مقالات کربن فعال, مقالات مواد تصفیه آب

تفاوت کربن فعال پودری و میله ای

تفاوت کربن فعال پودری و میله ای

بسته به مواد اولیه و روش‌های پردازش مورد استفاده برای تولید کربن فعال، خواص فیزیکی و شیمیایی محصول نهایی می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد به همین دلیل از اینجا به بعد را با دقت، بررسی تفاوت کربن فعال پودری و میله ای را بخوانید.

این مساله، ماتریسی از احتمالات برای تنوع کربن‌های تولید شده تجاری با صدها نوع موجود ایجاد می‌کند. به همین دلیل، کربن‌های فعال تجاری تولید شده برای دستیابی به بهترین نتایج برای یک کاربرد خاص، بسیار تخصصی هستند.

با تغییر شرایط تولید کربن فعال، ساختارهای منافذ داخلی ایجاد می‌شوند که خواص جذب منحصر به فردی را به هر نوع محصول می‌دهند. انتخاب محصول برای یک کاربرد خاص به دلیل ناخالصی‌ها و شرایط مختلف فرایند، متفاوت است.

تفاوت کربن فعال پودری و میله‌ای

کربن فعال میله‌ای به صورت استوانه‌ای شکل با قطر 0.8 تا 5 میلی‌متر وجود دارد. این نوع کربن فعال به دلیل مساحت و سختی زیاد برای ساخت کاتالیزور کربن فعال استفاده می شود. فعالیت زیاد و مساحت سطحی بالا، کربن فعال میله‌ای را برای بسیاری از کاربردهای فاز بخار و عمدتا برای بازیابی حلال ایده‌آل می‌کند. یکنواختی شکل آن را به ویژه در کاربردهایی که نیاز به عدم افت فشار وجود دارد، مفید می‌کند.

کربن‌های فعال پودری معمولا در محدوده اندازه ذرات 5 تا 150 آنگستروم قرار می‌گیرند. کربن فعال پودری معمولا در کاربردهای جذب فاز مایع استفاده می‌شوند. کربن فعال پودری دارای مساحت سطح و حجم منافذ فوق‌العاده‌ای است که آن را به محصول انتخابی برای تصفیه فاز مایع تبدیل می‌کند.

دلایل استفاده از کربن فعال پودری (Powdered Activated Carbon)

انواع بسیاری از محصولات کربن فعال پودری تولید می‌شود که هر کدام به طور خاص برای ارائه ساختار منافذ و خواص جذب منحصر به فرد مهندسی شده‌اند.

تخلخل کنترل‌شده و توزیع اندازه ذرات کربن فعال پودری منجر به سینتیک سریع، ظرفیت بالا، فیلتراسیون مطلوب و ویژگی‌های ته‌نشینی و تعلیق خوب می‌شود. کربن فعال پودری در طیف وسیعی از اندازه ذرات، شیمی سطح و میزان خلوص ارائه می‌شود.

ظرفیت جذب برخی از انواع کربن پودری، آن را برای حذف آلاینده‌های مختلف از آب، هوا، مایع و گازها ایده‌آل می‌کند. نوع دیگری از کربن پودری می‌تواند کربن فعال گرانولار مصرف‌شده را از طریق اکسیداسیون حرارتی دوباره فعال کند.

کاربرد کربن فعال پودری در صنایع

کربن‌های فعال پودری نقش مهمی در طیف وسیع و متنوعی از کاربردها ایفا می‌کنند. رنگ زدایی، بو زدایی یا حذف سایر ناخالصی‌های جزئی، از رایج‌ترین کاربردهایی است که کربن فعال پودری به طور گسترده در آنها استفاده می‌شود.

دیگر حوزه‌های کاربرد کربن فعال پودری در صنعت داروسازی و همچنین در صنایع غذایی و نوشیدنی‌ها است. با توجه به ویژگی‌های جذب منحصر به فرد خود، کربن فعال پودری همچنین در پردازش بیوتکنولوژیکی و تولید مواد شیمیایی خوب استفاده می‌شود.

استفاده از کربن فعال پودری در تصفیه آب

استفاده از کربن فعال پودری در مراحل تصفیه آب، شامل افزودن کربن فعال پودری به آب، تعامل آن با آلاینده‌های موجود در آب، سپس حذف کربن فعال پودری با ته‌نشینی یا فیلتراسیون است.

کربن فعال پودری برای از بین بردن مواد شیمیایی مصنوعی و مواد شیمیایی ایجاد کننده طعم و بو، و در موارد نشت مواد شیمیایی یا شکوفه جلبکی استفاده می‌شود. اثربخشی کربن فعال پودری در جذب طعم و بو به اختلاط کافی، زمان تماس، دوز، و علت و غلظت مشکل طعم یا بو بستگی دارد.

نحوه استفاده از کربن فعال پودری در آب

کربن فعال پودری را می‌توان با استفاده از یک فیدر خشک یا به صورت مخلوطی از کربن فعال پودری با آب، به آب اضافه کرد. استفاده از کربن فعال به صورت پودر خشک، اغلب در دستگاه‌های کوچک استفاده می‌شود که پودر کربن فعال در فواصل زمانی، برای حذف مشکلات مزه و بو به صورت دوره‌ای اضافه می‌شود.

در مقابل، مخلوط کربن فعال پودری با آب، در کارخانه‌های بزرگتر یا زمانی که کربن فعال پودری به طور مداوم در حال اضافه شدن است، استفاده می‌شود.

دلایل استفاده از کربن فعال میله‌ای Extruded Activated Carbon

کربن فعال میله‌ای یک محصول استوانه‌ای شکل در اندازه‌های 1 تا 5 میلی‌متر هستند. به طور معمول در واکنش‌های فاز گازی استفاده می‌شود. فعالیت زیاد و مساحت زیاد، سطح آنها آن را برای بسیاری از کاربردهای فاز بخار ایده‌آل می‌کند. یکنواختی شکل، آن را به‌ویژه در کاربردهایی که افت فشار در آن مهم است، مفید می‌کند. یعنی کربن فعال میله‌ای به دلیل سینتیک افت فشار بهتر، بیشتر در کاربردهای فاز گازی استفاده می‌شود.

دلایل استفاده از کربن فعال میله‌ای در خودروها مرتبط با ویژگی‌ها و مزایای کربن فعال میله‌ای شامل بالاترین ظرفیت کاری، چگالی کم، محدودیت جریان کم، انتشار کم و دوام عالی است.

کاربرد کربن فعال میله‌ای در صنایع

کربن فعال میله‌ای در اندازه‌های مختلف برای برآوردن انواع نیازهای کاربردی موجود هستند. مشتریان می توانند محصولات کربن فعال با خواص فیزیکی اثبات شده و انعطاف پذیری طراحی مورد نیاز برای دستیابی به عملکرد بهینه در سیستم های خود را انتخاب کنند. برخی از کاربردهای کربن فعال میله‌ای در صنایع مختلف به طور خلاصه نام برده شده است:

  • دی اکسید کربن را تصفیه می‌کند
  • برای خالص‌سازی نیتروژن در فرایندهای مختلف تولید پلاستیک استفاده می‌شود
  • به عنوان پشتیبان و محافظ کاتالیزور استفاده می‌شود
  • در بازیابی بخار بنزین استفاده می شود
  • در بازیافت حلال‌های مفید مختلف که به عنوان گازهای زائد در صنایع مختلف خارج می‌شوند استفاده می‌شود
  • در گازسوزها برای تصفیه گازها به کار می‌رود
  • برای از بین بردن بوی نامطلوب هوا و گازها کاربرد دارد

استفاده از کربن فعال میله‌ای برای حذف آلاینده‌ها

کاربرد کربن فعال میله‌ای شامل بازیابی بخار بنزین برای کاربردهای خودرو، بازیافت حلال، تصفیه هوا، کنترل بو، کاتالیز و حذف گازهای خورنده است. کربن‌های فعال میله‌ای بسیار سخت، بادوام و کم گرد و غبار هستند. این دسته از کربن فعال به‌ویژه برای کنترل تبخیر مناسب است.

کربن فعال میله‌ای کاربردهای متنوعی همچون حذف آلاینده‌هایی مانند ترکیبات آلی فرار و جیوه از گاز طبیعی و همچنین کنترل بو دارند. کربن فعال میله‌ای به طور موثری برای کلرزدایی مناسب بوده و مواد شیمیایی را حذف می‌کند.

استفاده از کربن فعال میله‌ای برای اهداف زیست محیطی

کربن فعال میله‌ای برای کنترل آلاینده‌های آلی برای اهداف زیست محیطی استفاده می‌شوند. این محصول به ویژه برای استفاده در سیستم‌های بازیافت حلال که حلال آن سیکلوهگزانون است، مناسب است. همچنین کربن فعال میله‌ای برای تصفیه بسیاری از انواع گازهای صنعتی و هیدروکربنی در بسترهای ثابت یا کاربردهایی چون تصفیه گاز طبیعی و بازیافت هلیوم استفاده می‌شود. کربن‌های فعال میله‌ای به‌طور خاص برای بازیافت بخار بنزین طراحی شده‌اند.

چرا نباید از کربن فعال پودری و میله‌ای به جای یکدیگر استفاده کنیم؟

کربن فعال میله‌ای برای تصفیه هوا، گازها و بخارها استفاده می‌شود. استفاده از آن بدین شکل است که در یک محفظه توری‌مانند ریخته شده و بخارها و گازها را از آن عبور می‌دهند. ولی کربن فعال پودری را نمی‌توان درون محفظه توری‌مانند ریخته و هوا و گاز را از آن عبور داد؛ زیرا به شکل پودری بوده و نمی‌توان آن را داخل توری قرار داد و از طرفی عبور هوا یا گازها باعث انتشار آن خواهد شد.

علاوه بر این کربن فعال میله‌ای مساحت وسیعی برای کاربردهای تصفیه هوا و گاز دارد. کربن فعال میله‌ای در سایز 08 میلی‌متر، 2 و4 میلی‌متر و برای تصفیه گازها موجود است.

کربن فعال پودری نیز با توجه به اندازه ذرات ریز آن برای فاز مایع بسیار مناسب است. به آب، افزوده شده و آلاینده‌ها را جذب و به طریق فیلتراسیون و یا ته‌نشینی از آب خارج می‌شود.

حال که به تفاوت کربن فعال پودری و میله ای پِی بُردید، اگر شما نیز قصد خرید کربن فعال را دارید، پیشنهاد میکنیم با کارشناسان اسپوتا (spttrade.com) یک مشاوره رایگان تلفنی در این خصوص داشته باشید.

4.8/5 - (11 امتیاز)

4 دیدگاه در “تفاوت کربن فعال پودری و میله ای

  1. آواتار نسرین نعمتی نسرین نعمتی گفت:

    کربن میله ای برای تصفیه آب خوبه یا گرانولی؟

    1. از هر دو برای تصفیه آب استفاده میشود

  2. آواتار کریم مرتضوی کریم مرتضوی گفت:

    کدام برند کربن میله ای برای من معرفی برای کار تصفیه هوا می کنید؟

    1. همه برندهای موجود در بازرگانی اسپوتا مرغوب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *