیکه فیلترها از آلاینده‌ ها و ذرات معلق اشباع می‌شوند رسوب شکل می‌گیرد. بنابراین رسوبات از فیلترها به سمت پمپ سیستم پمپاژ می‌شوند. به این جهت احتمال خراب شدن دستگاه بسیار بالاست.

برای در دست داشتن آب سالم و بهداشتی و بالا بردن کیفیت و کارایی و عمر مفید دستگاه به تعویض به موقع فیلترها دقت فرمایید.


زمان تعویض فیلتر ممبران صنعتی

فیلتر ممبران جزء مهمی از دستگاه‌ های تصفیه آب اسمز معکوس RO می‌باشد. که نقش پررنگی در حذف آلاینده‌ ها دارد. فیلترهای ممبران بطور تقریب برای کاربرد‌های چند ساله طراحی و ساخته شده‌اند.

اصولاً میزان کارکرد فیلتر ممبران به کندی و پس از گذشت چند سال با افت مواجه می‌شود. اما تعداد ماه‌ ها و سالها برای سنجش عمر ممبران معیار نیست. باید توجه داشت زمان تعویض فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب به نوع نگهداری از آن و همچنین دستگاه تصفیه بستگی دارد. از عوامل مهم برای نگهداری از فیلتر ممبران و بالا بردن عمر مفید آن تعویض به موقع فیلترها است.

عوامل دیگری نیز در مدت زمان تعویض ممبران تاثیر دارند. اعم از TDS آب ( سختی آب و سایر ذرات موجود در آب ) و میزان آب تولیدی که در تعیین عمر ممبران موثر هستند.

زمان تعویض فیلتر ممبران صنعتی

اگر کلر در آب وجود داشته باشد از عمر فیلتر ممبران کاسته می‌شود. البته مدت زمانی که فیلتر در مجاورت کلر با میزان کم و زیاد کلر نیز در تعیین سر نوشت عمر فیلتر تاثیر دارد.

وقتی کلر در آب‌ هایی با PH بالا با همراهی یون‌های فلزی مانند آهن همراه باشد صدمه بیشتری به فیلتر ممبران وارد می‌کند.

عامل دیگر رسوبات شکل گرفته توسط الاینده‌ها و ذرات معلق موجود در آب ورودی هستند.

وجود رسوبات و گرفتگی یکی از دلایل اصلی کاهش عمر ممبران است. وقتی با افزایش عبور نمک مواجه گشتید بلافاصله هدایت الکتریکی آب خروجی در هر پرشر وسل را بطور مجزا بررسی نمایید تا نقطه مشکل‌دار را یافته و فقط ممبران‌های همان پرشروسل تعویض شود.


مراحل زمان تعویض ممبران تصفیه آب خانگی

دستگاه تصفیه اب خانگی برای بالا بردن سطح کیفیت آب آشامیدنی و تولید آب بهداشتی و مطلوب کاربرد دارد. اما نکته قابل ذکر برای دستگاه‌ های تصفیه آب خانگی در ارتباط با تعویض فیلترهای ممبران آن می‌باشد.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله اول

فیلتر مرحله اول تصفیه آب با نام پلی پروپیلن 5 میکرون PP شناخته می‌شود. این فیلتر املاح و گل و لای و ذرات معلق در آب را حذف می‌کند. زمان تقریبی و متداول تعویض این فیلتر سه الی چهار ماه می‌باشد.

اگر این فیلتر را به موقع تعویض نکنید، رسوبات در درون شلنگ‌های دستگاه تصفیه آب ایجاد خواهد شد. در نهایت ایجاد رسوب داخل مخزن و رسوب گرفتن ممبران شاهد بد طعم شدن آب آشامیدنی خواهیم بود. همچنین با رسوبات در سماور و کتری و چای‌ساز هم مواجه خواهیم گشت.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله دوم

فیلتر مرحله دوم تصفیه آب با نام کربن گرانول UDF شناخته می‌شود. فیلتر این مرحله کربن فعال (اکتیو) گرانولی است. در تعیین طعم و بو مزه آب تاثیر دارد و برای تنظیم این سه مورد و حذف کلر استفاده می‌شود. شما بایستی در مدت زمان تقریبی سه الی چهار ماه اقدام به تعویض این فیلتر نمایید.

این فیلتر نیازمند متد خاصی برای تعویض است. این تعویض همراه بک واش (شستشو) انجام می‌شود. بک واش برای محافظت از فیلتر مرحله چهارم صورت می‌گیرد. البته عمل بک واش مهمترین مرحله به هنگام تعویض این فیلتراست.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله سوم

فیلتر مرحله سوم تصفیه آب با نام کربن بلاک CTO شناخته می‌شود. این فیلتر مکمل فیلتر مرحله دوم است. روکش توری این فیلتر را احاطه کرده است. از نظر عملکرد مشابه فیلتر مرحله دوم است. قابلیت حذف ذراتی با سایز بیش از پنج میکرون را دارد.

فیلترهای مرحله دوم و سوم عملیات پیش تصفیه را بر عهده دارند. از نظر شکل ظاهری فشرده تر از فیلتر مرحله قبلی خود است. مدت زمان تعویض آن نیز همانند مراحل قبل سه الی چهار ماه است. معمولا این سه فیلتر همزمان تعویض می‌شوند.

زمان تعویض ممبران تصفیه آب خانگی مرحله چهارم

فیلتر مرحله چهارم تصفیه آب با نام ممبران MEMBRANE شناخته می‌شود. این فیلتر مهم‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب RO است. این فیلتر قابلیت حذف ویروس‌ها و میکروب‌ها و ذرات ریز مانند آرسنیک و آلومینیوم و نیترات و نیتریت و … و مواد محلول و نامحلول و … را داراست. اگر این فیلتر تعویض و یا به موقع تعویض نشود از میزان بهداشتی بودن آب کاسته می‌شود. امکان دارد آب خروجی آلوده به میکروب باشد.

TDS آب عمر مفید این فیلتر را تعیین می‌کند. و معمولا بطور متداول یکسال یکبار اقدام به تعویض ممبران می‌کنند. تعویض به موقع سه فیلتر قبل نیز تاثیر موثری بر عمر این فیلتر دارد.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله پنجم

فیلتر مرحله پنجم تصفیه آب با نام کربن خطی POST CARBON شناخته می‌شود. فیلتر این مرحله بر روی بو و مزه آب تاثیر می‌گذارد و آب خروجی مطلوب ارائه می‌دهد. قادر به تولید حدود 1500 گالن آب خروجی مطلوب است. مدت زمان عمر تعویض تخمین زده شده یرای این فیلتر بطور تقریب شش ماه است. در صورت عدم تعویض به موقع آب طعم دلنشین و مطبوع نخواهد داشت.

زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله ششم

فیلتر مرحله ششم تصفیه آب با نام مواد معدنی MINERAL شناخته می‌شود. این فیلتر رنگی متمایل به زرد دارد. از سنگ‌های دلمیت ساخته شده است. این فیلتر مواد معدنی مفید از قبیل سدیم و منیزیم و کلسیم و پتاسیم را به آب خروجی می‌افزاید. برای اینکه آب آشامیدنی مفید و گوارا باشد نیازمند تعویض این فیلتر به مدت زمان تقریبی شش ماه هستید. در صورت عدم تعویض به موقع از خاصیت سنگها کاسته می‌شود. در نتیجه املاح مفید در آب خروجی نخواهیم داشت.
زمان تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی مرحله هفتم و هشتم:
فیلتر با نام فیلتر قلیایی ALKALINE متعلق به مرحله هفتم است و عمر تقریبی تعویض آن یکسال است. فیلتر اشعه فرابنفش UV فیلتر مرحله هشتم در دستگاه های تصفیه اب هشت مرحله‌ ای است و تا زمانیکه لامپ نسوزد نیازمند تعویض نیست.


شایان ذکر است که پیش از خرید فیلتر ممبران میتوانید با کارشناسان اسپوتا مشاوره تلفنی جهت انتخاب محصول مناسب نیاز خود داشته باشید.

عمر مفید فیلترهای دستگاه تصفیه آب

هر فیلتری دارای تاریخ انقضای معینی است. علاوه بر تاریخ انقضا عمر مفید هر فیلتر بستگی به میزان TDS آب یعنی سختی آب و املاح و ذرات معلق و آلاینده‌ های موجود در آب دارد. در واقع مدت زمان تعویض نسبت به آب هر منطقه و یا شهر متغیر است.

به صورت رایج و متداول معمولا هر چهار الی شش ماه یکبار اقدام به تعویض فیلترهای سه مرحله اول می‌نمایند.

در نهایت توصیه میکنیم فقط به مطالعه این مقاله اکتفا نکنید و در صورت داشتن هرگونه سؤال در رابطه با زمان تعویض ممبران تصفیه آب با کارشناسان بازرگانی اسپوتا مشاوره تلفنی داشته باشید.

4.7/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *