مقالات کربن فعال, مقالات مواد تصفیه آب

کاربرد کربن در بدن برای سلامتی انسان ها

خواص کربن فعال برای بدن انسان ها

نقش کربن فعال در سلامتی انسان

از زمان باستان مصریان کربن فعال را به عنوان ماده ای که می تواند برای سلامتی و بهبود برخی از مشکلات پوست ، مو ، دندان و… مفید باشد ، مورد استفاده قرار می دادند. اما این ماده تا چندین سال پیش ( شاید 15 یا 20 سال پیش ) آنچنان مورد توجه نبود و استفاده آنچنانی نداشت و در حقیقت فواید آن از یاد ها رفته بود.

اما امروزه این ماده دوباره مورد توجه شرکت های داروسازی و تولیدی هایی که لوازم آرایشی و بهداشتی تولید می کنند قرار گرفته است. قصد داریم تا در این مقاله علاوه بر این که با کاربرد کربن در بدن انسان ها آشنا شویم.

کربن فعال چیست؟

بیش از 90 درصد مواد موجود در زمین دارای عنصر کربن هستند و بدن خود انسان نیز از این ماده بیش از هر ماده ی دیگری برای رشد و نمو خود استفاده می کند. کربن فعال نیز همچنین از مشتقات کربن می باشد و در حقیقت از زغال چوب و مواد دیگری که از آن ها کربن به دست می آید ، کربن فعال تولید می شود.

به این صورت که کرن را در محیطی خلا و بدون اکسیژن گرما داده و همراه با مواد شیمیایی و یا گاز های مختلف فعال می شود و خاصیت های جدید به خود می گیرد که یکی از آن ها قدرت جذب بالا و سم زدایی می باشد.

از کربن فعال در صنایع مختلف مانند تصفیه آب گرفته تا لوازم آرایشی و بهداشتی و محصولات دارویی استفاده می شود که نشانگر کاربرد بالای این ماده می باشد.

برای بررسی قیمت و خرید کربن فعال در بازرگانی اسپوتا کلیک کنید.


کاربرد های کربن فعال

تولید مسواک با کربن اکتیو
کاربرد کربن در بدن برای سلامتی انسان ها 4


اشاره شد که کربن در طبیعت به وفور یافت می شود و از طرفی نیز یکی از پرکاربرد ترین ماده ها هم به شمار می آید. کربن فعال یا کربن اکتیو نیز از کربن به دست می آید و همچنین همانند کربن ، کربن اکتیو هم کاربرد های فراوانی در زندگی روزمره انسان ها دارد.

از کاربرد های بسیار زیاد کربن اکتیو می توان به :

  • تصفیه آب
  • تصفیه هوا
  • سلامتی پوست
  • تولید لوازم آرایشی و بهداشتی
  • تولید دارو
  • سلامتی دندان
  • سلامتی مو
  • و…

اشاره نمود. شاید برخی از مواردی که در بالا به آن ها با عنوان کاربرد های کربن فعال اشاره شد ، برای شما گنگ باشد از این رو به توضیح تمامی این موارد می پردازیم.

کاربرد کربن فعال در تصفیه آب

گفته شد که اصلی ترین ویژگی کربن فعال یا اکتیو ، قدرت جذب بسیار بالای این ماده می باشد. از این رو در تصفیه آب ، از کربن فعال برای گندزدایی و از بین بردن باکتری ها و میکروب های ریز موجود در آب استفاده می شود.

در زمینه تصفیه آب و فاضلاب ماده های مختلفی وجود دارد که استفاده از آن ها مهم و ضروری می باشد. برای مثال : آنتی اسکالانت ، رزین سختی گیر آب (رزین کاتیونی) ، پلی الکترولیت و… کربن فعال نیز همانند این ماده ها در تصفیه آب و فاضلاب بسیار کاربردی و مهم است.

این ” باید ” در خرید کربن فعال باعث شده است که بازار تولید و فروش این ماده نیز بسیار رونق داشته باشد.

کاربرد کربن فعال در تصفیه هوا

در تصفیه هوا نیز کربن فعال به خوبی عمل می کند. تا جایی که در تولید فیلتر های اگزوز خودرو ها از کربن فعال استفاده می کنند. زیرا این ماده با به دام انداختن هوای خروجی از اگزوز خودرو ها ، آلاینده های موجود در آن را حذف می کند و هوایی تا حدودا تمیز و با خطر کم برای محیط زیست تولید می کند.

کربن اکتیو از این رو برای طبیعت نیز مفید است و با اجباری شدن استفاده از فیلتر هایی برای تصفیه دود خروجی از خودرو ها هر روز و هر روز نیاز بشر به این ماده بیشتر و بیشتر می شود. در برخی موارد کربن اکتیو را در کنار نفت طلای سیاه نیز می نامند.

کاربرد کربن در بدن برای سلامتی پوست

پوست انسان دارای منافذی می باشد که عمل تنفس پوستی از طریق آن صورت می گیرد. از طرفی چربی های موجود در هوا و یا تعریق و همچنین آلودگی ها و مواد شیمیایی و خطرناک برای سلامتی انسان وارد این منافذ می شوند و علاوه بر جلوگیری از عمل تنفس رفته رفته جذب بدن می شوند که در طولانی مدت برای سلامتی بسیار مضر می باشد.

سرطان پوست یکی از بیماری هایی است که از همین طریق رخ می دهد پس می بایست به سلامتی خود و به خصوص پوست که اولین لایه محافظتی بدن در مقابل خطرات محیطی می باشد ، اهمیت فراوانی دهیم.

کربن فعال با دارا بودن قدرت جذب بسیار بالا یکی از بهترین روش ها برای جذب آلودگی ها از روی پوست می باشد. از این رو ماسک هایی با استفاده از کربن اکتیو تهیه و تولید می شوند که استفاده از آن ها برای سلامتی پوست توصیه می شود.

عمل کرد این ماسک ها به این صورت می باشد که با قرار دادن این ماده بر روی صورت پس از مدتی ماسک خشک می شود و با کندن آن ، لایه ای از پوست همراه با چربی ها و آلودگی ها جدا می شود. استفاده از این ماسک های سیاه تا 3 بار در هفته برای شادابی و طراوت پوست توصیه می شود ولی استفاده بیش از حد موجب خشکی پوست شما می شود.

کاربرد کربن فعال در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

ماسک های صورتی که در مورد قبلی به آن ها اشاره نمودیم یکی از موارد استفاده کربن فعال در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی می باشد. علاوه بر آن در تولید صابون های مخصوص ، شامپو ، کرم های دست و صورت و… از کربن فعال استفاده می شود.

دلیل این موضوع هم برمی گردد به قدرت جذب بالای این ماده همراه با عوارض بسیار کم و یا حتی صفر .

کربن اکتیو در تولید دارو

تولید دارو با استفاده از زغال اکتیو
کاربرد کربن در بدن برای سلامتی انسان ها 5

استفاده از قرص های کربن فعال برای از بین بردن نفخ معده و بوی بد روده نیز بسیار رایج است. کربن فعال با ورود به معده و روده ، باکتری ها و میکروب هایی که باعث نفخ می شوند را جذب می کند و از بین می برد.

همچنین قرص های کربن فعال برای سهولت گوارش نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر می باشد که برای استفاده از کربن فعال به صورت خوراکی با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید و از استفاده خودسرانه کربن فعال شدیدا بپرهیزید.

 کاربرد کربن اکتیو در سلامتی دندان ها

با مصرف مواد غذایی گوناگون و مختلف در طول روز ، باقی مانده این مواد غذایی در حفره های دندان ها به دام می افتند و در شرایطی ایده آل باکتری های موجود در دهان این مواد غذایی را مصرف می نمایند که در نتیجه آن ، تولید اسید موجب پوسیدگی دندان ها می شود.

رفته رفته با از بین رفتن دندان ها ، بوی بد دهان نیز ظاهر می شود و این خرابی دهان برای اعضای حیاتی بدن نیز مانند قلب و معده بسیار خطرناک است. از این رو استفاده از مسواک هایی که با کربن فعال تولید می شوند توصیه می شود.

زیرا کربن فعال موجود در این مسواک ها باکتری های موجود در دهان را جذب نموده و از خرابی دندان ها جلوگیری می نماید. مسواک های سیاه و معروف به مسواک زغالی ، از کربن فعال به عمل می آیند.

کاربرد کربن اکتیو در سلامتی مو

مو و پوست زیر آن نیز نیاز به تنفس دارد. تابش نور خورشید ، آلاینده های موجود در هوا و بخصوص تعریق باعث گرفتگی منافذ در سر و مو می شود که باعث چرب شدن سر و در نتیجه ریزش مو است. استفاده از شامپو هایی که دارای کربن اکتیو یا زغال فعال هستند برای افرادی که از چربی موهای خود رنج می برند بسیار مفید می باشد.

البته باز نیز لازم به ذکر می باشد که استفاده بیش از حد از این نوع شامپو ها باعث خشکی موی سر و در نتیجه شکستن موها می شود.

کلام آخر

بازرگانی اسپوتا یکی از شرکت های بزرگ وارد کننده کربن فعال جاکوبی یا جاکوبا می باشد. شما عزیزان می توانید برای تهیه این محصول و یا دریافت اطلاعات و مشاوره در خصوص زغال اکتیو جاکوبا با کارشناسان ما در این حوزه ارتباط برقرار نمایید.

اشاره شد که کربن در محیطی خلا و بدون اکسیژن حرارت می بیند و به کربن فعال تبدیل می شود. این ماده حاصل قدرت فراوانی در جذب آلاینده ها و آلودگی ها دارد که در نتیجه در صنایع گوناگونی مانند داروسازی ، لوازم آرایشی و بهداشتی ، تجهیزات تصفیه آب و هوا و… کاربرد دارد.

هر یک از این کاربرد ها نیز به صورت مختصر توضیح داده شد. امید است این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

4.8/5 - (14 امتیاز)

4 دیدگاه در “کاربرد کربن در بدن برای سلامتی انسان ها

  1. آواتار فرح رمضانی فرح رمضانی گفت:

    سلام شنیدم خمیر دندانهای تولید شده با کربن فعال دندانها رو خیلی سفید می کنن درسته؟

    1. بسته به عملکرد خمیر دندانها در انواع مختلف تولید و در داروخانه ها عرضه میشوند

  2. آواتار سحر دلاور سحر دلاور گفت:

    حتما باید دکتر تجویز کنه محصولات کربن اکتیو رو؟

    1. بله باید تحت نظر پزشک متخصص استفاده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *