مقالات تجهیزات تصفیه آب

تجهیزات لازم برای تصفیه آب استخر

تجهیزات لازم برای تصفیه آب استخر

استخر و تفریحات مربوط به آب در فصول گرم سال بسیار دلچسب می باشد. شاید می توان گفت که همه و همه حداقل  تجربه یک بار شنا در استخر های سر پوشیده را داشته اند ، ولی سوالی که مطرح می شود این می باشد آیا تا به حال به فرآیند تصفیه آب های استخر های توجه نموده اید؟

شاید در نگاه اول این فرآیند بسیار ساده به نظر آید ولی حقیقت این است که برای تصفیه آب و مخصوصا آب های استخر ها نیاز به طی مراحل گوناگونی می باشد. از جمله این مراحل می توان به فرآیند فیلتراسیون ، کلر زنی ، تنظیم PH آب، تنظیم دمای آب و… اشاره نمود.

در این مقاله از بازرگانی اسپوتا، به مواد شیمیایی و تجهیزات تصفیه آب استخر، همچنین مراحل و نحوه تصفیه آن ها اشاره شده است.

آب استخر

آب های استخر ها باید از نظر پاکیزگی در حد مطلوبی باشد. دلیل این موضوع هم واضح است، در استخر های عمومی افراد گوناگونی وارد آب می شوند و ممکن است ناقل بیماری های مختلفی مانند بیمار های پوستی باشند و اگر این بیماری های واگیر دار باشند و یا از طریق آب انتقال پیدا کنند در مدت کوتاهی قشر عظیمی از مردم بیمار خواهند شد.

برای جلوگیری از این مشکل ، آب استخر را با استفاده از چندین مرحله پاکسازی می کنند. وزارت بهداشت نیز بر این فرآیند های نظارت مداوم و خاصی دارد تا سلامتی افراد جامعه را خطری تهدید نکند.

در این میان لازم به ذکر می باشد که علاوه بر استخر های عمومی و خصوصی که برای تفریح و شنا ساخته شده است استخر های دیگری نیز وجود دارد که برای تامین آب های مورد نیاز برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی می باشند.

فرآیند تصفیه آین آب ها با آب های استخر شنا متفاوت است که در ادامه در این رابطه نیز توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

مراحل تصفیه آب های استخر شنا

تصفیه آب های استخر به منظور استفاده دوباره از آن آب شامل مراحل زیر می باشد :

  1. فیلتراسیون
  2. تنظیم PH آب
  3. تنظیم سختی آب
  4. کلر زنی
  5. تنظیم دمای آب

هر یک از مراحل بالا می بایست به دقت انجام شود تا در نهایت آب مطلوب و پاکیزه در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

فیلتراسیون

فیلتر شنی برای تصفیه آب استخر


اولین مرحله در تصفیه آب، جداسازی مواد و املاح ریز و درشت آن می باشد. این عمل در رابطه با تصفیه آب های استخر شنا با استفاده از فیلتر های شنی صورت میگیرد. این نوع فیلتر ها به صورت بستری از شن می باشند که با استفاده از نیروی جاذبه زمین ، آب وارد این فیلتر می شود و املاح و مواد موجود در آب جذب شن ها می شوند و آب تقریبا تمیز و حاصل می شود.

ولی این آب هنوز نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد زیرا هنوز باکتری موجود در آب از بین نرفته اند و ممکن است ناقل بیماری باشد.

تنظیم PH آب

اگر آب بعد از عبور از فیلتر شنی دارای PH مناسب نباشد و بیش از حد قلیایی و یا اسیدی باشد برای بینایی و سلامتی مضر است و شنا در این آب بسیار خطرناک می باشد. به همین منظور بایستی PH آب را به حالت نرمال در آورده شود که در ایده آل ترین حالت 7.2 تا 7.8 می باشد.

کمتر بودن یا بیشتر بودن این رقم در آب علاوه بر سلامتی، باعث ازبین رفتن تدریجی سطح استخر و لوله کشی آن نیز می شود. پس تنظیم PH آب بسیار مهم است و در آینده از هزینه و خسارات اضافی جلوگیری می کند.

تنظیم سختی آب

همانطور که قبلاً در مقاله سختی آب چیست به طور کامل به توضیح این مسئله پرداختیم که اگر آب بیش از حد سخت باشد، موتورخانه های استخر بعد مدت کوتاهی از کار می افتد و خسارات بسیار سنگینی را متحمل خواهید شد.

علاوه بر این موضوع برای عمل کلر زنی و از بین بردن باکتری ها نیز باید سختی آب تنظیم شود زیرا کلر در آب سخت به خوبی حل نمی شود و در نتیجه باکتری های موجود در آب از بین نمیروند. برای از بین بردن و یا کاهش سختی آب ،‌تجهیزات و مواد گوناگونی وجود دارد مانند :

  • رزین سختی گیر
  • رزین آنیونی
  • مخازن FRP
  • دستگاه سختی گیر رزینی
  • رزین میکس بد
  • پلی الکترولیت
  • آنتی اسکالانت
  • و …

هر یک از موارد بالا با توجه به نوع املاح موجود در آب که باعث سختی آن شده است کاربرد های گوناگونی دارد.

کلر زنی

بعد اتمام تمامی مراحل بالا آخرین پروسه، کلر زنی می باشد. این ماده به صورت هیپوکلریت کلسیم و هیپوکلریت سدیم مورد استفاده قرار می گیرد. در نتیجه کلر زنی تمامی باکتری ها و موادی که باعث ایجاد بیماری در آب می شوند از بین رفته و حال می توان آب را مورد استفاده قرار داد.

کلر ماده ای می باشد که علاوه بر استخر ها برای تولید آب آشامیدنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

تنظیم دمای آب

اکثر استخر های سرپوشیده از آب گرم استفاده می کنند. این موضوع بدین معنا است که بعد از اتمام پروسه تصفیه آب ، موتورخانه های استخر ها آب ورودی را گرم می کنند و این آب برای مصرف وارد استخر می شود.

تمامی مراحل بالا بسته به تعداد ورودی استخر ها ، هر روز یا هر دو روز و یا در بازه های زمانی مختلف تکرار می شود. پس می توان نتیجه گرفت که آب های مورد استفاده در استخر های شاید تا یک سال تعویض نگردد و این امر در مصرف آب نیز باعث صرفه جویی می شود.

تجهیزات لازم برای تصفیه آب استخر (پکیج آب شیرین کن صنعتی)

آب تصفیه کن صنعتی
تجهیزات لازم برای تصفیه آب استخر 4


این نوع استخر ها مکانیزم متفاوتی با تصفیه آب های استخر های تفریحی دارند.

برای تولید آب آشامیدنی پکیج هایی وجود دارند که با استفاده روش های اسمز معکوس کار می کند. این دستگاه ها با نام دستگاه تصفیه آب صنعتی، آب شیرین کن صنعتی، دستگاه اسمز معکوس و دستگاه RO نیز شناخته می شود.

در این دستگاه تمامی مراحل بالا به صورت اتوماتیک انجام می پذیرد. در اکثر باغات و خانه هایی که از آب چاه و یا آب های زیرزمینی استفاده می کنند این پکیج ها نصب می باشد.

حتی در خانه های شهری نیز اگر آب آشامیدنی دارای کیفیت مناسبی نباشد از دستگاه های آب شیرین کن نیمه صنعتی استفاده می شود که در ابعاد کوچکتری تولید و ساخته می شوند.

استخر های آب برای زراعت

برای زراعت و تامین آب های کشاورزی بیشتر از پساب ها استفاده می شود. به این صورت که فاضلاب هایی که توسط انسان ها تولید می شود با استفاده از پکیج های تصفیه فاضلاب، تصفیه می شوند و دوباره از این آب ها برای تولید محصولات کشاورزی استفاده می شود.

در این پکیج ها تقریبا مراحلی که برای تصفیه آب استخر ها اعمال می شود را اجرا می کنند با این تفاوت که عمل کلر زنی انجام نمی شود. زیرا همین باکتری ها و مواد موجود در آب برای رشد و تولید محصولات کشاورزی موثر می باشند و به صورت کود کشاورزی کاربرد دارد.

جمع بندی

در حالت کلی به مراحلی که برای تولید انواع آب های آشامیدنی ، زراعتی و استخر های شنا طی می شود، پرداختیم. اشاره شد که به منظور استفاده دوباره از آب های استخر باید این آب ابتدا از فیلتر های شنی عبور کند تا ذرات و موادی که در آب موجود هستند تا حد امکان از آب جدا شوند.

پس از آن این آب بایستی از نظر PH و سختی آب نیز در حالت متعادل قرار گیرد. دلیل این موضوع هم جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات استخر می باشد. زیرا آب قلیایی و یا اسیدی به لوله های و موتورخانه استخر ها خسارات سنگینی وارد می کند.

دلیل متعادل ساختن سختی آب هم به منظور کارایی مناسب کلر می باشد. زیرا کلر در آب سخت به خوبی حل نمی شود و در نتیجه آب به خوبی با استفاده از کلر ضد عفونی نمی شود.

در مرحله آخر موتورخانه های استخر ها شروع به متعادل ساختن آب می نمایند و در نهایت آب آماده استفاده در استخر می باشد.

در نتیجه باید گفت بعد از مطالعه این مقاله نیز اگر در انتخاب بین تجهیزات لازم برای تصفیه آب استخر به اندازه کافی دانش فنی ندارید، میتوانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان بازرگانی اسپوتا تماس بگیرید و بعد از بررسی های لازم نسبت به نیاز خود محصول مناسب را انتخاب و خریداری فرمایید.

4.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *