فیلتر ممبران, مقالات تجهیزات تصفیه آب

شستشوی ممبران صنعتی RO

نحوه شستشوی ممبران صنعتی RO

برای شستشوی ممبران‌ صنعتی RO چکار باید کرد؟ همانطور که می‌دانید ممبران‌های صنعتی RO همان فیلترهای داخل دستگاه RO هستند که بخش بسیار مهمی از فرایند تصفیه و شیرین سازی آب‌های شور را انجام می دهند.

دغدغه شیرین کردن آب غیر قابل شرب و تبدیل کردن آن به آب آشامیدنی در همه جای دنیا یک معضل است. در عین حال، یکی از بهترین روش‌ها برای انجام این کار، استفاده از دستگاه RO یا دستگاه اسمز معکوس است. این دستگاه با بهره بردن از جدیدترین تکنولوژی در زمینه تصفیه آب برای مصارف مختلف به کار می رود.

مواد لازم برای شستشوی دستگاه RO

اما بخش تصفیه آب توسط دستگاه یک مسئله و شستشو دادن ممبران‌های داخل دستگاه یک مسئله دیگر است. ما در اسپوتا تمام این مراحل را به طور تخصصی برای شما حل کرده‌ایم.

برای شستشوی ممبران‌های دستگاه اسمز معکوس، از آنتی اسکالانت استفاده می شود. آنتی اسکالانت یک ماده‌ی ضد اسید است که در داخل سیستم دستگاه RO به کار می‌رود و از نشست و رسوب مواد و املاح موجود در آب، بر روی دیگر بخش های داخلی دستگاه جلوگیری می‌کند.

بسیاری از دستگاه‌های اسمز معکوس بدون توجه به شستشوی داخلی آنها به کار می‌روند و به دلیل رسوب‌های پی‌در‌پی، در طول زمان کارایی خود را از دست می‌دهند. این جاست که اهمیت ماده ارزشمند آنتی اسکالانت مشخص می شود.

اهمیت شستشوی ممبران صنعتی

اهمیت شستشوی ممبران‌ های صنعتی از آن جایی ناشی می‌شود که شما به عنوان کارفرما انتظار دارید دستگاه مدت زمان طولانی برای شما به صورت بهینه کار کند. اما داخل دستگاه چه اتفاقی می‌افتد؟ آب در داخل دستگاه RO جریان دارد. در طی یک فرایند طبیعی به نام اسمز، آب از سمت غلظت نمک کمتر به سمت غلظت نمک بیشتر حرکت می کند.

حال در دستگاه RO از یک فشار توسط یک پمپ برای غلبه بر این مسیر طبیعی استفاده می‌شود. بدین صورت که آب از یک غشا عبور داده می‌شود، تمام املاح و ناخالصی‌های آن گرفته می‌شود و به آب شرب و تمیز بدل می‌شود. اما غشاها و ممبران‌ های داخل دستگاه تمام ناخالصی‌ها و املاح اضافی را به خود گرفته‌اند. هرچه دستگاه بیشتر کار کند، مقدار انباشت این مواد نیز بیشتر خواهد شد.

برای همین است که از مواد قدرتمند آنتی اسکالانت برای شستشوی ممبران‌ های صنعتی استفاده می‌شود. در واقع ویژگی‌های شیمیایی و ساختاری آنتی اسکالانت‌ها، میزان از کار افتادگی دستگاه اسمز معکوس و فیلترهای داخلی آن را به حداقل می‌رساند. همین مسئله در طولانی مدت، کارایی دستگاه را بیشتر کرده و بسیاری از هزینه‌های اضافی تعمیر و تعویض را نیز برای شما حذف خواهد کرد.

این ماده با پراکنده کردن یون‌های موجود در آب و با خاصیت ضد‌رسوب بودن خود از استهلاک دستگاه اسمز معکوس جلوگیری به عمل می آورد. درست است که به کار بردن روزانه حجم مشخصی از آنتی اسکالانت برای شستشوی ممبران‌ های صنعتی هزینه زیادی در پی خواهد داشت. اما ذکر این نکته بسیار مهم است که هزینه‌های تعمیر و کاهش راندمان دستگاه به مراتب بیشتر خواهد بود. پس جای تعجب نیست که این ماده چرا طرفداران خود را دارد.

زمان مناسب برای شستشوی ممبران‌ صنعتی

به طور قطع نمی‌توان گفت که زمان دقیق شستشوی ممبران‌ صنعتی به چه صورت است. قطعا موارد و فاکتورهایی موثر بر مشخص کردن زمان مناسب وجود دارند. اینکه چه موادی برای شستشو دادن به کار می‌روند، میزان استفاده از دستگاه چگونه است، نوع مواد آلاینده و میزان ناخالصی های آب چقدر است و … در این مسئله تاثیرگذار هستند.

after vs befor Antiscalant 1

اما در یک حالت کلی، شستشوی ممبران های صنعتی یا دستگاه RO به صورت هر 3 ماه یکبار است.

حال اگر میزان درگیری دستگاه با آلاینده ها زیاد است، دبی آب خروجی کاهش یافته یا TDS بیشتر شده، می توانید این مدت زمان دوره‌ای را کمتر کنید.
در صورت استفاده از آنتی اسکالانت برای شستشوی ممبران های صنعتی نیز، زمان استفاده روزانه است. روزانه مقدار مشخصی از ماده ضد اسیدی آنتی اسکالانت به کار می رود.

مقدار استفاده از این ماده نیز بسته به ویژگی‌های آب، مقدار ناخالصی‌ها، نوع آلاینده‌های داخل آن، میزان کار کردن دستگاه و … سنجیده می‌شود. البته تمام این موارد را متخصصان و کارشناسان ما در اسپوتا به شما خواهند گفت. می توانید با کارشناسان ما برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

روش مناسب برای شستشوی ممبران RO

شما متوجه شده‌اید که اکنون زمان مناسب برای شستشوی ممبران‌های RO است. از کدام روش و از کدام ماده‌ها باید برای این کار استفاده کرد. ما در اسپوتا یک چک لیست برای شستن ممبران‌ها تهیه کرده‌ایم. بر حسب اینکه نوع رسوب و گرفتگی و میزان آن چقدر است، روش‌های مختلف به کار گرفته می‌شود. در حالت کلی ممبران‌ها را اول با اسید و قلیا شستشو می‌دهند تا رسوب‌های چند لایه‌ی روی فیلترها از بین برود.

بعد با آب و سپس با آنتی اسکالانت شستشو را انجام می‌دهد. آنتی اسکالانت در واقع از تشکیل دوباره رسوب‌ها جلوگیری می‌کند. پس شما باید ابتدا رسوب‌های شکل گرفته شده را با مواد اسیدی و بازی که PH آنها پایین یا بالا است از بین برده باشید.

چند نکته مهم را در هنگام شستشوی ممبران های صنعتی به یاد داشته باشید:

  1. نوع مواد شیمیایی و شستشو دهنده‌ها را به طور دقیق آماده کنید
  2. حتما مواد را با فشار کم به داخل دستگاه اسمز معکوس وارد پمپاژ کنید. این جریان آرام یک محلول غلیظ را وارد دستگاه کرده و روند پاکسازی را بهینه‌تر می‌کند.
  3. چرخه Premeate و Concentrate باید ایجاد شود و محلول این دو جریان را تکرار کند.
  4. حدود یک ساعت زمان بدهید که ممبران‌ها در داخل محلول باقی بمانند.
  5. حال مواد را با فشار بالا به داخل دستگاه پمپاژ کنید که رسوب‌های شکل گرفته به راحتی از بخش‌های مختلف جدا شوند.
  6. در نهایت از آب مقطر برای شستشوی نهایی استفاده کنید
  7. در روزهای بعد از آنتی اسکالانت برای جلوگیری از شکل گیری رسوب‌های پی در پی خودداری کنید.

فلاشینگ (Flash out) ممبران های صنعتی

گاهی اوقات پیش می‌آید که سیستم تصفیه آب RO به دلایلی از جمله قطعی برق، اشکالات فنی و یا خارج شدن کنترل از مدار، خاموش شود یا اینکه خاموشی کوتاه در سیستم اتفاق بیفتد و دستگاه اسمز معکوس به راه اندازی نیاز داشته باشد. در این موارد از فلاشینگ ممبران های صنعتی RO استفاده می‌شود.

برای این کار از آب مقطر یا آب تصفیه شده برای شستشوی ممبران‌ها باید استفاده کرد. چرا که آب معمولی یا غیر تصفیه شده امکان دارد خود بر میزان رسوب‌های داخل دستگاه اضافه کند. البته کنترلرهایی بر روی برخی از دستگاه های RO وجود دارد که زمان مناسب برای انجام فلاشینگ را نشان می دهد.

چند نکته مهم در این زمینه:

  • دبی آب در هنگام انجام فلاشینگ ممبران‌های صنعتی باید بالاترین دبی مجاز باشد. هرگونه افت فشار در هنگام انجام این کار، سبب بروز آسیب در ممبران‌ها و فیلترها خواهد شد.
  • مقدار افت فشار کمتر از دو بار در هر مرحله باشد.

ضد عفونی دوره ای ممبران های صنعتی

روش ضدعفونی کردن دوره‌ای ممبران‌های صنعتی برای از بین بردن گرفتگی‌های بیولوژیکی و رشد میکروب‌ها در داخل دستگاه اسمز معکوس است. اگر در داخل دستگاه رشد میکروبی یا گرفتگی بیولوژیکی (Biofouling) اتفاق بیفتد باید ضدعفونی‌های دوره‌ای با استفاده از بایوسایدها به عمل آید.

بایوساید یک نوع بازدارنده است که از رشد آلاینده‌های میکروبی جلوگیری می‌کند. در کنار اینها بایوساید بازدهی ممبران‌های صنعتی و طول عمر آنها را بیشتر می‌کند. چرا که وجود آلاینده‌های میکروبی به مرور خوردگی و استهلاک را برای ممبران‌ها به دنبال خواهد داشت.

حفظ و نگهداری (Preserve) ممبران های صنعتی

اگر قرار است دستگاه RO یا دستگاه صنعتی تصفیه آب مدتی خاموش بماند و کار نکند، بهتر است که پروسه حفظ و نگهداری را انجام دهید. برای این کار، ممبران‌های دستگاه RO را در داخل مواد شیمیایی نگهدارنده و محافظ قرار می‌دهند که دستگاه در طول مدت خاموشی خود، عملکرد خود را حفظ کند. در کنار این‌ها از خشک شدن تدریجی و رشد میکروب‌ها در داخل ممبران‌ها نیز جلوگیری خواهد شد.

بسته به اینکه دستگاه چه مقدار زمانی قرار است خاموش بماند و وضع موجود آن به چه صورت است، نوع ماده شیمیایی نگهدارنده و مقدار آن متفاوت خواهد بود. برای مشخص کردن آن می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

واحد شستشوی CIP فیلترهای ممبران صنعتی

شستشوی ممبران‌ صنعتی محدود به استفاده از آنتی اسکالانت‌ها نمی‌شود. این مواد از ایجاد رسوب بر روی فیلتر های ممبران جلوگیری می‌کنند.

به کار بردن روزانه آنها مقدار رسوب ها و نشست مواد اضافی را به حداقل می رساند. اما مواد زائد دیگری وجود دارند که محلول‌های ضد رسوب نمی‌توانند از ماندن آنها بر روی فیلترها جلوگیری کنند. این مسئله را با CIP یا واحد شستشو در محل برطرف می‌کنند.

در حالت کلی دو دسته مواد CIP (CLEANING IN PLACE) اسیدی و قلیایی یا بازی وجود دارد. از هر کدام از این‌ها بسته به نوع موادی که بر روی دستگاه باقی مانده، میزان آنها چقدر است و مدت زمان تماس آنها با غشا چقدر است، استفاده می‌شود.

  • مواد اسیدی شستشوی ممبران صنعتی CIP: رسوباتی که به دلیل جمع شدن نمک‌ها و اکسیدهای فلزی ایجاد شده‌اند را می‌توان با این مواد از میان برد. میزان اسیدی بودن و عدد PH اسید به کار رفته بر اساس نوع و میزان گرفتگی ممبران‌ها تعیین می شود.
  • مواد قلیایی شستشوی ممبران صنعتی CIP: مواد انباشتی دیگر که از مواد آلی و روغن‌های موجود در آب ناشی شده اند را می‌توان با مواد بازی یا قلیایی از میان برد.

در نهایت، اگر نیاز به مشاوره پیش از خرید هر یک از محصولات تصفیه آب و فاضلاب یا نیاز به اطلاع از لیست قیمت فیلترهای ممبران دارید با شماره های داخل سایت بازرگانی اسپوتا تماس بگیرید.

4.8/5 - (10 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *